Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2014

Αμφίπολη: Το μνημείο «ξυπνά» τα σχέδια του ΟΣΕ

Μερίδιο από τα μεγάλα κέρδη που υπολογίζεται ότι θα φέρουν στην ευρύτερη περιοχή τα αρχαιολογικά ευρήματα στην Αμφίπολη διεκδικεί ο ΟΣΕ που σχεδιάζει την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του. Χώρο διεκδικούν και οι εταιρείες υδροπλάνων.


Την όρεξη της ΓΑΙΟΣΕ να προχωρήσει στην αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του σιδηροδρόμου στην περιοχή πέριξ της Αμφίπολης έχει ανοίξει η ανάδειξη της μακεδονικής πόλης στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος εξαιτίας των εντυπωσιακών αρχαιολογικών ευρημάτων.

Μάλιστα στο προσκήνιο έρχονται και σχέδια για αλλαγή της χάραξης της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα – Αλεξανδρούπολη, ώστε αυτή να διέρχεται από την περιοχή της Αμφίπολης. Επιπλέον για την ίδια περιοχή έντονο ενδιαφέρον υπάρχει και από τις εταιρείες που σχεδιάζουν να ξεκινήσουν δρομολόγια με υδροπλάνα, αφού εκτιμούν ότι θα υπάρξει σημαντική ζήτηση για επισκέψεις στους αρχαιολογικούς θησαυρούς που έρχονται στο φως.

Τις προηγούμενες μέρες κλιμάκιο της ΓΑΙΑΟΣΕ με επικεφαλής τον πρόεδρό της Αθανάσιο Σχίζα βρέθηκε στην Βόρειο Ελλάδα και είχε επαφές με τοπικούς παράγοντες και αντικείμενο τη καλύτερη αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ.
Το λιμάνι, τα έργα και η εγκατάλειψη

Ο κ. Σχίζας συναντήθηκε με τον δήμαρχο της Αμφίπολης κ. Μελίτο και συζήτησαν το θέμα της από κοινού αξιοποίησης της περιουσίας του ΟΣΕ στην ευρύτερη περιοχή. Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκε η μεγάλη έκταση που κατέχει ο ΟΣΕ στο λιμάνι της Αμφιπόλης και φτάνει τα 275 στρέμματα. Οι δύο πλευρές συμφώνησαν ότι η αξιοποίηση αυτής της έκτασης θα αποφέρει σημαντικά κέρδη τόσο στον τοπικό Δήμο όσο και στον ΟΣΕ.

Μάλιστα στο πλαίσιο της συζήτησης που έχει ανοίξει εξετάζεται και το κατά πόσον είναι εφικτή η σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με την Αμφίπολη.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι πρόκειται για ένα έργο οι μελέτες του οποίου θα ενταχθούν στους άξονες προτεραιότητας για χρηματοδότηση στην νέα προγραμματική περίοδο 2014 - 2020.

Στα πλεονεκτήματα μιας παραλιακής χάραξης της γραμμής Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης περιλαμβάνεται και η σημαντική μείωση της απόστασης κατά 150 χιλιόμετρα. Η επιλογή μιας τέτοιας χάραξης θα έφερνε πιο κοντά στη Θεσσαλονίκη, την Καβάλα και την Αλεξανδρούπολη, ενώ όσοι υποστηρίζουν μια τέτοια επιλογή σημειώνουν ότι θα άνοιγε ο δρόμος και για την σιδηροδρομική σύνδεση της Χαλκιδικής που ιδίως τους θερινούς μήνες παρουσιάζει πολύ μεγάλες συγκεντρώσεις πληθυσμού.

Στο παρελθόν το λιμάνι της Αμφίπολης εξυπηρετούνταν από το σιδηρόδρομο, καθώς αποτελούσε τοντερματικό σταθμό της σιδηροδρομικής γραμμής του ΟΣΕ Νέα Ζίχνη - Λιμένας Αμφίπολης. Η εν λόγω γραμμή εγκαινιάστηκε στις 5 Μαΐου του 1940 και ξηλώθηκε το 1969, προκειμένου τα υλικά να χρησιμοποιηθούν για γραμμές του ΟΣΕ σε άλλα σημεία του δικτύου. Σήμερα σε αρκετά σημεία είναι ορατή η χάραξη της γραμμής, αλλά και τεχνικά έργα που είχαν γίνει.

Μερικά χρόνια νωρίτερα, το 2000, έγινε προσπάθεια αξιοποίησης του λιμανιού, το οποίο εκσυγχρονίστηκε μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αλιείας 2000 – 2006. Στόχος των έργων που έγιναν ήταν να μετατραπεί σε λιμένα τουριστικών σκαφών και σκαφών αναψυχής όχι μόνο από την Βόρεια Ελλάδα αλλά και την Βουλγαρία. Η εγκατάσταση όμως τελικά δεν συγκέντρωσε ενδιαφέρον με αποτέλεσμα σήμερα να έχει σχεδόν εγκαταλειφθεί.

Σε κάθε περίπτωση για την χρήση των εγκαταστάσεων του λιμανιού, για οποίες είναι βέβαιο ότι το ενδιαφέρον θα αναζωπυρωθεί, θα πρέπει να γίνουν έργα εκβάθυνσης του λιμένα, το οποίο έχει πολύ μικρό βάθος εξαιτίας μεγάλων συγκεντρώσεων φερτών υλών από τον ποταμό Στρυμώνα.
Υδροπλάνα

Να σημειώσουμε, τέλος ότι η ανάδειξη της Αμφίπολης στο επίκεντρο του παγκόσμιου ενδιαφέροντος κινητοποίησε και την εταιρεία Υδροπλάνα Ελλάδας, η οποία κατέθεσε αίτημα στον Δήμο για την αδειοδότηση υδατοδρομίου. Στόχος της εταιρείας όπως αναφέρεται στο σχετικό αίτημα είναι να ξεκινήσει δρομολόγια από τον ερχόμενο Μάιο.

Οι πτήσεις με υδροπλάνα εκτιμάται ότι μπορούν να αποτελέσουν ένα αξιόπιστο μέσο μεταφοράς για τουρίστες από όλο τον κόσμο που θα θέλουν να επισκεφτούν την περιοχή.

Μαρω Τσαντήλα
euro2dey