Πέμπτη 17 Ιουλίου 2014

Πόσα γνωρίζετε για τα 150 χρόνια ιστορίας του Μετρό της Αθήνας;

Πόσα γνωρίζετε για την ιστορία του Μετρό της Αθήνας;

Ένα χρόνο πριν το Μετρό της Αθήνας γιόρταζε μία από τις μεγαλύτερες επεκτάσεις της ιστορίας του. Συγκεκριμένα μπήκαν σε λειτουργία οι 4 σταθμοί της γραμμής 2 ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ, ΑΛΙΜΟΣ, ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ, ΕΛΛΗΝΙΚΟ μετά από 6 χρόνια εργασιών.
Η ιστορία της πρόσθεσης νέων σταθμών και επεκτάσεων για το δίκτυο Μετρό της πρωτεύουσας ξεκινά από το μακρινό 1869. Ήταν στις 27 Φεβρουαρίου εκείνης της χρονιάς που ένα «πρωτοποριακό» για την εποχή τρένο διέσχιζε τη διαδρομή Πειραιάς-Θησείο χωρίς ενδιάμεσες στάσεις. Την «επανάσταση» στις αστικές μεταφορές συνέχισαν με νέους σταθμούς: το 1882 λειτούργησε ο σταθμός ΜΟΣΧΑΤΟ, ενώ το 1887 ο σταθμός ΦΑΛΗΡΟ.

Το 1895 στις 17 Μάη, η γραμμή επεκτείνεται μέχρι την Ομόνοια αλλά με επιφανειακή χάραξη. Το 1904 έχουμε άλλη μία εντυπωσιακή αλλαγή και η γραμμή «Μετρό» της Αθήνας γίνεται από ατμοκίνητη, ηλεκτροκίνητη. Θα ακολουθήσει μία περίοδο σιωπής (προφανώς και λόγω της ταραγμένης δεκαετίας του 1910 με τους πολέμους).

Θα φτάσουμε στην 1η Ιουλίου 1928 όταν θα λειτουργήσει ο σταθμός ΠΕΙΡΑΙΑΣ στη σημερινή του θέση και θα εγκαινιαστεί και ο σταθμός ΚΑΛΛΙΘΕΑ. Το 1930 είναι μία χρονιά σταθμός καθώς υπογειοποιείται ο σταθμός ΟΜΟΝΟΙΑ και εγκαινιάζεται στις 21 Ιουλίου.

Θα περάσουν 18 χρόνια και ένα παγκόσμιος πόλεμος για να έχουμε την πρώτη επέκταση της γραμμής ύστερα από 53 χρόνια! Την 1η Μαρτίου 1948 λειτουργεί η επέκταση Ομόνοια-Βικτώρια και στις 30 Ιουνίου 1949 η επέκταση Βικτώρια-Αττική.

Την δεκαετία του 1950 η γραμμή 1 (ή ηλεκτρικός ή ΗΣΑΠ) θα ολοκληρώσει το σημερινό της μήκος. Συγκεκριμένα στις 12 Φλεβάρη 1956 λειτουργεί η μεγάλη επέκταση ΑΤΤΙΚΗ-ΑΝΩ ΠΑΤΗΣΙΑ με 3 σταθμούς και ένα μήνα αργότερα (14.3.1956) λειτουργεί η επέκταση ΑΝΩ ΠΑΤΗΣΙΑ-ΝΕΑ ΙΩΝΙΑ με 2 σταθμούς. Στις 5.7.56 λειτουργεί ο σταθμός ΠΕΥΚΑΚΙΑ.

Το 1957 ολοκληρώνεται το παζλ: Στις 4 Μαρτίου λειτουργεί η επέκταση ΝΕΑ ΙΩΝΙΑ-ΗΡΑΚΛΕΙΟ. Στις 10 Αυγούστου θα έχουμε την τελική επέκταση ΗΡΑΚΛΕΙΟ-ΚΗΦΙΣΙΑ. Από τότε η γραμμή 1 έχει το ίδιο μήκος και άκρα με αρχή τον ΠΕΙΡΑΙΑ και τέλος την ΚΗΦΙΣΙΑ. ΤΗΝ 1η Σεπτεμβρίου προστίθεται ο σταθμός ΜΑΡΟΥΣΙ.

