Τρίτη 15 Ιουλίου 2014

Η παρελκυστική τακτική των Ρώσων στον ελληνικό σιδηρόδρομο

Ίσως να έχουν καταλάβει ότι «παίζουν μπάλα» μόνοι τους, δηλαδή ότι είναι οι μοναδικοί που ενδέχεται να καταθέσουν δεσμευτική προσφορά για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οπότε διαπραγματεύονται σκληρά.
Το γεγονός αυτό συμπεραίνεται από την τελευταία, κατ’ ιδίαν, συνάντηση που είχε ο διευθύνων σύμβουλος των Ρωσικών Σιδηροδρόμων Βλαντιμίρ Γιακούνιν, με τον Έλληνα πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, στο Μέγαρο Μαξίμου. Η ρωσική αρκούδα «βρυχάται» για να πάρει πακέτο ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΕΣΣΤΥ, ΟΛΘ, αλλά και τον… ΟΣΕ, δηλαδή, την υποδομή του δικτύου. 

Για τους Ρώσους η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, από μόνη της, δεν έχει κανένα όφελος

Είναι εμφανές ότι, ο πρόεδρος των Ρωσικών Σιδηροδρόμων, όπου βρεθεί και όπου σταθεί, κατακεραυνώνει την ΕΕ στο θέμα των ιδιωτικοποιήσεων του σιδηροδρόμου, τονίζοντας ότι «θέλει τις εταιρείες καθαρές».

Δηλαδή θέλει σαφείς εγγυήσεις και δεσμεύσεις ότι η ΕΕ θα κλείσει οριστικά το φάκελο των παράνομων κρατικών ενισχύσεων στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και, συνεπακόλουθα στον ΟΣΕ.

Από την πλευρά του, όπως σχολιάζουν πολιτικοί αναλυτές, καλά κάνει, αφού οι σχέσεις Ρωσίας – ΕΕ είναι διαταραγμένες, έπειτα και από τον πόλεμο της Ουκρανίας, ενώ κανείς δεν ξεχνά και τις πιέσεις που ασκούνται, από την ΕΕ, στις ελληνικές αποκρατικοποιήσεις, π.χ. στον τομέα της ενέργειας (ΔΕΠΑ, κ.α.).

Είναι όμως μόνο αυτό; Γιατί φωνάζει συνεχώς ο Ρώσος, ooποίος μετά την συνάντηση που είχε με τον Πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά στο Μέγαρο Μαξίμου, πριν από λίγες ημέρες, «επιτέθηκε» ξανά κατά της ΕΕ;

«Η τακτική αυτή είναι και λιγάκι παρελκυστική», σχολιάζει αναλυτής της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. «Οι Ρώσοι πιέζουν για να θέσουν τους δικούς τους όρους», περιγράφοντας τα εξής:

-Οι Ρώσοι είναι ενήμεροι του γράμματος του Χ. Αλμούνια, το οποίο λέει (ξεκάθαρα) ότι, εάν ιδιωτικοποιηθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αυτομάτως τα χρέη θα σβηστούν, οπότε παίρνουν καθαρή την εταιρεία.

-Κάνουν θόρυβο για να πετύχουν τους δικούς τους όρους, όπως π.χ. μείωση του τιμήματος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. 

-Γι΄ αυτούς, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σαν περιουσιακό κομμάτι, δεν λέει τίποτα, εάν δεν συνδυαστεί με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ή και της Αλεξανδρούπολης, αλλά και την συντήρηση της υποδομής.


Το ζήτημα για τους Ρώσους είναι, ότι στον ΟΛΘ έχουν κατέβει μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, οπότε, εάν δεν συνασπιστούν με κάποια από αυτές, το σχέδιό τους για πακέτο «ΤΡΑΙΝΟΣΕ – ΟΛΘ» απομακρύνεται.

Όσον αφορά τον Πειραιά και τυχόν συνεργασία με την Cosco (με την προϋπόθεση ότι θα εξαγοράσουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ), οι τελευταίες δηλώσεις του Β. Γιακούνιν για τους Κινέζους («Οι Κινέζοι λένε ότι όποιος και να πάρει τους σιδηροδρόμους, θα αναγκαστεί να έλθει σε εμάς, θα συρθεί») φανερώνουν ότι υπάρχει σοβαρό χάσμα μεταξύ τους.

-Οι Ρώσοι θεωρούν ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο είναι σε άθλια κατάσταση και δεν πιστεύουν ότι το 2017 θα είναι έτοιμο. Μάλιστα, όποιος παρατηρήσει τις κινήσεις τους, διαπιστώνει ότι σε χώρες, όπως π.χ. Σερβία, ανέλαβαν και την ανακατασκευή της υποδομής.

Με άλλα λόγια, οι Ρώσοι ενδιαφέρονται για την υποδομή του ΟΣΕ. Επειδή αυτή δεν μπορεί να ιδιωτικοποιηθεί, ίσως ο Αντώνης Σαμαράς τους «έταξε» και το δίκτυο, με τη μορφή του outsource.

Είναι γνωστό ότι η υποδομή αποτελεί περιουσία του κράτους και δύσκολα ιδιωτικοποιείται, άρα οι Ρώσοι ίσως συμμετάσχουν στο μεγάλο ΣΔΙΤ που ετοιμάζει ο ΟΣΕ για την ανάταξη της υποδομής.

Δηλαδή, το δίκτυο που δεν μπορεί να ανακατασκευάσει με ιδία μέσα ο ΟΣΕ, θα δοθεί σε εργολαβία. Αυτό που φοβίζει σιδηροδρομικούς είναι, εάν το Μέγαρο Μαξίμου αποφασίσει να δοθεί σε ιδιώτες όλη η ανακατασκευή του δικτύου, κάτι το οποίο θέλουν οι Ρώσοι, τότε ανοίγει ο δρόμος για… απολύσεις στο σιδηρόδρομο. 

-Eίναι γνωστό ότι ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς δεν τρέφει και την καλύτερη εικόνα για το σιδηρόδρομο. Γνωρίζει ότι υπάρχει πιθανότητα οι Ρώσοι, όπως και οι Γάλλοι (SNCF) να μην καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές για ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ (τεχνική βάση), οπότε κάνει ότι μπορεί για να εκδηλωθεί δεσμευτικό ενδιαφέρον.

-Σε περίπτωση που η ΤΡΑΙΝΟΣΕ οδηγηθεί στους Ρώσους, αυτομάτως οδηγείται και στην κατασκευαστική ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ. Με άλλα λόγια, η κατασκευαστική, μετά από αυτοκινητοδρόμους, θα ελέγχει και τον… σιδηρόδρομο, δηλαδή δυο θεωρητικά ανταγωνιστικά μέσα.


metaforespress.gr