Κυριακή 3 Αυγούστου 2014

Το «βαρίδι» του χρέους και οι ρωσικές αιχμές για την ΕΕ

ΕΝΤΟΝΟ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ ΕΝ ΑΝΑΜΟΝΗ ΤΩΝ ΔΕΣΜΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΣΦΟΡΩΝ

Εκτιμάται ότι η συχνή αναφορά στο θέμα του χρέους από τους Ρώσους σχετίζεται και με το τίμημα που θα ήταν διατεθειμένοι να καταβάλουν για την απόκτηση της εταιρείας.

Εντός του Σεπτεμβρίου αναμένεται η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΕΣΣΤΥ, την εταιρεία συντήρησης του τροχαίου υλικού, ενώ το παρασκήνιο γύρω από τους συγκεκριμένους διαγωνισμούς εξακολουθεί να είναι ιδιαίτερα έντονο.

Η ηγεσία των ρωσικών σιδηροδρόμων επαναφέρει συχνά το θέμα του χρέους του ΟΣΕ αφήνοντας παράλληλα αιχμές για τη στάση της Ευρωπαϊκής Ενωσης σε ό,τι αφορά στην υποψηφιότητά τους. Στον αντίποδα οι Γάλλοι δεν σχολιάζουν καθόλου τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό, γεγονός που προκαλεί ανησυχία μήπως έχει ατονήσει το ενδιαφέρον τους, ενώ η ιδιωτική ρουμανική εταιρεία που έχει επίσης εκδηλώσει ενδιαφέρον έχει τα δικά της προβλήματα με το ρουμανικό Δημόσιο με αποτέλεσμα πηγές που γνωρίζουν καλά την κατάσταση να μην τη θεωρούν ιδιαίτερα αξιόπιστη υποψηφιότητα.

Πάντως, ο ισχυρός άνδρας των ρωσικών σιδηροδρόμων, Βλαντιμίρ Γιακούνιν έστειλε πριν λίγες ημέρες ένα νέο μήνυμα με πολλούς αποδέκτες.

Κριτήριο 

Οι Κινέζοι της Cosco είναι πιθανό να μπουν και αυτοί σε κάποια από τις υποψήφιες κοινοπραξίες

Ο πρόεδρος της RZD αν και επιβεβαίωσε το ρωσικό ενδιαφέρον για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, προσέθεσε ότι τα χρέη της εταιρείας που ξεπερνούν τα 800 εκατ. ευρώ δεν πρόκειται να εξαλειφθούν ούτε σε είκοσι χρόνια. Δεν παρέλειψε μάλιστα για μια ακόμα φορά να κατευθύνει τα βέλη του εναντίον της ΕΕ. «Το τρέχον επίπεδο εσόδων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν θα επιτρέψει την εξάλειψη των χρεών ούτε σε 20 χρόνια» τόνισε και προσέθεσε: «Δυστυχώς, η Ελλάδα δεν έχει καταφέρει ακόμη μαζί με την τρόικα των πιστωτών να επιλύσει το ζήτημα των χρεών, που βαραίνουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Και το χρέος ανέρχεται προς στιγμήν στα 800 εκατ. ευρώ. Και αυτός είναι ένας σημαντικός παράγοντας, που θα επηρεάσει την τελική απόφαση».

Με τη δήλωσή του αυτή ο Ρώσος στενός συνεργάτης του Βλαντιμίρ Πούτιν επαναφέρει το ζήτημα του χρέους στέλνοντας ουσιαστικά μήνυμα στην Ευρώπη. Πηγές του υπουργείου Υποδομών, πάντως, ξεκαθαρίζουν ότι τέτοιο ζήτημα δεν υφίσταται δεδομένου ότι έχει αποσαφηνιστεί πως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα περάσει «καθαρή» από χρέη στον ιδιώτη αγοραστή.

Υπενθυμίζουν μάλιστα ότι στην αρχή της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης ο τότε Επίτροπος Χοακίν Αλμούνια με επιστολή του είχε διαβεβαιώσει την ελληνική πλευρά ότι σε περίπτωση που η εταιρεία πουληθεί, θα αρθεί η διαδικασία ελέγχου για τα 800 εκατ. ευρώ που θεωρούνται κρατικές ενισχύσεις. Αντίγραφο της συγκεκριμένης επιστολής μάλιστα έχει ήδη επιδοθεί σε εκπροσώπους των ρωσικών σιδηροδρόμων.

Οι Ρώσοι φαίνεται ότι ανησυχούν ιδιαίτερα για την αντιμετώπιση που θα έχει η υποψηφιότητά τους από την ΕΕ, την οποία έχουν κατηγορήσει για «πιέσεις που δημιουργούν προβλήματα στη ρωσική συμμετοχή». Σε κάθε περίπτωση η ΕΕ τυπικά δεν μπορεί να παρέμβει. Ωστόσο εάν επικρατήσει η ρωσική προσφορά, η απόφαση που θα πρέπει να ληφθεί από την ελληνική κυβέρνηση θα είναι καθαρά πολιτική λόγω του ρευστού διεθνούς σκηνικού. Δεν θα στηρίζεται όμως στη διαδικασία του διαγωνισμού, καθώς η προκήρυξή του έγινε υπό το... άγρυπνο μάτι, την καθοδήγηση και τη σύμφωνη γνώμη της τρόικας.

