Δευτέρα 10 Νοεμβρίου 2014

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Στην κόψη του ξυραφιού ο διαγωνισμός

Στην Αθήνα φτάνει την Πέμπτη για επαφές με την Κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ ο Ρώσος υπουργός Μεταφορών. Στο επίκεντρο του ρωσικού ενδιαφέροντος οι υποδομές του σιδηροδρόμου. Συμβούλους να αποτιμήσουν τις εταιρείες ψάχνει το ΤΑΙΠΕΔ.

Στην τελική της φάση εισέρχεται η προσπάθεια αποκρατικοποίησης των εταιρειών του σιδηροδρόμου ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ και το επόμενο διάστημα θα πυκνώσουν οι επαφές του ΤΑΙΠΕΔ με τους ενδιαφερόμενους επενδυτές.

Μέσα στην εβδομάδα και συγκεκριμένα την Πέμπτη καταφτάνει στην Αθήνα ο υπουργός Μεταφορών της Ρωσίας κ. Μ. Σοκόλωφ, ο οποίος θα έχει επαφές με εκπροσώπους της κυβέρνησης, αλλά και με παράγοντες του ΤΑΙΠΕΔ. Με δεδομένο ότι οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD) συμμετέχουν στους διαγωνισμούς αποκρατικοποίησης των δύο ελληνικών εταιρειών, αλλά και σε αυτόν για την πώληση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, οι συναντήσεις του Ρώσου αξιωματούχου με τους εκπροσώπους της ελληνικής πλευράς αναμένονται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Εκνευρισμό προκαλούν στους Ρώσους οι ευρωπαϊκές παρεμβολές

Στην περίπτωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για την οποία οι Ρώσοι είναι οι μόνοι επενδυτές που συνεχίζουν να διατηρούν το ενδιαφέρον τους, ο διαγωνισμός θα βρεθεί στον «αέρα», αν μεταξύ των πλευρών υπάρξει διαφωνία. Οι «παρεμβολές» της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε αρκετούς ελληνικούς διαγωνισμούς στους οποίους εκφράστηκε ενδιαφέρον ρωσικών εταιριών έχουν προκαλέσει τη δυσαρέσκεια της Μόσχας. Μάλιστα με τελευταίες δηλώσεις τους αξιωματούχοι της Ρωσίας έχουν ξεκαθαρίσει ότι αν η συμμετοχή τους δεν είναι επιθυμητή, τότε θα αποχωρήσουν. Αν ληφθεί υπόψη ότι από το εγχείρημα αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν, ουσιαστικά, αποχωρήσει εδώ καιρό οι Γαλλικοί Σιδηρόδρομοι (SNCF) και η ιδιωτική ρουμανική σιδηροδρομική εταιρεία (GFR),τυχόν αποχώρηση της RZD, οποία συμπράττει με την ΓΕΚ - ΤΕΡΝΑ, θα οδηγήσει με συνοπτική διαδικασία την κήρυξη του διαγωνισμού ως άγονου.

Αντίθετα για την ΕΕΣΣΤΥ, δηλαδή την εταιρεία της τεχνικής βάσης, επί του παρόντος, ενεργοί εμφανίζονται και οι τρεις επενδυτές, δηλαδή Siemens, Alstom - Damco του ομίλου Κοπελούζου και οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι με την ΓΕΚ - ΤΕΡΝΑ.
Πρόσληψη αποτιμητών

Ο χρόνος κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών δεν έχει οριστικοποιηθεί ακόμη, παρότι πηγές του ΤΑΙΠΕΔ επέμεναν πρόσφατα ότι στόχος του Ταμείου είναι αυτή να γίνει ως το τέλος του έτους. Κάτι τέτοιο, όμως, θεωρείται αρκετά δύσκολο να επιτευχθεί και το πλέον πιθανό είναι να υπάρξει μικρή χρονική μετάθεση στις αρχές του 2015. Μόλις στα τέλη της περασμένης εβδομάδας το ΤΑΙΠΕΔ έβγαλε προκήρυξη αναζητώντας συμβούλους που θα αναλάβουν, σε διάστημα πέντε εβδομάδων, να ολοκληρώσουν το έργο της αποτίμησης των δύο εταιρειών.

Κάποιες πρώτες εκτιμήσεις που έχουν δει το φως της δημοσιότητας αποτιμούν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ περί τα 30 - 40 εκατ. ευρώ. Το συγκεκριμένο ποσό, πάντως, από κάποιους κρίνεται χαμηλό, καθώς θεωρούν ότι στην αποτίμηση θα πρέπει να συνυπολογιστεί ότι η εταιρεία έχει εξασφαλισμένες τις άγονες γραμμές έως το 2018-19, έναντι 50 εκατ. ευρώ ετησίως. Επιπλέον θα πρέπει να συνυπολογιστεί και η αξία που προσθέτει στην εταιρεία και η πρόσφατη υπογραφή της συμφωνίας με την Cosco, με την οποία η ΤΡΑΙΝΟΣΕ χρίζεται προνομιακός συνεργάτης του κινεζικού κολοσσού.

Νομοθετικές εκκρεμότητες

Πέραν της αποτίμησης, σε εκκρεμότητα παραμένει και η ψήφιση του σχεδίου νόμου "Ρυθμίσεις Θεμάτων Μεταφορών" του υπουργείου ΥΠΟΜΕΔΙ στο οποίο έχουν ενταχθεί σειρά προαπαιτούμενων ενεργειών για την πώληση των δύο εταιρειών.

Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται και η διαχείριση του τροχαίου υλικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που θα μεταφερθεί στην ευθύνη της ΓΑΙΑΟΣΕ. Στην συνέχεια θα επιλεγεί σύμβουλος διαχείρισης του τροχαίου υλικού ο οποίος θα αναλάβει να καταγράψει και το τροχαίο υλικό που δεν χρησιμοποιείται και το οποίο, σύμφωνα με πληροφορίες, αγγίζει το 30% του συνόλου.

Προηγούμενη έκθεση ανεξάρτητου εκτιμητή αναφέρει ότι το 30% του τροχαίου υλικού, που χρησιμοποιείται από την TPAINOΣE, έχει παροπλιστεί εξαιτίας της ελλιπούς συντήρηση που γίνονταν τα προηγούμενα χρόνια, ενώ πρέπει να σημειωθεί ότι ποσοστό 10% του τροχαίου υλικού θεωρείται ότι δεν μπορεί να τύχει επισκευής.

Να σημειωθεί τέλος ότι στο ίδιο σχέδιο νόμου που αναμένεται εδώ και καιρό να προωθηθεί στη Βουλή προβλέπεται ότι η TPAINOΣE θα αναθέσει τη μηχανοστασιακή και εργοστασιακή συντήρηση του τροχαίου υλικού που χρησιμοποιεί στην "Eλληνική Eταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Tροχαίου Yλικού" (EEΣΣTY A.E.) για διάρκεια δέκα ετών, με όρους αγοράς.

Μάρω Τσαντήλα
euro2dey