Πέμπτη, 31 Οκτωβρίου 2013

ΑΝΑΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΜΕ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΣΦΡΑΓΙΔΑ, Η ΛΥΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟ


Κοινή πρωτοβουλία των Οικολόγων Πράσινων με τους Φίλους του Σιδηροδρόμου και το Δίκτυο ΕΠΙΒΑΤΗΣ

  • Παρουσίασαν σε συνέντευξη Τύπου την εναλλακτική τους πρόταση: συνολική αναδιοργάνωση άμεσα, σε συνεργασία με άλλο δημόσιο σιδηρόδρομο της Ε.Ε.
  • Κατηγορηματικό ΟΧΙ στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με βάση και την ευρωπαϊκή εμπειρία. Ανοικτοί όμως στην παράλληλη είσοδο και ιδιωτών ανταγωνιστών, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
  • Κύριο ζήτημα σήμερα, η ολοκλήρωση, αποκατάσταση, περιφρούρηση, αξιοποίηση υποδομών, κυρίως τηλεδιοίκησης και ηλεκτροκίνησης.
  • Συνδυασμένες μεταφορές με κορμό το σιδηρόδρομο. Συνολικά προγράμματα και στόχοι για ολοκλήρωση σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου.
  • Επαναλειτουργία κλειστών γραμμών. Τριπλασιασμός των Υποχρεώσεων Δημόσιας Υπηρεσίας για μείωση του χάσματος με την υπόλοιπη Ευρώπη.

Κοινή πρόταση για βιώσιμες μεταφορές στην Ελλάδα και πραγματικά ευρωπαϊκό σιδηρόδρομο, κατέθεσαν σήμερα οι Οικολόγοι Πράσινοι, ο Σύλλογος Φίλων του Σιδηροδρόμου και το Δίκτυο ΕΠΙΒΑΤΗΣ.

  • Σε συνέντευξη Τύπου στο ΤΡΕΝΟ ΣΤΟ ΡΟΥΦ, παρουσίασαν την πρότασή τους για άμεση συνολική αναδιοργάνωση, με επιλογή άλλου δημόσιου σιδηροδρόμου της Ε.Ε. ως στρατηγικού συνεργάτη με συγκεκριμένους στόχους και χρονικό ορίζοντα, αλλά και με ευρωπαϊκούς θεσμούς συνδικάτων και οργανώσεων επιβατών σε ρόλους παρατηρητηρίου.
  • Επείγουσα προτεραιότητα δίνουν στην αποκατάσταση, ολοκλήρωση, αξιοποίηση και περιφρούρηση των υποδομών, κυρίως της ηλεκτροκίνησης και τηλεδιοίκησης, όπου η σημερινή κατάσταση δημιουργεί μεγάλα προβλήματα επιπλέον κόστους, αλλά και ασφάλειας.
  • Η πρόταση αφήνει χώρο για σχήματα του κοινωνικού τομέα, σε συγκεκριμένες περιφερειακές γραμμές, αλλά και για ιδιώτες: τόσο ως ανταγωνιστές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, όσο και σε τοπικές γραμμές που η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει εγκαταλείψει και δεν ενδιαφέρεται να επαναλειτουργήσει.  
  • Αντίθετα οι τρεις φορείς απορρίπτουν κατηγορηματικά την επιχειρούμενη ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΤΥ- πρώην ROSCO. Με βάση την ευρωπαϊκή εμπειρία η ιδιωτικοποίηση του σιδηροδρόμου δεν αποτελεί λύση, ενώ στις ελληνικές συνθήκες υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να επικεντρωθεί ο αγοραστής αποκλειστικά στους λίγους κερδοφόρους τομείς, ή να χρησιμοποιήσει την εξαγορά ως απλό εργαλείο για άλλους επιχειρηματικούς στόχους όπως ο έλεγχος των προμηθειών ή η μονοπωλιακή πρόσβαση σε κάποιο από τα μεγάλα λιμάνια της χώρας.
  • Τονίζεται επίσης η ανάγκη να συγκλίνουν οι Υποχρεώσεις Δημόσιας Υπηρεσίας με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, με πρώτο βήμα τον τριπλασιασμό τους ώστε να γίνει ανοικτή πρόσκληση ενδιαφέροντος και να ξανανοίξουν οι πιο βιώσιμες από τις κλειστές γραμμές, όπως οι συνδέσεις Κόρινθος – Ναύπλιο, Πάτρα-Πύργος, ο «Προαστιακός Μεσσηνίας» αλλά και οι συνδέσεις με τις γειτονικές χώρες. Οι Υποχρεώσεις Δημόσιας Υπηρεσίας πρέπει να συνδεθούν με συγκεκριμένες συνδέσεις και υπηρεσίες που δε μπορούν να είναι σήμερα οικονομικά αυτάρκεις αλλά προσφέρουν ουσιαστικό έμμεσο όφελος στην τοπική κοινωνία και οικονομία.
  • Ο σχεδιασμός για το σιδηρόδρομο θα πρέπει να εντάσσεται σε συνολικότερη πολιτική Βιώσιμων Μεταφορών, με στόχο την κατά το δυνατόν μεγαλύτερη απεξάρτηση από το πετρέλαιο: στο πλαίσιο αυτό ο σιδηρόδρομος θα λειτουργεί ως βασικός κορμός, για μεσαίες και μεγάλες αποστάσεις,  ενός σύγχρονου συστήματος Συνδυασμένων Μεταφορών.
  • Μια τέτοια πολιτική οφείλει επίσης να περιλαμβάνει φιλόδοξο και ολοκληρωμένο πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων για τους «κρίκους που λείπουν» στις υποδομές Συνδυασμένων Μεταφορών και στη σιδηροδρομική κάλυψη της ηπειρωτικής χώρας. Τελικός στόχος, να συνδεθούν όλες οι πόλεις άνω των 30.000-50.000 κατοίκων και τα σημαντικά λιμάνια, σύμφωνα και με τους  επίσημους ευρωπαϊκούς στόχους, αλλά και να συγκλίνει η Ελλάδα με το μέσο όρο της Ε.Ε. σε μερίδιο επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών για το σιδηρόδρομο.

