Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου 2013

Μεγάλα Σιδηροδρομικά έργα: Δείτε ποια έργα εκτελούνται ή έρχονται από την Πάτρα μέχρι την Θεσσαλονίκη

Πολλές οι εκκρεμότητες στα σιδηροδρομικά έργα
Σε τελική φάση ολοκλήρωσης μπαίνουμε οριστικά για να τελειώσουν τα έργα εκσυγχρονισμού στον βασικό άξονα Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Καθώς ένα-ένα τα έργα αρχίζουν να ωριμάζουν όλο και λιγότερες είναι οι απαιτήσεις για νέα μεγάλα έργα.

Μεγάλο αγκάθι παραμένει το ανολοκλήρωτο τμήμα από την Τιθορέα μέχρι τον Δομοκό που κρατά όμηρο σε πετρελαιοκίνητη εποχή τον Ελληνικό Σιδηρόδρομο. Τα έργα που είναι σε εξέλιξη αυτή την εποχή και αυτά που υπολείπονται για να απολαμβάνουμε όπως η υπόλοιπη Ευρώπη τον σύγχρονο σιδηρόδρομο είναι τα:

ΠΑΤΡΑ-ΡΙΟ: Εξετάζεται φθηνότερη λύση από την υπογειοποίηση των 5χλμ που θα κοστίσει πάνω από μισό δις ευρώ. Πιθανότερη χρονολογία ολοκλήρωσης το 2020.

ΡΙΟ-ΨΑΘΟΠΥΡΓΟΣ: Αυτό το τμήμα έχει μελετητική ωριμότητα και είναι πολύ πιθανό να το δούμε να δημοπρατείται από το 2014. Το μήκος του μόλις 8χλμ και θεωρητικά θα μπορούσε να ολοκληρωθεί μέχρι το 2018.

ΨΑΘΟΠΥΡΓΟΣ-ΡΟΔΟΔΑΦΝΗ: Μόλις ξεκίνησε με στόχο να ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2016. Δύσκολος στόχος καθώς στην εργολαβία συμπεριλαμβάνεται και η σήραγγα Παναγοπούλας 4,5χλμ.

ΡΟΔΟΔΑΦΝΗ-ΔΙΑΚΟΠΤΟ: Σε εξέλιξη εδώ και 1,5 χρόνο η εργολαβία που περιλαμβάνει και τους σταθμούς μέχρι το Κιάτο. Σύμφωνα με την σύμβαση το έργο θα πρέπει να ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2015.

ΔΙΑΚΟΠΤΟ-ΚΙΑΤΟ: Περιμένουμε την δημοπράτηση εργολαβίας-σκούπας καθώς υπάρχουν διαλυμένες ανολοκλήρωτες εργολαβίες. Έχει ήδη καθυστερήσει να δημοσιευτεί και περιμένουμε άμεσα την δημοπράτηση. Υποθετικά αν τα έργα ξεκινήσουν το 2014 να έχουν ολοκληρωθεί στο τέλος του 2016. Να σημειώσουμε πως ακόμα υπάρχει άλλη εργολαβία σε ένα υποτμήμα του τμήματος.

ΚΙΑΤΟ-ΑΘΗΝΑ: Τα έργα είναι ολοκληρωμένα και με ηλεκτροκίνηση εδώ  και χρόνια. Το μόνο που απομένει είναι η κατασκευή του κλάδου προς Ισθμό-Λουτράκι.

ΑΘΗΝΑ: Υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις στο δίκτυο της πρωτεύουσας. Ο Πειραιάς και η Αθήνα δεν έχουν ηλεκτροκίνηση ακόμα και σήμερα ενώ ο κεντρικός σταθμός της Αθήνας είναι εργοτάξιο για περισσότερα από 12 χρόνια χωρίς να γίνεται κάτι. Περιμένουμε και εδώ εργολαβία-σκούπα στο τμήμα Πειραιάς-Αθήνα-3 Γέφυρες για να ολοκληρωθούν τα έργα και να δούμε επιτέλους ηλεκτροκίνητα τρένα. Στην καλύτερη περίπτωση αν ξεκινήσει η εργολαβία μέσα στο 2014 θα δούμε να ολοκληρώνεται το Β` εξάμηνο του 2016.

ΑΘΗΝΑ-ΤΙΘΟΡΕΑ: Τα βασικά έργα είναι ολοκληρωμένα και το μόνο που τρέχει είναι μία εργολαβία ανάταξης της ηλεκτροκίνησης που βανδαλίστηκε τα προηγούμενα χρόνια. Σύμφωνα με την σύμβαση τα έργα πρέπει να ολοκληρωθούν τον Οκτώβριο του 2014.

ΤΙΘΟΡΕΑ-ΛΙΑΝΟΚΛΑΔΙ-ΔΟΜΟΚΟΣ: Το προβληματικό κομμάτι. Υπάρχουν ακόμα επιμέρους εργολαβίες που δεν έχουν τελειώσει ενώ ακόμα υπολείπεται και η διάνοιξη της μεγάλης σήραγγας στο Όρος Όρθρυ που θα ολοκληρωθεί το 2014. Από τον προηγούμενο Νοέμβριο έχει δημοπρατηθεί το μεγάλο έργο σκούπα (415εκ.ευρώ κόστος) για την ολοκλήρωση όλων των έργων και την τοποθέτηση  ηλεκτροκίνησης αλλά υπογραφή σύμβασης δεν έχουμε δει. Με τις καλύτερες προϋποθέσεις το έργο θα ολοκληρωθεί στα μέσα του 2017 αν και το πιθανότερο είναι να έχουμε και άλλη παράταση στον χρόνο ολοκλήρωσης.

ΔΟΜΟΚΟΣ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: Τα έργα είναι ολοκληρωμένα και με ηλεκτροκίνηση εδώ και χρόνια.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Μέχρι πριν από μερικούς μήνες μιλούσαμε για ολοκλήρωση του διαδρόμου Αθήνα-Θεσσαλονίκη το 2015. Πλέον «καβαλήσαμε» άλλα 2 χρόνια και πήγαμε στο 2017 για να δούμε ηλεκτροκίνητο τρένο να ξεκινά από την Αθήνα και να πηγαίνει στην Θεσσαλονίκη.

Τα απογοητευτικά χρονοδιαγράμματα του Σιδηρόδρομου είναι μόνιμος «επιβάτης» στα νέα εδώ και 10 χρόνια καθώς τα έργα έχουν «κολλήσει» άσχημα και ο επιβάτης δεν βλέπει κάτι νέο παρά μόνο ειδήσεις για «μελλοντικά» έργα. Το θέμα παραμένει τα δις ευρώ που έχουν επενδυθεί και παραμένουν σε μερική αχρησία ή σε αποσπασματική χρήση απαγορεύοντας στον Ελληνικό Σιδηρόδρομο να «γκαζώσει» και να φτάσει σε μεγαλύτερα επίπεδα τις υπηρεσίες του.

ypodomes.com