Τετάρτη 3 Σεπτεμβρίου 2014

Ο ΠΑΘΕΠ τελειώνει, σε αναζήτηση το νέο σιδηροδρομικό όραμα

Εκτός από τα έργα τα οποία είτε εκτελούνται, είτε αναμένονται να δημοπρατηθούν και να υπογραφούν, στην ΕΡΓΟΣΕετοιμάζεται και το μέλλον. Η επόμενη γενιά έργων έχει πλέον ως στόχο νέα μεγάλα έργα που θα ολοκληρώσουν τα έργα στην Πάτρα και θα αρχίσουν να επικεντρώνονται στους Προαστιακούς ανά περιοχή.

Όπως μαθαίνει το ypodomes.com, η κουβέντα για την έλευση του μοντέρνου τρένου στην Πάτρα δεν αργεί. Την περασμένη εβδομάδα συναντήθηκε ο νέος Δήμαρχος Πάτρας κος Πελετίδης με τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ κο Σπηλιόπουλο για το θέμα αυτό.

Η πρόταση της ΕΡΓΟΣΕ για την χάραξη μέχρι το λιμάνι είναι πιο ήπια από εκείνη του 2007 που προέβλεπε πλήρη υπογειοποίηση των γραμμών. Αν προχωρήσει αυτό το πλάνο τότε υπάρχουν ελπίδες να δούμε το τελευταίο μικρό πλέον τμήμα του ΠΑΘΕΠ, που θα είναι από τα Μποζαϊτικα, λίγο έξω από την πόλη της Πάτρας μέχρι το λιμάνι θα πάρει το δρόμο της υλοποίησης και ίσως προλάβει να είναι έτοιμο μέχρι το 2020.

Θα είναι άλλωστε και το τελευταίο μεγάλο σιδηροδρομικό έργο του ΠΑΘΕΠ, του βασικού σιδηροδρομικού διαδρόμου της χώρας. Από εκεί και έπειτα τα έργα θα είναι στοχευμένα και για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια έργα εκατοντάδων εκατομμυρίων στο βασικό υπεραστικό δίκτυο.

ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΙ
Σωστά, διαβάσατε Προαστιακοί. Είναι το επόμενο στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση επενδύει πλέον πολύ στο σιδηρόδρομο και σταματά την ανάπτυξη όλο και περισσότερων οδικών αξόνων. Στο πλαίσιο αυτό η Ελλάδα έχει πολύ δρόμο να διανύσει καθώς τα δίκτυα Προαστιακών είναι από μικρά εώς ανύπαρκτα.



Στην Αθήνα δύο μεγάλα έργα απομένουν για να ολοκληρωθεί το πλάνο που είχε ξεκινήσει να υλοποιείται από το 2001. Είναι οι επεκτάσεις προς Λαύριο και Ραφήνα. Η πρώτη είναι αρκετά προχωρημένη και ως φαίνεται θα τη δούμε να δημοπρατείται μέσα στο 2015 και να ολοκληρώνεται στα τέλη της τρέχουσας δεκαετίας. Η δεύτερη είναι προς το παρόν ανώριμη, αλλά αποτελεί τον τελευταίο μεγάλο στόχο του δικτύου της Αθήνας. Αν θα τη δούμε στο νέο ΕΣΠΑ, ακόμα αποτελεί ερώτημα.

Στη Θεσσαλονίκη, ο Προαστιακός θα ονομαστεί City Train. Πρόκειται για μία «έξυπνη γραμμή» που κατά κύριο λόγο θα χρησιμοποιεί την ήδη υπάρχουσα (και εγκαταλειμμένη σε κάποια τμήματα) γραμμή και θα εξυπηρετεί το Δήμο Θεσσαλονίκης και 11 συνολικά μητροπολιτικούς δήμους.

Υπάρχει η προγραμματική συμφωνία της ΕΡΓΟΣΕ με δήμους, Υπουργείο, ΟΣΕ και αναμένεται να ολοκληρωθούν οι μελέτες για να ξεκινήσει η δημοπράτηση και υλοποίηση του σχεδίου αυτού. Πολύ πιθανό να το δούμε να υλοποιείται μέχρι το 2020.

Τέλος υπάρχει το πλάνο για την ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Λάρισα-Βόλος με την Α` φάση να είναι ήδη σε εξέλιξη με εργολαβία του ΟΣΕ. Θα ακολουθήσει η Β` φάση από την ΕΡΓΟΣΕ και το έργο πιθανόν το 2017-2018 να είναι σε λειτουργία.

Επίσης σε καλύτερο επίπεδο είναι το έργο ηλεκτροκίνησης του τμήματος Παλιαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα που χρειάζεται μόνο τα έργα ηλεκτροκίνησης-τηλεδιοίκησης-σηματοδότησης. Συνολικά τα 2 αυτά τμήματα αποτελούν ένα μικρό Προαστιακό της περιοχής της Θεσσαλίας.

ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ ΕΠΙ ΧΑΡΤΟΥ
Σε εθνικό επίπεδο είναι άγνωστο ακόμα τι μεγάλα έργα θα μας βρουν στο μέλλον. Υποψηφιότητες βάζουν αρκετά και το πιο πιθανό είναι κάποια στιγμή να δούμε να αναβαθμίζεται το τμήμα Πάτρα-Πύργος-Καλαμάτα που ήδη υπάρχουν μελέτες σε εξέλιξη.

Η Σιδηροδρομική Εγνατία επίσης είναι μία πρόταση στα χαρτιά με ισχυρότερες πιθανότητες να έχει το τμήμαΚαλαμπάκα-Ιωάννινα-Ηγουμενίτσα στα δυτικά και Καλαμπάκα-Κοζάνη στα ανατολικά.

Τέλος υπάρχει πάντα το μεγάλο σχέδιο για τον Δυτικό Σιδηροδρομικό Άξονα Ιωάννινα-Αγρίνιο-Αντίρριο που κάποια στιγμή παραλίγο να το δούμε να υλοποιείται αλλά τελικά παρέμεινε μακέτα.

Φυσικά μιλάμε για έργα που θα μπορούσαν να ωριμάσουν μελετητικά στην περίοδο 2014-2020 και να αρχίζουν να υλοποιούνται την 6η Προγραμματική Περίοδο (ΕΣΠΑ) 2021-2027.

Νίκος Καραγιαννης
ypodomes.com