Τρίτη 7 Οκτωβρίου 2014

Η ηλεκτρονική επανάσταση των σιδηροδρόμων

Εισέρχονται στον «κόσμο» των Τεχνολογιών Πληροφορικής-Επικοινωνιών

Αποστολή Βερολίνο

Η διεθνής έκθεση Innotrans, που διοργανώνεται στο Βερολίνο και εφέτος έγινε δέκα ετών, είναι χωρίς αμφιβολία η μεγαλύτερη σιδηροδρομική έκθεση στον κόσμο, δίνοντας ταυτόχρονα στους επισκέπτες την ευκαιρία να κάνουν ένα ταξίδι στο μέλλον των σιδηροδρόμων.

Στα περίπτερα, στα πάνελ, στις συνεντεύξεις Τύπου και στα πηγαδάκια η συζήτηση του κόσμου της σιδηροδρομικής βιομηχανίας ήταν γύρω από τα μεγάλα δεδομένα (big data), τις τεχνολογίες υπολογιστικού νέφους (cloud computing), την επαυξημένη πραγματικότητα (augmented reality), τις επικοινωνίες μεταξύ μηχανών (machine-to-machine communication), τα ανοιχτά δημόσια δεδομένα και τη συνεργατική οικονομία (sharing economy), χάριν της επιτάχυνσης των αστικών μετακινήσεων, αλλά και της βελτίωσης της εμπειρίας του πελάτη.

Ηταν, εν ολίγοις, ένα γνώριμο «μενού» στο πιάτο των παροικούντων την Τεχνολογική Ιερουσαλήμ, που προδίδει την αγωνία, αλλά και την ανάγκη της σιδηροδρομικής βιομηχανίας, αυτού του πρώτου βιομηχανικού επαναστάτη της σύγχρονης Ιστορίας, να συναντήσει «αυτόν τον νέο, γενναίο κόσμο» των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ).

Η νέα επανάσταση των σιδηροδρόμων

Το σύνθημα έδωσε στο εναρκτήριο λάκτισμα της Innotrans ο διευθύνων σύμβουλος των Γερμανικών Σιδηροδρόμων (Deutsche Bahn) κ. Ρούτιγκερ Ρούμπε ο οποίος παραδέχθηκε ότι η πρόκληση του σήμερα είναι ο σιδηρόδρομος να συμμετάσχει σε αυτό που τα βιομηχανικά έθνη αποκαλούν «Βιομηχανική Επανάσταση 4.0», δηλαδή τη διάχυση των ΤΠΕ στην οικονομία και την καθημερινή ζωή.

Στόχος της σιδηροδρομικής βιομηχανίας είναι η «Κινητικότητα 4.0», μέσω της διασύνδεσης των δύο κόσμων - υλικού και ψηφιακού. Ο κ. Ρούμπε μίλησε για μια μοναδική ευκαιρία να ενσωματωθεί το ΙΤ και τα big data στην αγορά των μεταφορών, εξαγγέλλοντας ένα μεγάλο πρόγραμμα ψηφιοποίησης των Deutsche Bahn. «Τα δεδομένα γίνονται η πρώτη ύλη για την ανάπτυξη του σιδηρόδρομου» πρόσθεσε αργότερα.

Ο επικεφαλής της Bombardier κ. Λουτζ Μπέρτλινγκ παρατήρησε ότι οι πληθυσμοί στις μεγαλύτερες πόλεις του κόσμου θα αναπτυχθούν ραγδαία και ότι «το μετρό δεν θα αρκεί». «Χρειάζεται ένα προσαρμοσμένο σύστημα, κομμένο και ραμμένο στις ανάγκες κάθε πόλης» είπε, μιλώντας για ολιστική προσέγγιση, μέσα από ψηφιακούς μηχανισμούς που θα δώσουν τη δυνατότητα στους πολίτες να μετακινούνται ταχύτερα.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής των Σιδηροδρομικών Συστημάτων της Siemens κ. Γιόχεν Αϊκχολντ η αυτοματοποίηση θα αποτελέσει τη ραχοκοκαλιά του μέλλοντος, καθώς στα υπάρχοντα δίκτυα οι σιδηρόδρομοι θα κληθούν να χωρέσουν αυξημένη φόρτο. «Οι ψηφιακές τεχνολογίες θα μας δώσουν περισσότερη αποτελεσματικότητα και βέλτιστη χρήση της υπάρχουσας υποδομής» είπε.

