Τετάρτη, 29 Οκτωβρίου 2014

Ενώπιον της δικαιοσύνης οι σκανδαλώδεις συμβάσεις έργων του ΟΣΕ

Σύντομα θα βρεθούν ενώπιον της δικαιοσύνης εκείνοι που φέρονται ότι υπέγραψαν συμβάσεις που έβλαψαν το δημόσιο συμφέρον. Ήγγικεν η ώρα, για να αποδοθούν ευθύνες, όπου υπάρχουν, απαλλάσσοντας τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος από το στίγμα της διαφθοράς και της κακοδιαχείρισης του δημόσιου χρήματος .
Στο αμέσως επόμενο διάστημα, σύμφωνα με πληροφορίες, 20 περίπου πρόσωπα που εμπλέκονται σε συμβάσεις εκτέλεσης έργων του ΟΣΕ , θα κληθούν ενώπιον της δικαιοσύνης για να λογοδοτήσουν. Μεταξύ των έργων περιλαμβάνεται και η σύμβαση 994/2005 του Προαστιακού Σιδηροδρόμου στο τμήμα Τρεις Γέφυρες-Πειραιάς η οποία αν και στο πρόσφατο παρελθόν είχε τεθεί στο αρχείο επανήλθε στο προσκήνιο με εισαγγελική εντολή για περαιτέρω διερεύνηση της σύμβασης.


Σύντομο ιστορικό της Σύμβαση 994/2005

Η συγκεκριμένη σύμβαση του προαστιακού σιδηρόδρομου της Αθήνας αφορούσε την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής από τον Πειραιά ως το Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών. Το έργο ανατέθηκε το 2003, καθώς είχε συνδεθεί με τους Ολυμπιακούς Αγώνες και είχε χαρακτηριστεί ολυμπιακό. Μάλιστα ήταν τέτοια η αισιοδοξία ώστε ο χρόνος ολοκλήρωσής του προβλέπονταν αρχικώς στους οκτώ μήνες, δηλαδή οι αναθέτοντες ήταν βέβαιοι ότι το έργο θα ήταν έτοιμο ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων.
Οι υπόνοιες ότι κάτι δεν πάει καλά, ξεκίνησαν από νωρίς. Σοβαρές παρατυπίες (π.χ. απουσία μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων) είχαν ως αποτέλεσμα η σύμβαση για το ολυμπιακό έργο να υπογραφεί στις 26 Απριλίου 2005, δηλαδή μετά την τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων, διατηρώντας όμως το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης στο οκτάμηνο, ως το τέλη του 2005.
Το οκτάμηνο, όπως και οι Ολυμπιακοί Αγώνες, παρήλθε, η σύμβαση 994 πήρε 12 παρατάσεις χωρίς όμως να καταφέρει να ολοκληρωθεί. Τρία χρόνια πριν, το 2011, ο ΟΣΕ προχώρησε στην καταγγελία και τη διάλυση της σύμβασης, με παράγοντες του Οργανισμού να επιμένουν ότι είχε εκτελεστεί λιγότερο από το 70% του συμβατικού αντικειμένου του έργου. 
Πάντως αξίζει να αναφερθεί ότι στελέχη του ΟΣΕ άφηναν αιχμές συνολικά για το συγκεκριμένο έργο σημειώνοντας ότι επιδείχθηκε, από πολλές πλευρές, ανεξήγητη προσήλωση σε μια σύμβαση η οποία σχεδόν σε ποσοστό 90% ήταν αδύνατον να εκτελεστεί εξαιτίας των αρνητικών αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας, στο οποίο είχαν προσφύγει κάτοικοι και φορείς της περιοχής.