Παρασκευή, 31 Ιανουαρίου 2014

Τέλος Μαρτίου το νέο θεσμικό πλαίσιο για την εφοδιαστική αλυσίδα



Στα τέλη του πρώτου τριμήνου του 2014 αναμένεται να κατατεθεί το νομοσχέδιο για την εφοδιαστική αλυσίδα στη χώρα μας, το οποίο θα στηρίζεται στο σχέδιο της Μόνιμης Επιτροπής Logistics.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Επιτροπή έχει σχεδόν ολοκληρώσει το τελικό της πόρισμα και απομένουν να διευθετηθούν ορισμένες λεπτομέρειες που αφορούν θέματα χωροταξίας. Ο καθορισμός ενός ξεκάθαρου θεσμικού πλαισίου σε συνδυασμό με τον εκσυγχρονισμό των υποδομών, δηλαδή των λιμανιών, των σιδηροδρομικών δικτύων και των χώρων μεταφόρτωσης είναι βασικές προϋποθέσεις ώστε η χώρα μας να μπορέσει, αξιοποιώντας τη θέση της να αναδειχθεί πραγματικά το σημαντικότερο κέντρο logistics στη Νοτιο-Ανατολική Ευρώπη και ταυτόχρονα να ενισχυθεί η εφοδιαστική της αλυσίδα.

Σήμερα οι εμπορευματικές μεταφορές που γίνονται με τη χρήση του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα αποτελούν ένα πολύ μικρό κομμάτι του συνόλου της εμπορευματικής μεταφοράς. Βασική αιτία είναι τόσο το κατακερματισμένο δίκτυο, το οποίο σε άλλα σημεία του είναι ηλεκτροκίνητο και σε άλλα όχι όσο και η εγκατάλειψη της στρατηγικής των εμπορευματικών μεταφορών τα προηγούμενα χρόνια από τον ΟΣΕ. Οπως σχολιάζουν στελέχη του κλάδου, σίγουρα δεν μπορεί να παραγνωρίσει κάποιος την αναβάθμιση της σημασίας του λιμανιού του Πειραιά, σε συνδυασμό και με την παρουσία της κινεζικής Cosco και των παράλληλων συμφωνιών που έχει υπογράψει η τελευταία για τη διακίνηση προϊόντων εταιρειών-κολοσσών, όπως είναι οι κινεζικές Huawei Technologies και ZTE Corporation και η Hewlett-Packard, ωστόσο, απομένουν να γίνουν πολλά ακόμη, ειδικά όταν ο ανταγωνισμός από τις γείτονες χώρες είναι ισχυρός.

Εξίσου σημαντική κρίνεται και η αναβάθμιση του εμπορικού σιδηροδρομικού δικτύου και η μεταφορά προϊόντων, όπως για παράδειγμα αυτοκινήτων από την Ιαπωνία και την Κορέα προς την Κεντρική Ευρώπη (μέσω επιλιμένιου σταθμού αυτοκινήτων, ΟΛΠ και Θριασίου Πεδίου) καθώς και η συμφωνία συνεργασίας μεταξύ ΣΕΒ και ΤραινΟΣΕ για τη μεταφορά εμπορευμάτων αρχικά στον κεντρικό άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη (μέσω Ικονίου - Θριασίου και Κεντρικού σταθμού Θες/νίκης - Σίνδου). Ομως, η ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου δεν αναμένεται νωρίτερα από το 2017, γεγονός που δυσχεραίνει τη σημαντική μείωση του χρόνου μεταφοράς των εμπορευμάτων μέσω του σιδηροδρόμου.

Σήμερα, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, η αποτελεσματικότητα και η ανταγωνιστικότητα του δικτύου των ελληνικών Logistics είναι χαμηλότερη από τις γειτονικές της χώρες, καταλαμβάνοντας την 71η θέση όταν η Τουρκία είναι στην 29η και η Ρουμανία στην 50ή. Τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ελληνική εφοδιαστική αλυσίδα είναι, μεταξύ άλλων, η πολυνομία που έχει δημιουργήσει πολλές γκρίζες ζώνες, οι οποίες επιδέχονται διαφορετικής ερμηνείας μεταξύ των υπηρεσιών και των δημόσιων λειτουργών, ο χαμηλός βαθμός outsourcing, αφού σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα μόλις το 18% των μεταφορόμενων τόνων το 2012 μεταφέρθηκε με Δ.Χ. φορτηγά όταν ο μέσος όρος στην Ευρώπη αγγίζει το 80%, ο κατακερματισμός των εταιρειών Logistics αλλά και η έλλειψη στρατηγικού χωροταξικού σχεδιασμού.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ Νίκη Παπανικολάου

npapanik@kerdos.gr

Κέρδος online