Πέμπτη 2 Οκτωβρίου 2014

Μετρό Αθήνας: Ανυπολόγιστη η αξία της νέας γραμμής από το Γαλάτσι μέχρι το Γουδή

Η επίσημη εξαγγελία για την δημοπράτησης του πρώτου τμήματος της γραμμής 4 είναι γεγονός και σήμερα θα αναλύσουμε τα τεράστια οφέλη που θα έχει για το μεγάλο τμήμα της πόλης θα καλύψει. Κάτι τα τεράστια νούμερα του προϋπολογισμού που φτάνουν το 1,2 δις ευρώ, κάτι τα στενά οικονομικά δεδομένα του Νέου ΕΣΠΑ 2014-2020, το κάνουν ένα έργο-αναφορά ένα έργο ανάσα στην Αθήνα.
Το βέβαιο είναι ότι μας ξάφνιασε ευχάριστα όλους. Εκεί που όλοι μιλούσαν για τη δημοπράτηση του τμήματος Άλσος Βεϊκου-Ευαγγελισμός με 8,5 χιλιόμετρα και 9 σταθμούς, ακούσαμε την ανακοίνωση για την προώθηση προς δημοπράτηση ενός πολύ μεγαλύτερου έργου που θα ξεκινά από το Άλσος Βεϊκου και θα καταλήγει στο Γουδή.

Το έργο θα έχειθ 12,9 χιλιόμετρα και 14 σταθμούς. Πρόκειται για ένα mega-έργο που θα φέρει εντυπωσιακές αλλάγες στον τρόπο μετακίνησης στο κέντρο της πόλης. Μία πρώτη διαπίστωση είναι πως τα έργα Μετρό γυρίζουν και πάλι στο κέντρο της πρωτεούσας μετά από πολλά χρόνια.

Μία δεύτερη διαπίστωση είναι πως η χρηματοδότηση που δίνει στο έργο η ΕΤΕπ που φτάνει τα 800εκ.ευρώ και είναι εντυπωσιακή (καλύπτει σχεδόν το 70% της χρηματοδοτικής κάλυψης του έργου) είναι πως η πίστη της ΕΕ στο έργο είναι μεγάλη τόσο κοινωνικά όσο και εμπορικά.

Εδώ θα πρέπει να γίνει κατανοητό πως η φύση αυτών των έργων (υπόγειες εκσκαφές, έργα μέσα στον σφιχτό αστικό ιστό, πολλά αρχαιολογικά ευρήματα κλπ) ουσιαστικά τα ωθεί στο να μετατρέπονται σε μακροχρόνιες κατασκευές και να τραβούν χρήματα από συνεχόμενα Ευρωπαϊκά προγράμματα χρηματοδότησης υποδομών.

Μιλώντας για το έργο ο Υπουργός Υποδομών, Μιχάλης Χρυσοχοϊδης είχε πει πως στις Βρυξέλλες υποστηρίζουν με "φανατισμό" αυτό το έργο, δίνοντας και την αξία που έχει ως έργο όχι μόνο σε εθνικό επίπεδο αλλά σε Πανευρωπαϊκό.

Τρίτον, θα καλύψει τις πλέον πυκνοκατοικημένες περιοχές της πόλης, όπως η Κυψέλη, του Γκύζη, το Κολωνάκι, η Καισαριανή, τα Ιλίσια και του Ζωγράφου. Περιοχές που σήμερα υποφέρουν από την ολική αστικοποίηση και την έλλειψη σοβαρών οδικών υποδομών.

Μιλώντας στο ypodomes.com o Καθηγητής ΕΜΠ κος Γιάννης Πολύζος, χαρακτήρισε πολύ θετική την απόφαση για τη δημοπράτηση της γραμμής 4 και μίλησε για ανάγκη συνέχισης της νέας αυτής προσπάθειας. "Θα καλύψει πολύ σημαντικά κενά στην πόλη. Θα φέρει το Μετρό σε περιοχές που το έχουν μεγάλη ανάγκη και σαφώς είναι μία κίνηση προς τη σωστή κατεύθυνση, για τη βιώσιμη κινητικότητα μέσα στην πόλη"

Τα έργα Μετρό όμως είναι μακροχρόνια. Έτσι ακόμα και αν ξεκινήσει το 2016 το έργο (που σε χρόνους δημοπράτησης Μετρό είναι απίστευτα σύντομα) το έργο θα χρειαζόταν 7 χρόνια για να ολοκληρωθεί, χωρίς να υπολογίζουμε καθυστερήσεις από αρχαιολογικά ευρήματα κλπ. Μιλάμε για 13χλμ υπόγειου έργου με 14 σταθμούς σε ένα περιβάλλον που είναι σαφές ότι θα βρεθούν επίσης υπόγεια ρέματα, θα χτιστούν σε ένα περιβάλλον χτισμένο παντού (μεγάλο μέρος του έργου αυτού περνά από το ιστορικό κέντρο της πόλης).

