Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου 2014

Γιατί η Samsung «εστιάζει» στον Πειραιά

της Μάρως Τσαντήλα
Οι ταχύτερες αλλά κα οικονομικότερες μετακινήσεις των εμπορευμάτων ισχυρό δέλεαρ για τις μεγάλες πολυεθνικές. Εγγύηση η παρουσία της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά. Ίσως το Μάρτιο να ξεκινήσουν τα πρώτα φορτία της HP για Τσεχία.

Το σημαντικό ενδιαφέρον μεγάλων εταιρειών της Ασίας προσελκύει η χώρα μας, καθώς διεθνείς κολοσσοί διαπιστώνουν πλέον ότι η Ελλάδα, και ιδίως το λιμάνι του Πειραιά, μπορεί να αποτελέσει μια «πύλη» για την ταχύτερη αλλά και οικονομικότερη πρόσβαση των προϊόντων τους στις αγορές της Ευρώπης.

Η παρουσία της Cosco στον Πειραιά έχει απογειώσει το μεγαλύτερο ελληνικό λιμάνι, το οποίο, χρόνο με το χρόνο, αυξάνει συνεχώς τα μεγέθη του, ενώ το μέλλον προδιαγράφεται ακόμη καλύτερο, αν ληφθεί υπόψη το διαρκώς αυξανόμενο ενδιαφέρον.

Στο δρόμο που άνοιξαν η Hewllet Packard, η Huawei και η ΖΤΕ φαίνεται ότι κινείται και η κορεατική Samsung, η οποία εξετάζει, επίσης, το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσει την Ελλάδα για την διαμετακόμιση των εμπορευμάτων της στην Ευρώπη.

Στο πλαίσιο της διερεύνησης αυτής στη χώρα μας θα βρεθεί σήμερα ο Βοο-Keun Yoon, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Samsung Electronics.

Το υψηλόβαθμο στέλεχος της Samsung θα έχει επαφές με τους εκπροσώπους της εταιρείας στην Ελλάδα αλλά, όπως αναφέρουν πληροφορίες, και με εκπροσώπους της Cosco, οι οποίοι θα παρουσιάσουν τις δυνατότητες που υπάρχουν προκειμένου τα φορτία της εταιρείας να κινηθούν προς την Ευρώπη μέσω της χώρας μας.

Σε περίπτωση που υπάρξει μια τέτοια θετική εξέλιξη αναμφίβολα θα έχει μεγάλη σημασία για την Ελλάδα όχι μόνο για το οικονομικό της μέγεθος, αλλά και σε επίπεδο συμβολισμού σε ότι αφορά την εμπιστοσύνη μεγάλων εταιρειών στις προοπτικές της χώρας.
Συμφωνίες αυτού του μεγέθους απαιτούν μεγάλο χρόνο ωρίμανσης

Ασφαλώς τυχόν απόφαση της νοτιοκορεατικής εταιρείας να επιλέξει την Ελλάδα για την όδευση των εμπορευμάτων της προς την Ευρώπη είναι βέβαιο ότι θα απαιτήσει μεγάλο χρονικό διάστημα για να υλοποιηθεί.

Χαρακτηριστικό είναι ότι ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2012 γίνονταν οι πρώτες αναφορές για την συμφωνία της Hewllet Packard με την Cosco στην οποία ενεργό ρόλο έχει και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία θα πραγματοποιεί τις μεταφορές με τα τρένα της.

Ωστόσο σχεδόν 1,5 χρόνο μετά ακόμη η συγκεκριμένη συμφωνία δεν έχει τεθεί σε εφαρμογή.

Σύμφωνα με στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι εξαιρετικά πιθανό να πραγματοποιηθεί το Μάρτιο η έναρξη των δρομολογίων των τρένων που θα μεταφέρουν τα προϊόντα της αμερικάνικής πολυεθνικής στην Τσεχία, χωρίς ωστόσο να μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο μικρής περαιτέρω καθυστέρησης.