4 χρόνια αργότερα στις 4.8.1961 λειτουργεί ο σταθμός ΑΓΙΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ. Θα περάσουν 21 χρόνια και στις 3.9.1982 θα λειτουργήσει ο σταθμός ΕΙΡΗΝΗ. Στις 6 Φλεβάρη 1989 λειτουργεί ο σταθμός ΤΑΥΡΟΣ και ένα μήνα αργότερα στις 27.3 λειτουργεί ο σταθμός ΚΑΤ.


ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΑΠΟΚΤΑ ΔΙΚΤΥΟ 3 ΓΡΑΜΜΩΝ
Για πολλά χρόνια οι Αθηναίοι άκουγαν για υπόγειο Μετρό αλλά η έκπληξη ήρθε στις 28 Ιανουαρίου 2000 όταν λειτούργησαν τα πρώτα τμήματα των γραμμών 2 ΣΕΠΟΛΙΑ-ΣΥΝΤΑΓΜΑ και 3 ΕΘΝΙΚΗ ΑΜΥΝΑ-ΣΥΝΤΑΓΜΑ. Για λίγους μήνες το Σύνταγμα ήταν ο τερματικός και των 2 νέων γραμμών.

Την ίδια χρονιά στις 16 Νοεμβρίου λειτουργεί η πρώτη επέκταση της γραμμής 2 ΣΕΠΟΛΙΑ-ΔΑΦΝΗ με 5 σταθμούς. Στις 22 Απριλίου 2003 λειτουργεί η πρώτη επέκταση της γραμμής 3 ΣΥΝΤΑΓΜΑ-ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙ.

Το 2004 έχουμε λειτουργία εκτεταμένων επεκτάσεων λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004: η γραμμή 2 επεκτείνεται εις διπλούν ΔΑΦΝΗ-ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ (5.6) και ΣΕΠΟΛΙΑ-ΑΓΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ (9.8). Η γραμμή 3 θα επεκταθεί βόρεια στο τμήμα ΕΘΝΙΚΗ ΑΜΥΝΑ-ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ (30.7) με 2 σταθμούς. Στις 6 Αυγούστου 2004 προστίθεται ο τελευταίος μέχρι σήμερα σταθμός της γραμμής 1 ΝΕΡΑΤΖΙΟΤΙΣΣΑ.

Στις 26 Απριλίου 2007 η γραμμή 3 θα επεκταθεί με 3 σταθμούς στο τμήμα ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙ-ΑΙΓΑΛΕΩ. Για τα επόμενα 3 χρόνια θα έχουμε προσθήκες σταθμών στη γραμμή 3: 2.9.2009 ο σταθμός ΝΟΜΙΣΜΑΤΟΚΟΠΕΙΟ, στις 23 Ιουλίου 2010 ο σταθμός ΧΟΛΑΡΓΟΣ και στις 30.12.2010 Ο σταθμός ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ.

Θα χρειαστούν 2,5 χρόνια για να προστεθούν 3 νέες επεκτάσεις μέσα στο 2013 που είναι και οι τελευταίες μέχρι σήμερα: στις 5 Απριλίου 2013 η γραμμή 2 επεκτείνεται δυτικά με 2 σταθμούς ΑΓΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ-ΑΝΘΟΥΠΟΛΗ και νότια με 4 σταθμούς στις 17 Ιουλίου 2013 ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ-ΕΛΛΗΝΙΚΟ. Στις 14 Δεκεμβρίου 2013 έχουμε την τελευταία επέκταση του δικτύου ΑΙΓΑΛΕΩ-ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΝΑ στη γραμμή 3.

Σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα θα πρέπει να περιμένουμε περίπου άλλα 4 χρόνια μέχρι το 2018 μέχρι να δούμε νέα επέκταση, αυτή που κατασκευάζεται από το 2012 και αφορά την επέκταση με 6 σταθμούς της γραμμής 3 ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΝΑ-ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ.

Και η ιστορία συνεχίζεται…

Νίκος Καραγιάννης
ypodomes.com