Αυτό το χρονικό πλαίσιο μας τραβά στο 2023 στην καλύτερη περίπτωση, οπότε η χρηματοδότηση που είναι απαραίτητη από το ΣΕΣ 2014-2020 θα μπορούσε να «σπάσει» στα 2 και να υπάρξει χρηματοδότηση και από την επόμενη περίοδο 2021-2027 και να απαιτήσει μικρότερα κονδύλια από το τωρινό πρόγραμμα.

Η ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ 4
Το πρώτο τμήμα του έργου που ξεκινά από το Γαλάτσι (από το Άλσος Βεϊκου), περνά μέσα από τις ιστορικές παλιές συνοικίες του Δήμου της Αθήνας θα καλύψει τα Ανατολικά Προάστια και θα φτάσει μέχρι το Γουδή. Είναι χαρακτηριστικό πως από τους 14 σταθμούς, οι 9 θα ανήκουν στον Δήμο Αθηναίων.

Οι δύο πρώτοι σταθμοί (ΑΛΣΟΣ ΒΕΙΚΟΥ, ΓΑΛΑΤΣΙ) θα καλύψουν τις περιοχές του Γαλατσίου, των Άνω Πατησίων και θα φέρουν το Μετρό πολύ κοντά στην ανατολική πλευρά της Νέας Ιωνίας.

Οι σταθμοί ΚΥΨΕΛΗ, ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ θα περάσουν από τα ιστορικά αυτά σημεία της πόλης που είναι από τα πλέον πυκνοκατοικημένα αστικά μέρη σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Οι σταθμοί ΕΞΑΡΧΕΙΑ, ΑΚΑΔΗΜΙΑ θα καλύψουν τις νεανικές περιοχές της πόλης με τον φοιτητόκοσμο αλλά και την έντονη παρουσία του εμπορικού στοιχείου μιας και περνάμε στο downtown της πόλης. Στον σταθμό ΑΚΑΔΗΜΙΑ θα δημιουργηθεί σύνδεση με την γραμμή 2 (με χρήση υπόγειας διάβασης περίπου 100 μέτρων) και την στάση του Τραμ (με την μελλοντική επέκταση πάνω στην πεζοδρομημένη Πανεπιστημίου) και θα έχουμε ένα σημαντικό συγκοινωνιακό κόμβο στο κέντρο της πόλης.

Οι σταθμοί ΚΟΛΩΝΑΚΙ, ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ θα καλύψουν τις μεγάλες εμπορικές και επιχειρηματικές δραστηριότητες της περιοχής βοηθώντας στην περαιτέρω μείωση των ιχ οχημάτων που επιβαρύνουν την κίνηση στην περιοχή αυτή. Ειδικά η περιοχή του Κολωνακίου αλλά και του Λυκαβηττού θα ευεργετηθούν από την παρουσία στου σταθμού λόγω της πυκνής δόμησης που έχουν.

Στον σταθμό ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ θα δημιουργηθεί μία σύνδεση με την γραμμή 3 που θα δίνει την δυνατότητα στους επιβάτες να αλλάζουν πορεία χωρίς να ανεβαίνουν στην επιφάνεια της πόλης.

Οι σταθμοί ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗ, ΝΗΑΡ ΗΣΤ, ΙΛΙΣΙΑ θα καλύψουν τις πυκνοδομημένες περιοχές που παρότι βρίσκονται μία ανάσα από το κέντρο, απαιτούνται πολλές φορές ως και 45 λεπτά για να φτάσουν σε αυτό.

Οι Σταθμοί ΖΩΓΡΑΦΟΥ, ΓΟΥΔΗ θα καλύψουν τη συγκοινωνία δίνοντας εύκολη πρόσβαση και στην Πανεπιστημιούπολη αλλά και σε σημαντικά νοσοκομειακά συγκροτήματα της περιοχής ενώ φυσικά θα εξυπηρετούν τις πυκνοκατοικημένες αυτές περιοχές.

Με την επέκταση αυτή υπολογίζεται πως θα προστεθούν σχεδόν 220.000 μετακινήσεις ημερησίως μειώνοντας αντίστοιχα δεκάδες χιλιάδες οχήματα και τόνους από εκπομπές ρύπων.

Το δίκτυο Μετρό της Αθήνας θα προσφέρει ακόμα περισσότερες επιλογές και θα μειωθεί ακόμα περισσότερο η κίνηση λεωφορείων στις περιοχές που θα περνά ενώ θα έχει εξασφαλίσει την εμπορική του επιτυχία λόγω της πυκνής κατοίκησης των περιοχών που θα διέρχεται.

Τέλος, ανυπολόγιστη είναι η αξία του για την ποιότητα ζωής που θα φέρει στις παραπάνω περιοχές λόγω της παρουσίας των σταθμών και των αναπλάσεων που θα γίνουν στην επιφάνεια και πέριξ των σταθμών. Σήμερα οι περισσότερες (Άνω Πατήσια, Κυψέλη, Εξάρχεια, Γκύζη, Ζωγράφου) παρουσιάζουν κάκιστη αστική εικόνα, ενδείξεις ερήμωσης, γκετοποίησης και οι επιχειρηματικές ευκαιρίες και δράσεις είναι εν πολλοίς ελάχιστες.

ypodomes.com