Τετάρτη, 30 Οκτωβρίου 2013

ΡΩΣΙΚΟΙ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΙ.Το ενδιαφέρον για τον ΟΣΕ και ο ρόλος του στην αλυσίδα που θα ενώνει Ευρώπη - Ασία


Με τους ρωσικούς σιδηροδρόμους να έχουν προγραμματίσει για το 2013 επενδύσεις ύψους 439,5 δισεκατομμυρίων ρουβλίων, η διοίκηση του κολοσσιαίου οργανισμού έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, την εταιρεία συντήρησης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Η Μόσχα έχει κάνει γνωστό ότι οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι παρουσιάζουν επενδυτικό ενδιαφέρον, υπό την προϋπόθεση ότι η RZD θα αναλάβει την εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού


Ο επικεφαλής του ρωσικού κολοσσού Βλαντιμίρ Γιακούνιν, συνοδεύοντας τον Ρώσο υπουργό Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ, έρχεται για μία ακόμη φορά στην Αθήνα, για να υπογραμμίσει το ρωσικό ενδιαφέρον για τους υπό αποκρατικοποίηση ελληνικούς σιδηροδρόμους.

Για τον ισχυρό άνδρα του μεγαλύτερου μεταφορικού οργανισμού στον κόσμο, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μοιάζει να αποτελεί ένα «κομμάτι» που μπορεί να ταιριάξει στο ρωσικό σιδηροδρομικό... παζλ, καθώς η δημιουργία μιας εφοδιαστικής αλυσίδας που θα ενώνει τον Ειρηνικό και την Ασία με την Ευρώπη, αναμφίβολα προσδίδει μεγάλη ισχύ στην παγκόσμια γεωπολιτική σκακιέρα.

Ωστόσο, η Μόσχα έχει καταστήσει σαφές ότι οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι παρουσιάζουν επενδυτικό ενδιαφέρον, υπό την προϋπόθεση ότι η RZD θα αναλάβει την εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού, καθώς και το τμήμα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης που πρόκειται να ιδιωτικοποιηθεί.

Αυτό που περιγράφεται στην πρόθεση εξαγοράς των ελληνικών σιδηροδρόμων είναι η πρόβλεψη διασύνδεσης με το σύνολο του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου, αλλά και με το σύνολο του αχανούς δικτύου των σιδηροδρόμων της Ρωσίας.

Ο ίδιος ο Βλαντιμίρ Γιακούνιν θεωρεί ότι η ελληνική εταιρεία μπορεί να αναδειχθεί σε σημαντικό παράγοντα για τη μεταφορά εμπορευμάτων προς την κεντρική, τη δυτική και την ανατολική Ευρώπη, μέσω των διαδρόμων που διασχίζουν την Ευρώπη και την Ασία, τονίζοντας ωστόσο ότι για να υπάρχει δυνατότητα ανάπτυξης συνδυασμένων μεταφορών, μπήκε στο επενδυτικό στόχαστρο και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Οι Ρώσοι έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον κοινοπρακτικά με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ROSCO, καθώς θεωρούν ότι ο έλεγχος των δύο εταιρειών επιτρέπει στην RZD όχι μόνο την εξασφάλιση σημαντικών εσόδων, αλλά και τη διατήρηση του κόστους σε ελεγχόμενα επίπεδα.

Πέραν των Ρώσων όμως, ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ εκδήλωσαν οι ρουμανικοί σιδηρόδρομοι (Grup Feroviar Roman) και οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι SNCF, ενώ τη λίστα των ενδιαφερομένων για την εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού (ROSCO) συμπληρώνουν μαζί με τη ρωσική RZD η γαλλική Alstom με τη Damco Energy (του ομίλου Κοπελούζου) και η γερμανική Siemens.

Στοιχεία
Η ταυτότητα των σιδηροδρόμων RZD
Η κρατική εταιρεία ρωσικών σιδηροδρόμων RZD απασχολεί σήμερα σχεδόν ένα εκατομμύριο εργαζομένους, καλύπτοντας δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα σιδηροδρομικού δικτύου ανά τη ρωσική επικράτεια.
Κατέχοντας τον τίτλο της τέταρτης μεγαλύτερης εταιρείας στη Ρωσία, οι κρατικοί σιδηρόδρομοι αναμφίβολα διαδραματίζουν ρόλο δεσπόζουσας οικονομικής δύναμης στην ευρύτερη περιοχή.
Με ένα αχανές δίκτυο γραμμών μήκους 55.000 μιλίων που απλώνεται σε έντεκα διαφορετικές ζώνες ώρας στον παγκόσμιο γεωγραφικό χάρτη, οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι πέρυσι μετέφεραν πάνω από 950 εκατομμύρια επιβάτες και 1,2 δισεκατομμύριο τόνους εμπορευμάτων.
Mέχρι το 2030 οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι σχεδιάζουν τη διεύρυνση του σιδηροδρομικού δικτύου κατά 20.000 χλμ., μια επένδυση που θα ξεπεράσει τα 4,2 τρισ. ρούβλια, σύμφωνα με την εταιρεία.

Κώστας Νάνος