Η αποφυγή του... ευρωπαϊκού σκοπέλου είναι πιθανότατα και ο λόγος για τον οποίο ο επικεφαλής των ρωσικών σιδηροδρόμων θα ήθελε να δει και άλλες εταιρείες -κατά προτίμηση ευρωπαϊκές- στην κοινοπραξία με τη ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ που διεκδικεί την ΤΡΑΙΝΟΣΕ: «Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι μετέχουν στον διαγωνισμό μαζί με Ελληνα εταίρο και πιθανόν να υπάρξουν και άλλοι μετέχοντες και να εμφανιστούμε ως κοινοπραξία» επεσήμανε.

Επιπλέον εκτιμάται ότι η συχνή αναφορά στο θέμα του χρέους του ΟΣΕ από τους Ρώσους σχετίζεται και με το τίμημα που θα ήταν διατεθειμένοι να καταβάλουν για την απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς ο ίδιος ο κ. Γιακούνιν σε παλαιότερές του δηλώσεις είχε κάνει λόγο για μια «δίκαιη τιμή».

Τέλος, οι Ρώσοι -αν και όχι επισήμως αφού κάτι τέτοιο θα τους καθιστούσε άμεσα εκτός διαδικασίας- συσχετίζουν την επένδυση στον ελληνικό σιδηρόδρομο με την απόκτηση του ΟΛΘ.

Η ΕΕΣΣΤΥ
Κούρσα για τρεις

Σε ό,τι αφορά στην ΕΕΣΣΤΥ, την εταιρεία συντήρησης του τροχαίου υλικού, και οι τρεις ενδιαφερόμενοι οι Ρώσοι της RZD, η Siemens και η γαλλική Alstom εξακολουθούν να βρίσκονται στην κούρσα της διεκδίκησης, ενώ στελέχη τους έχουν έρθει ήδη αρκετές φορές για επιθεωρήσεις στην Ελλάδα.

Στο μεταξύ παρά την αλλαγή στη διοίκηση του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) πηγές που γνωρίζουν την υπόθεση εκτιμούν ότι τα χρονοδιαγράμματα θα τηρηθούν, ενώ τονίζουν ότι ακόμα και στην περίπτωση που κριθεί άγονος ο διαγωνισμός τα στοιχεία θα είναι έτοιμα ώστε να μπορέσει να επαναπροκηρυχθεί νέος σε μία φάση με την απευθείας κατάθεση δεσμευτικών προσφορών.

Οι άλλοι υποψήφιοι
Γαλλική σιωπή και ανοιχτά ρουμανικά μέτωπα

Στο... μέτωπο των υπόλοιπων υποψηφίων, παρά την... ηχηρή σιωπή τους και οι Γάλλοι δεν έχουν κάνει καμία δήλωση ότι δεν ενδιαφέρονται, δεν έχουν αποσυρθεί από τη διαδικασία και αναμένεται να καταθέσουν κανονικά δεσμευτική προσφορά.

Περισσότερο περίπλοκη είναι η περίπτωση της ρουμανικής Group Feroviar Roman. Η ιδιωτική εταιρεία έχει ανοιχτά ζητήματα με το ρουμανικό Δημόσιο και τελεί υπό παρακολούθηση απ' αυτό, ενώ και ο επικεφαλής της είχε συλληφθεί πριν μερικούς μήνες.

Επιπλέον αν και είχαν επικρατήσει στη διαδικασία διεκδίκησης ποσοστού του εμπορικού σιδηροδρόμου της Κροατίας... δεν εμφανίστηκαν ποτέ με αποτέλεσμα να κλείσει η υπόθεση.

Πηγές που γνωρίζουν την υπόθεση εκτιμούν ότι οι Ρουμάνοι δεν αποκλείεται να αποσυρθούν στην τελική φάση και του διαγωνισμού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ σημειώνουν ότι με αυτό το... βιογραφικό θα πρέπει να έχουν πολλά επιχειρήματα προκειμένου η πρότασή τους να θεωρηθεί αξιόπιστη.

Οι Κινέζοι 
Από την πλευρά τους οι Κινέζοι της Cosco αν και εκτός διαγωνισμού, θεωρείται πιθανό να ενδιαφέρονται για τον ελληνικό σιδηρόδρομο και κανείς δεν αποκλείει ενδεχόμενη συμμετοχή τους σε επόμενη φάση σε μια από τις ήδη υποψήφιες κοινοπραξίες. Αλλωστε ο διαγωνισμός επιτρέπει την είσοδο και άλλου επενδυτή στο σχήμα αρκεί ο επικεφαλής να αντιπροσωπεύει το 35%. Αλλά ακόμα και αν δεν συμβεί κάτι τέτοιο, θα μπορούσαν να προβούν σε συμφωνίες με το σχήμα που θα επικρατήσει.

ΜΑΡΙΑ ΛΙΛΙΟΠΟΥΛΟΥ
"Εθνος"