Όπως σημειώνεται, συμφωνίες αυτού του μεγέθους απαιτούν σημαντικό χρόνο ωρίμανσης και πριν τεθούν σε ισχύ πρέπει να έχει μελετηθεί και η παραμικρή λεπτομέρεια, αφού εταιρείες του μεγέθους της ΗΡ δεν συγχωρούν καθυστερήσεις ή λάθη.

Εξάλλου για να ξεκινήσει η μεταφορά των προϊόντων της ΗΡ μέσω της Ελλάδας θα πρέπει πρώτα να λήξουν τα συμβόλαια που η εταιρεία είχε υπογράψει στο παρελθόν και αφορούσαν την μετακίνηση των προϊόντων της μέσω των λιμανιών της Βόρειας Ευρώπης.
Πιο γρήγορα – πιο οικονομικά

Το ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα του εμπορικού δρόμου προς την Ευρώπη μέσω της Ελλάδας είναι η γρηγορότερη παράδοση των εμπορευμάτων στον τελικό τους προορισμό. Η διαδρομή αυτή υπολογίζεται ότιείναι ταχύτερη κατά περίπου 6 ήμερες σε σχέση με τις εναλλακτικές διαδρομές, μέσω των λιμανιών της βόρειας Ευρώπης.

Το χρονικό αυτό όφελος έχει βεβαίως και μεγάλο οικονομικό όφελος.

Μελλοντικά οι δυνατότητες ανάπτυξης των εμπορικών δρόμων μέσω της χώρας μας είναι πολύ καλύτερες. Η ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου, που αναμένεται σε διάστημα 3 -4 ετών, θα απελευθερώσει πολύ μεγάλη δυναμική στις εμπορευματικές μεταφορές μέσω του σιδηρόδρομου.

Σήμερα οι εμπορευματικές μεταφορές που γίνονται με τη χρήση του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα αποτελούν ένα πολύ μικρό κομμάτι του συνόλου της εμπορευματικής μεταφοράς. Βασική αιτία αποτελεί τόσο το κομματιασμένο δίκτυο, το οποίο σε άλλα σημεία του είναι ηλεκτροκίνητο και σε άλλα όχι, αλλά και η εγκατάλειψη της στρατηγικής των εμπορευματικών μεταφορών τα προηγούμενα χρόνια από τον ΟΣΕ.

Το τελευταίο διάστημα η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ καταβάλλει σημαντική προσπάθεια προς την κατεύθυνση αυτή και ήδη τα πρώτα αποτελέσματα είναι πολύ ενθαρρυντικά.

Εξάλλου οι δυνατότητες ανάπτυξης της εμπορευματικής μεταφοράς είναι αυτές προσελκύουν μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον για την εταιρεία στο πλαίσιο του διαγωνισμού αποκρατικοποίησης που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Ανταγωνισμός

Αξίζει τέλος ότι σημειώσουμε ότι παρά τις σημαντικές προοπτικές που υπάρχουν για την ανάδειξη της Ελλάδας σε σημαντικό κόμβο του διεθνούς εμπορίου δεν λείπουν και αυτοί που επισημαίνουν την ανάγκη για ταχύτερες δράσεις. Ως ενδεικτικό παράδειγμα αναφέρεται η εθνική στρατηγική για τα logistics η οποία δεν έχει ακόμη θεσμοθετηθεί.

Όπως τονίζουν η Ελλάδα δεν είναι μόνη της στην περιοχή, αλλά βρίσκεται ανάμεσα σε πολλές χώρες που έχουν τον ίδιο στόχο, να αποτελέσουν δηλαδή κόμβο για το παγκόσμιο εμπόριο.

Το βέβαιο είναι ότι η χώρα μας διαθέτει γεωγραφικό συγκριτικό πλεονέκτημα αλλά πρέπει να γίνουν γρήγορα πολλά τόσο σε θεσμικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο βελτίωσης των υποδομών της προκειμένου να ενισχύσει τα ατού της.