Οι τρεις φορείς δεσμεύτηκαν να συνεχίσουν τη σημερινή πρωτοβουλία τους με σειρά επαφών και εκδηλώσεων, με πρώτο βήμα τη συνάντηση που θα ζητήσουν με τον αρμόδιο υπουργό Μεταφορών, κ. Χρυσοχοϊδη.
Ο Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο,  υπογράμμισε τη σημασία του σιδηροδρομικού δικτύου ως εργαλείου για την περιφερειακή ανάπτυξη και την αναζωογόνηση της οικονομίας. Χρησιμοποιώντας το παράδειγμα του δικτύου της Βορείου Ελλάδας, πρότεινε το συνδυασμό οικολογικών ξεναγήσεων με την ανάδειξη και προώθηση τοπικών προϊόντων, σημειώνοντας τα οφέλη για τον τουρισμό και τοπική παραγωγή.  Αναφερόμενος στην ευρωπαϊκή στρατηγική για την προγραμματική περίοδο 2014 - 2020, ο ευρωβουλευτής επεσήμανε πως προτεραιότητα δίνεται στις συνδυασμένες μεταφορές. Υπό το πρίσμα αυτό, συνέχισε: «Υπάρχει ανάγκη για σωστό εθνικό σχεδιασμό, που θα βασίζεται στις συνδυασμένες μεταφορές και την ανάπτυξης δικτύου σε επίπεδο Βαλκανίων, ώστε να καταστεί δυνατή η δημιουργία βιώσιμου δικτύου μεταφορών». Υπογραμμίζοντας το χάσμα που εξακολουθεί να υφίσταται σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, ο Νίκος Χρυσόγελος δήλωσε: «Πρέπει να γεφυρώσουμε αυτό το χάσμα, να επιλύσουμε τα προβλήματα των υποδομών και να επενδύσουμε στην οικολογική καινοτομία, με έμφαση στην κοινωνική συνοχή και την απασχόληση. Στην προσπάθεια αυτή, αρωγός και εργαλείο προώθησης πρέπει να είναι οι τοπικές κοινωνίες.»
«Ο σιδηρόδρομος είναι ζωτικό μέρος της λύσης, τόσο για τους πολίτες όσο και για την οικονομία», τόνισε ο Γιάννης Παρασκευόπουλος από τη Θεματική Ομάδα Μεταφορών των Οικολόγων Πράσινων. «Απέναντι σε μια πολιτική που τον θεωρεί σχεδόν περιττό βάρος, καταθέτουμε συγκεκριμένη πρόταση για αναδιοργάνωση με «ευρωπαϊκή» σφραγίδα, και για συνολικότερη πολιτική βιώσιμων μεταφορών. Η πρότασή μας αφήνει χώρο και για τον ιδιωτικό ανταγωνισμό, και για την κοινωνική οικονομία, αλλά και για όσο δημόσιο τομέα κρίνεται απαραίτητος σε όλη σχεδόν την υπόλοιπη Ευρώπη. Η απόρριψη της ιδιωτικοποίησης στηρίζεται στο τι συνεπάγεται για το σιδηρόδρομο, αλλά και στην ευρωπαϊκή εμπειρία: όχι σε αφηρημένες φιλοσοφικές προτιμήσεις ή στην πίεση για «εύκολες» ιδιωτικοποιήσεις χωρίς καν δημοσιονομικό όφελος».

