Δευτέρα, 30 Σεπτεμβρίου 2013

Αντίστροφη μέτρηση για την ιδιωτικοποίηση της Rosco

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η αποκρατικοποίηση των καλύτερων assets του ΟΣΕ. Πριν από δύο εβδομάδες ξεκίνησε η πρώτη φάση του διαγωνισμού για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ η καταληκτική ημερομηνία υποβολής ενδιαφέροντος για την εταιρεία συντήρησης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού (ΕΕΣΣΤΥ ή Rosco) ολοκληρώνεται σήμερα, σε περίπτωση που δεν υπάρξει παράταση.

Ουσιαστικά, με την αναζήτηση επενδυτών για την ΕΕΣΣΤΥ, το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων επιδιώκει να ενισχύσει την επιτυχία του διαγωνισμού για την αποκρατικοποίηση των ελληνικών σιδηροδρόμων.

Η Rosco είναι μία από τις καλύτερες θυγατρικές του ΟΣΕ, καθώς διαθέτει τις υποδομές και την ευρωπαϊκή διαπίστευση για την επισκευή φορταμαξών.

Επίσης, η εταιρεία συντήρησης, της οποίας η περιουσία έχει αποτιμηθεί προς 59,4 εκατ. ευρώ, θα εκμισθώνει από την ΓΑΙΑΟΣΕ σειρά ακινήτων που είναι απαραίτητα για την λειτουργία της, στα οποία περιλαμβάνονται εκτάσεις σε Αγ. Ιωάννη Ρέντη, Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Λάρισα, Βόλο, Αλεξανδρούπολη και Πύργο.

Δεν είναι τυχαίο εξάλλου, ότι οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι RZD, μέσα Σεπτεμβρίου οπότε έληξε η προθεσμία κατάθεσης προσφορών για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ανέφεραν ότι η εταιρεία λειτουργίας του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου μήκους 2.500 χιλιομέτρων έχει μικρό επενδυτικό ενδιαφέρον, εάν δεν παραχωρηθεί μαζί με τις υποδομές (αλλά και με τον υπό αποκρατικοποίηση ΟΛΘ).

Η απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Rosco συνεπάγεται για τον επενδυτή όχι μόνον την άντληση σημαντικών εσόδων και κερδών, αλλά και τη διατήρηση της αυτονομίας του και τη συγκράτηση, σε χαμηλά επίπεδα, του κόστους.

Για παράδειγμα η Cosco, που δραστηριοποιείται στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά, θα επιτύγχανε σοβαρές συνέργειες και οικονομία κλίμακας, εάν «συμπλήρωνε» την αλυσίδα με τους κλάδους των σιδηροδρομικών μεταφορών (ΤΡΑΙΝΟΣΕ) και της συντήρησης τροχαίου υλικού (Rosco).

Ποιοι ενδιαφέρονται

Υπό το παραπάνω πρίσμα, ενδιαφέρον παρουσιάζει εάν στους υποψήφιους ενδιαφερόμενους για την Rosco θα συγκαταλέγονται η RZD και η Cosco που δεν θα την άφηνε αδιάφορη το «πακέτο» των ΤΡΑΙΝΟΣΕ – Rosco.

Επίσης, δεδομένου ότι βάσει των όρων της προκήρυξης, οι «μνηστήρες» της Rosco θα πρέπει να έχουν παρουσιάσει την τελευταία πενταετία τζίρο άνω των 50 εκατ. ευρώ που να προέρχεται από δραστηριότητα συντήρησης ηλεκτροκίνητων ή με ντίζελ (κινούμενων) βαγονιών, ενδιαφέρον αναμένεται να εκδηλωθεί από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο συγκεκριμένο κλάδο. Όπως, για παράδειγμα, η Siemens, η Alstom η Bombardier ή η Omnitrax.



Πηγή:www.capital.gr