Τετάρτη 18 Σεπτεμβρίου 2013

Αποκρατικοποιήσεις: Τι θέλουν επιτέλους οι Ρώσοι

του Φώτη Κόλλια
Η Β. Ματβιένκο, που προ 15ετίας ήταν πρέσβειρα της Ρωσίας στη χώρα μας, εξήγησε κατά τις επαφές της με τον πρωθυπουργό Αντ. Σαμαρά πως «είναι δικαίωμα της Ελλάδας να αποφασίζει πώς θα πωλήσει περιουσιακά στοιχεία». Για ποιες αποκρατικοποιήσεις ενδιαφέρονται.

«Μόνο με αλλαγή στο μοντέλο προώθησης των διαγωνισμών του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) θα μπορέσουν οι ρωσικές εταιρείες να συμμετάσχουν», διεμήνυσε στην ελληνική κυβέρνηση η πρόεδρος της Άνω Βουλής της Ρωσίας Βαλεντίνα Ματβιένκο.

Η ίδια, που προ 15ετίας ήταν πρέσβειρα της Ρωσίας στη χώρα μας, εξήγησε κατά τις επαφές της με τον πρωθυπουργό Αντ. Σαμαρά και τον υπουργό Εξωτερικών Ε. Βενιζέλο καθώς και με άλλα κυβερνητικά στελέχη πως «είναι δικαίωμα της Ελλάδας να αποφασίζει πώς θα πωλήσει περιουσιακά στοιχεία». Πρόσθεσε, όμως, πως παρά το σοβαρό ενδιαφέρον για ενέργεια, μεταφορές και άλλους τομείς, οι πιθανότητες συμμετοχής ρωσικών ομίλων περιορίζονται από το σημερινό μοντέλο.

Τι ζητούν οι Ρώσοι: Σε μια προσπάθεια να εξηγήσει τη φυγή της Gazprom από τον διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ (την τελευταία στιγμή), η Βαλ. Ματβιένκο παρουσίασε κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου τις ρωσικές απαιτήσεις. Για να επιστρέψει η Gazprom θέλει να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία των εγκρίσεων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πριν ληφθούν αποφάσεις για τον πλειοδότη του διαγωνισμού της ΔΕΠΑ.

Οι Ρώσοι, όπως είχαν εξηγήσει στην κυβέρνηση (κατά την κ. Ματβιένκο «τα κυβερνητικά στελέχη γνώριζαν τις επιφυλάξεις της Gazprom από την πρώτη στιγμή»), δε θέλουν εκπλήξεις. Ζητούν να ληφθούν αποφάσεις μόνο από την ελληνική πλευρά, η οποία προηγουμένως θα έχει τελειώσει τα παζάρια με τις Βρυξέλλες.

Δεν θέλουν να πλειοδοτήσουν και στη συνέχεια να ακυρωθεί ο διαγωνισμός με παρέμβαση της Κομισιόν. Τους ίδιους όρους θέτουν, όπως ενημερώθηκαν τα κυβερνητικά στελέχη, και για τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό για τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ). Ως ενδιαφερόμενοι για τα ΕΛΠΕ φέρονται τόσο η Rosneft, όσο και η Gazprom Neft, ο πετρελαϊκός βραχίονας της Gazprom.

Άλλο μοντέλο επιθυμεί η ρωσική πλευρά και για την ιδιωτικοποίηση των ελληνικών σιδηροδρόμων και των μεγάλων λιμανιών. Παρά τη φιλολογία περί αποκλειστικού ενδιαφέροντος για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης (τον ΟΛΘ), οι Ρώσοι υποστήριξαν στις επαφές τους στην Αθήνα πως ενδιαφέρονται για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ υπό τον όρο πως θα αναλάβουν ως «πακέτο» και τη διαχείριση ενός λιμανιού που συνδέεται (ή θα συνδέεται σύντομα) με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Κατά πληροφορίες, εκτός από τον ΟΛΘ, στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων έχει τεθεί και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.

Η Βαλεντίνα Ματβιένκο ήταν προσεκτική στις διατυπώσεις της στην προχθεσινή συνέντευξη τύπου. Όπως είπε, οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD) ενδιαφέρονται για την απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ «παράλληλα με ένα λιμάνι», χωρίς να κατονομάσει τον ΟΛΘ. Όσοι παρακολουθούν την υπόθεση υποστηρίζουν πως τη λύση του ΟΛΘ προκρίνει ένας από τους συνεταίρους τους στην Ελλάδα, ενώ την πρόταση για την Αλεξανδρούπολη την έχει καταθέσει έτερος επιχειρηματίας με παραδοσιακούς δεσμούς με τη Ρωσία.

Οι Ρώσοι επιθυμούσαν διαγωνισμό-σκούπα που θα περιελάμβανε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την εταιρεία διαχείρισης του τροχαίου υλικού (ROSCO), τη διαχείριση ενός λιμανιού, καθώς και ουσιαστική συμμετοχή ρωσικών ομίλων στα έργα αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου. Τέτοιος διαγωνισμός δεν ήταν δυνατόν να προκηρυχθεί από το ΤΑΙΠΕΔ, κυρίως εξαιτίας των ενστάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η πρόεδρος της ρωσικής Άνω Βουλής εξήγησε, πάντως, πως η διαχείριση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν αρκεί για να προσελκύσει την RZD, που είναι η μεγαλύτερη σιδηροδρομική εταιρεία του κόσμου.

Κατέβηκαν, πάντως, υπό όρους, στον διαγωνισμό για το 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τώρα στην αγορά αναμένουν τις επόμενες κινήσεις τους καθώς σύντομα θα βγει στον αέρα και ο διαγωνισμός για τον ΟΛΘ(αν υπάρξει πολιτική συμφωνία εντός της κυβέρνησης...). Νωρίτερα, στις 30 Σεπτεμβρίου, θα γνωρίζουμε αν οι Ρώσοι διεκδικήσουν και τη ROSCO, ενδιαφέρον για την απόκτηση της οποίας λέγεται πως έχει εκδηλώσει προς το παρόν μόνο ένας γαλλικός όμιλος.