Πέμπτη 8 Ιανουαρίου 2015

Μετρό Θεσσαλονίκης: Η στασιμότητα στη βασική γραμμή επηρεάζει και την επέκταση προς Καλαμαριά

Συνεχίζονται οι κινήσεις στη σκακίιέρα για το μεγάλο ...σταματημένο έργο της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης. Η Αττικό Μετρό αρνήθηκε την αίτηση διάλυσης, η κοινοπραξία κατασκευής αναμένεται να συνεχίσει να επιμένει και το επόμενο δίμηνο δεν αναμένεται να αλλάξει κάτι.
Από την πλευρά τους οι εργαζόμενοι στο Μετρό ζητούν να συγκαλέσει επείγουσα σύσκεψη, στην οποία θα συμμετάσχουν η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ και η ανάδοχος κοινοπραξία του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης, ώστε να βρεθεί συναινετική λύση για τη συνέχιση του έργου, ζητούν από τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη. ΄Οπως υποστηρίζουν, μόνο αν δοθεί λύση άμεσα, υπάρχει περίπτωση η πόλη ν΄ αποκτήσει μετρό μέχρι το 2018.

Το πρόβλημα όμως είναι μεγαλύτερο από όσο δείχνει. Οι εκλογές επηρεάζουν άμεσα τις εξελίξεις και πολλοί πλέον φοβούνται το κακό σενάριο, δηλαδή το έργο στο Μετρό Θεσσαλονίκης να έχει την ίδια τύχη με το έργο της Siemens στους σταθμούς της Αθήνας που καθυστέρησε 3 χρόνια τη λειτουργία των σταθμών καθώς 3 Υπουργοί δεν υπέγραψαν τη συνέχιση των εργασιών.

Το μεγάλο ζήτημα που ανακύπτει από αυτή την σκακιέρα κινήσεων είναι πως θα κινηθεί μέσα από την Αττικό Μετρό η νέα Κυβέρνηση και αν θα δώσει μία οριστική λύση στην απαράδεκτη σημερινή κατάσταση, να υπάρχουν 11 σταθμοί σχεδόν έτοιμοι αλλά ο κόσμος να βλέπει μόνο εργοτάξια, να μην υπάρχει έργο σε κατασκευή, η κοινοπραξία να κινεί νήματα και η Αττικό Μετρό να αμύνεται.

ΕΠΗΡΕΑΖΕΤΑΙ Η ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΠΡΟΣ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ
Το αδιανόητο είναι πως η σημερινή κατάσταση επηρεάζει την επέκταση προς Καλαμαριά που εφόσον ολοκληρωθεί στο τέλος του 2018 (αυτό είναι το επίσημο χρονοδιάγραμμα) δεν πρόκειται να λειτουργήσει λόγω μη λειτουργίας της βασικής γραμμής.

Θα είναι δε η πρώτη φορά στα παγκόσμια χρονικά που ένας δεύτερος κλάδος της βασικής γραμμής ενός συστήματος Μετρό θα έχει ολοκληρωθεί χωρίς αυτό να συμβαίνει στη κύρια γραμμή.

Αν η λύση δεν δοθεί μέχρι το πολύ το τέλος Μαρτίου τότε σαφέστατα επηρεάζεται και η επέκταση προς Καλαμαριά καθώς ο εγκλωβισμός των 2 ΤΒΜ (μετροπόντικες) στη Νέα Ελβετία δεν αφήνει περιθώρια χρήσης τους στην επέκτασης προς Καλαμαριά καθώς είναι τετελεσμένο γεγονός η χρήση τους στην επέκταση.

Με τις παρούσες συνθήκες ακόμα και με happy end οι μετροπόντικες μέχρι να ξεκινήσουν και πάλι, να ολοκληρώσουν μέχρι την Ανάληψη, να αποσυναρμολογηθούν, να μεταφερθούν στη Μίκρα, να συναρμολογηθούν και να ξεκινήσουν προς τον Πατρίκιο θα έχουμε φτάσει το λιγότερο στο 2016.

Αυτό σημαίνει χρονικές καθυστερήσεις και στη γλώσσα των δημόσιων (και όχι μόνο) κατασκευών, το αποτέλεσμα τους είναι αποζημιώσεις χωρίς αντίκρυσμα απλά και μόνο γιατί το Δημόσιο δεν μπορεί να δρομολογήσει οριστικά το βασικό έργο που 8,5 χρόνια μετά την έναρξη του είναι καθηλωμένο, ημιτελές και χωρίς μελλοντικό προσδιορισμό.

Το βέβαιο είναι πως τα ..νέα επεισόδια είναι μπροστά μας και ο αριθμός τους εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, τόσους, όσους τόσα χρόνια έχουν εμπλακεί (συνήθως αρνητικά) με το πλέον άτυχο έργο Μετρό της Θεσσαλονίκης.

ypodomes.com