Πέμπτη 13 Νοεμβρίου 2014

Δάκτυλος της Cosco πίσω από τις καθυστερήσεις για τον ΟΛΘ;


Νέες καθυστερήσεις ίσον θάνατος για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Γιατί κινδυνεύει να χάσει το συγκριτικό του πλεονέκτημα, τι καταγγέλλουν οι φορείς της πόλης

Στενεύουν τα περιθώρια για εξελίξεις στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και γι’ αυτό οι καταστάσεις γίνονται πιεστικές.

Όπως φαίνεται η διαδικασία για την εμπλοκή ιδιωτών στις λιμενικές εργασίες καθυστερεί. Το ΤΑΙΠΕΔ αρχικά αγνόησε τις προτάσεις της διοίκησης της ΟΛΘ ΑΕ και των περισσότερων φορέων της Β. Ελλάδος, για παραχώρηση χρήσεων, αρχής γενομένης από τη διακίνηση των κοντέινερς μέσω του Σταθμού Εμπορευματοκυβωτίων, κατά το πρότυπο της εισόδου της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά.

Επέλεξε την καθαρή ιδιωτικοποίηση με την πώληση του πλειοψηφικού ποσοστού (67%) των μετοχών της ΟΛΘ ΑΕ, προχώρησε στην πρώτη φάση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος, συγκέντρωσε οκτώ υποψηφίους αγοραστές και μετά... σιώπησε.

Ενώ είχε ανακοινώσει ότι η διαδικασία θα εξελιχθεί το καλοκαίρι και στις αρχές του φθινοπώρου θα κατατεθούν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές, ώστε μέχρι το τέλος του 2014 η πώληση να έχει ολοκληρωθεί, τα πάντα «πάγωσαν». Οι εκπρόσωποι των παραγωγικών φορέων της ευρύτερης περιοχής, που «καίγονται» για την ανάπτυξη του λιμανιού επειδή έχουν συνειδητοποιήσει ότι αποτελεί τον σημαντικότερο αναπτυξιακό μοχλό της Κεντρικής Μακεδονίας, εκφράζουν τις ανησυχίες τους στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο. Συγχρόνως, καταγγέλλουν ότι για την καθυστέρηση ενδέχεται να υπάρχει παρέμβαση της Cosco στην κυβέρνηση.

Οι Κινέζοι θεωρούνται το απόλυτο φαβορί για την εξαγορά του 67% της ΟΛΠ ΑΕ και βιάζονται να ολοκληρώσουν σε συνεργασία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την ηλεκτροκίνηση της γραμμής την μεταφορική αλυσίδα Πειραιάς, Θριάσιο, Β. Ελλάδα, Ευρώπη (Ν.Α. Ευρώπη, Κεντρική Ευρώπη), ώστε να μονοπωλήσουν τη χώρα. Αν αυτό το σχέδιο προχωρήσει, τα πλεονεκτήματα της Θεσσαλονίκης ακυρώνονται και το λιμάνι θα παραμείνει στη σημερινή του εμβέλεια, που εξυπηρετεί τα φορτία της Β. Ελλάδος και –το πολύ πολύ- της Νότιας Βαλκανικής.

Η εμπορική του αξία μειώνεται και οι λόγοι για την πραγματοποίηση μεγάλων επενδύσεων –κυρίως η επέκταση της 6ης προβλήτας που στοιχειώνει 20 χρόνια τώρα- που είναι απολύτως απαραίτητες για την αύξηση της διαμετακομιστικής του δυνατότητας, ακυρώνονται.

Στην εποχή της ταχύτητας, κατά την οποία συνήθως το γρήγορο ψάρι τρώει το αργό και όχι το μεγάλο το μικρό, η βραδύτητα με την οποία κινείται το θέμα της αναβάθμισης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης οδηγεί στην απώλεια συγκριτικού ανταγωνιστικού και αναπτυξιακού πλεονεκτήματος για την ευρύτερη περιοχή.

Ήδη, όπως έγραψε μόλις χθες η Voria.gr, μεγάλες επιχειρήσεις και βιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στο έδαφος των Σκοπίων και επί δεκαετίες εξυπηρετούνται από την Θεσσαλονίκη «ψάχνουν» εναλλακτικές λύσεις στο αλβανικό λιμάνι του Δυρραχίου. Προς το παρόν το σχέδιο είναι ασύμφορο οικονομικά, αλλά αν στο μέλλον βελτιωθούν οι σιδηροδρομικές συνδέσεις ανάμεσα στη FYROM και την Αλβανία, τότε θα καταστεί βιώσιμο και άκρως ανταγωνιστικό.

Όσοι έχουν υπόψιν τους τη συνολική εικόνα του συστήματος των θαλάσσιων μεταφορών στην ευρύτερη βορειοανατολική Μεσόγειο ανησυχούν για τη Θεσσαλονίκη.

Η οικονομική κρίση που μαστίζει τα νότια Βαλκάνια νομοτελειακά θα περάσει και τότε πολλά φιλόδοξα λιμάνια θα αναδυθούν στην επιφάνεια. Ήδη προετοιμάζονται.

Αν η Θεσσαλονίκη δεν «τρέξει» είναι πιθανό η γεωγραφία και η ιστορία, που χιλιάδες χρόνια τώρα έχουν συμμαχήσει υπέρ του λιμανιού της, να μην αρκούν όχι για να αναπτυχθεί σοβαρά, αλλά ούτε καν για να διατηρήσει την ηγεμονία στον μικρόκοσμο που απευθύνεται σήμερα.

του Γιώργου Μητράκη
voria