Διάγνωση προβλημάτων μέσω υπολογιστών

Τον δικό του τόνο έδωσε ο επικεφαλής της Alstom κ. Ανρί Πουπάρ-Λαφάρζ, ο οποίος αναφέρθηκε στα νέα συγκοινωνιακά συστήματα της εταιρείας, υποσχόμενος αυξημένη χωρητικότητα στα δίκτυα και καλύτερη αξιοποίηση της επιχείρησης «ψηφιοποίηση». Και αυτό διότι μέσω της αξιοποίησης δεδομένων από αισθητήρες που βρίσκονται στο δίκτυο η Alstom μπορεί να δει πού υπάρχουν προβλήματα και να βελτιώσει τη συντήρηση. Και με παρόμοια συστήματα, πρόσθεσε, μπορεί να βελτιωθεί η εμπειρία του πελάτη. 


Αργότερα, ο κ. Πουπάρ-Λαφάρζ μιλούσε για το κέντρο συντήρησης τροχαίου υλικού HealHub της Alstom στο Μάντσεστερ, όπου μέσω ανάλυσης ψηφιακών δεδομένων έχει επιτευχθεί μείωση της κατανάλωσης υλικών και ανταλλακτικών κατά 15%. Και αυτό διότι κάθε όχημα «σκανάρεται» ψηφιακά στο ντεπό, προτού φύγει και υπάρχει απόλυτη εικόνα για την κατάστασή του.

Σε αντίστοιχη φάση βρίσκεται και η General Electric Transportation, σύμφωνα με τον επικεφαλής της, κ. Ράσελ Στόουκς. Οπως δήλωσε, η εταιρεία επενδύει στα Advanced analytics, έχει προσλάβει 1.000 μηχανικούς πληροφορικής και επένδυσε 1 δισ. δολάρια για την ανάπτυξη λογισμικού και άλλα 100 εκατ. ευρώ για έρευνα και ανάπτυξη σύνθετων τεχνολογιών. Στελέχη της εταιρείας μίλησαν για «το βιομηχανικό Internet», στάθηκαν στη σημασία «της διασύνδεσης και των δεδομένων», όπου και αναγνώρισαν «την επόμενη γενιά της αξίας».

Εύσημα στην Ελλάδα

Στο μεταξύ, τα εύσημα απέσπασε η Ελλάδα στην Innotrans από κορυφαίους εκπροσώπους του σιδηροδρομικού κόσμου για την ταχεία και αποτελεσματική προώθηση του φιλόδοξου ερευνητικού προγράμματος Shift2Rail, προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ, στα ευρωπαϊκά όργανα από την ελληνική προεδρία.

Ο αντιπρόεδρος της Bombardier Transportation, αρμόδιος για έρευνα και ανάπτυξη και πρόεδρος της συντονιστικής επιτροπής του Shift2Rail κ. Γιόζεφ Ντόπελμπαουερ, μιλώντας σε ειδική εκδήλωση στην Innotrans σημείωσε ότι «χωρίς την υποστήριξη της ελληνικής προεδρίας, το πρόγραμμα δεν θα είχε εγκριθεί μέσα σε μόλις έξι μήνες», ευχαριστώντας τον υπουργό Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, τον υφυπουργό κ. Μιχάλη Παπαδόπουλοκαι τον γενικό γραμματέα κ. Νίκο Σταθόπουλο, που «έτρεξαν» το θέμα στο αρμόδιο συμβούλιο υπουργών Μεταφορών της ΕΕ. 

Πρόκειται για ένα ερευνητικό σχέδιο-μαμούθ που συγχρηματοδοτείται από τις σιδηροδρομικές βιομηχανίες και την Κομισιόν με 1,2 δισ. ευρώ και υπόσχεται τη μετάβαση των σιδηρόδρομων στον 21ο αιώνα μέσω της χρήσης καινοτόμων τεχνολογιών πρώτης γραμμής.

Αχιλλέας Χεκίμογλου
ΤΟ ΒΗΜΑ