Ο εκπρόσωπος Τύπου των Οικολόγων Πράσινων Θανάσης Μακρής, τόνισε: «Οι Οικολόγοι Πράσινοι, αναζητώντας λύση σε παρόντα χρόνο για το δίλημμα δημόσιο ή ιδιωτικό, απαντούν με την κοινωνική οικονομία δίνοντας το στίγμα τους αυτή τη φορά σε μια πολιτική πρωτοβουλία για τον ΟΣΕ. Άλλωστε, τόσο η πολιτική για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής όσο και η πολιτική για τη βιώσιμη παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας χρειάζονται το σιδηρόδρομο, σύγχρονο, λειτουργικό, δικτυωμένο σε όλη τη χώρα, αλλά και δικτυωμένο με όλη την Ευρώπη και τη Μικρά Ασία»
Για αρνητικό επιχειρηματικό περιβάλλον στην Ελλάδα που αποτρέπει την έλευση επιχειρηματιών με σοβαρούς στόχους, γεγονός που καταδεικνύει ότι οι πιθανοί επενδυτές του σιδηροδρόμου θα τον χρησιμοποιήσουν ως «δεκανίκι» για άλλα επιχειρηματικά σχέδια,  έκανε λόγο ο Σπύρος Νικολόπουλος, πρόεδρος των Φίλων του Σιδηροδρόμου. Αναφερόμενος σε αντίστοιχο μοντέλο ιδιωτικοποίησης του σιδηροδρόμου στη Μεγάλη Βρετανία, σημείωσε ότι τελικά το κόστος για το Βρετανό πολίτη είναι μεγαλύτερο μετά την ιδιωτικοποίηση.
 Ο Κώστας Μπρούσαλης, πρόεδρος των Φίλων του Σιδηροδρόμου Αρκαδίας, πρότεινε την επανενεργοποίηση τμημάτων του σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου, ώστε να υπάρξουν πολλαπλά οφέλη, τόσο για τις μετακινήσεις, καθώς πολλές γραμμές θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως προαστιακή σύνδεση, όσο και για τον τουρισμό και την τόνωση της τοπικής οικονομίας.
Από την πλευρά του Δικτύου «Επιβάτης», ο Βασίλης Βαβάκος αναφέρθηκε στην έλλειψη πληροφόρησης με την οποία έρχονται πολλές φορές αντιμέτωποι οι επιβάτες και σημείωσε ότι η απορρόφηση ευρωπαϊκών κονδυλίων δε συνδέεται με την εξυπηρέτηση των επιβατών. Όπως τόνισε, όλες οι παρεμβάσεις στο σιδηρόδρομο, θα πρέπει να στοχεύουν στην εξυπηρέτηση επιβατών και στη διευκόλυνση μεταφοράς εμπορευμάτων.