Τετάρτη, 28 Αυγούστου 2013

Οι πονοκέφαλοι του υπουργείου Οικονομικών

Πυρετός συσκέψεων στο υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να κλείσει έγκαιρα η ατζέντα των εκκρεμοτήτων που έχουν αφήσει πίσω τους οι δανειστές και να αποτραπεί οποιοσδήποτε κίνδυνος όχι μόνο αναθεώρησης επί τα χείρω των στόχων που έχουν τεθεί αλλά και επαναξιολόγησης των αρχών που «τρέχουν» τα προαπαιτούμενα, κυρίως του ΤΑΙΠΕΔ και της φορολογικής διοίκησης. 


ΕΑΣ, ΕΛΒΟ ΚΑΙ ΛΑΡΚΟ

Ο πονοκέφαλος μετά την κινητικότητα έχει να κάνει με τις πενιχρές αποδόσεις του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, της αποτελεσματικότητας των φορολογικών Αρχών και κυρίως με το καυτό θέμα του Αυγούστου που δεν είναι άλλο από τα σχέδια αναδιάρθρωσης των αμυντικών βιομηχανιών Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ), ΕΛΒΟ και ΛΑΡΚΟ. Τις τρεις τελευταίες ημέρες έχουν δει το φως της δημοσιότητας όλα τα σενάρια που έχουν να κάνουν από ξαφνικό θάνατο κάποιας εταιρείας (π.χ. κατάργηση ΕΑΣ) μέχρι την εκκαθάρισή τους σε λειτουργία. Χθες υπήρξε στο υπουργείο Οικονομικών ακόμη μία σύσκεψη, με τις αποφάσεις όμως να παραπέμπονται για το τέλος της εβδομάδας, όπου σύμφωνα με το προαπαιτούμενο χρονοδιάγραμμα της τρόικας θα πρέπει να είναι έτοιμα τα σχέδια αναδιάρθρωσης. Η κυβέρνηση επιθυμεί να αντιμετωπίσει κάθε περίπτωση ξεχωριστά, με μεγάλο «αγκάθι» ωστόσο για τις τελικές αποφάσεις να παραμένει το ζήτημα ανάκτησης των κρατικών ενισχύσεων που ζητεί η ΕΕ για ΕΑΣ και ΛΑΡΚΟ.
Για τα ΕΑΣ, το μείζον πρόβλημα είναι εκείνο των κρατικών ενισχύσεων, ύψους 1,2 δισ. ευρώ, που χορηγήθηκαν την περίοδο 2004 - 2012 και για τις οποίες προέκυψε πρόσφατα θέμα επιστροφής στην Ευρωπαϊκή Ενωση, ως αντίθετες με την Κοινοτική νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων. Η λύση που προτείνεται είναι η διάσπαση του αμυντικού σκέλους των ΕΑΣ (που έχει λάβει το 93% - 95% των ενισχύσεων) από το πολιτικό σκέλος. Ετσι, βάσει συγκεκριμένου άρθρου της συνθήκης της Ευρωπαϊκής Ενωσης, το οποίο επιτρέπει την κατ' εξαίρεση παροχή ενισχύσεων για λόγους εθνικής άμυνας, θα επιχειρηθεί να περιοριστεί η επιστροφή μόνο στο 5% - 7% του τμήματος των ενισχύσεων που δόθηκαν για μη αμυντικούς σκοπούς. Στη συνέχεια, προτείνεται η ένταξη των ΕΑΣ στο άρθρο 14 Β του Ν. 3429 (στο οποίο εντάχθηκε πριν από μερικές εβδομάδες με τροπολογία η ΕΡΤ) και που προβλέπει την κατάργηση - συγχώνευση - αναδιάρθρωση μονάδων και την απόσπαση περιουσιακών στοιχείων.
Για την ΕΛΒΟ προτείνεται η ένταξη στο άρθρο 14Α του Ν. 3429/2005 για την ειδική εκκαθάριση δημοσίων επιχειρήσεων, κατά παρέκκλιση των διατάξεων του Πτωχευτικού Κώδικα, και ο ορισμός εκκαθαριστή από το υπουργείο Οικονομικών.
Για τη ΛΑΡΚΟ, ο σύμβουλος του Δημοσίου έχει προτείνει τη λύση της ένταξης της επιχείρησης στις διατάξεις του άρθρου 99 του Πτωχευτικού Δικαίου, προκειμένου η εταιρεία να προστατευτεί από τους πιστωτές της και ειδικά από τη ΔΕΗ, η οποία έχει κινηθεί δικαστικά εναντίον της μεταλλουργίας για οφειλή περίπου 300 εκατ. ευρώ. Απο τις μέχρι σήμερα συσκέψεις φαίνεται να προκρίνεται η τμηματική πώληση του εργοστασίου και των μεταλλείων, ενώ πολύ ισχυρό είναι το ενδεχόμενο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ζητήσει την επιστροφή του συνόλου των κρατικών επιχορηγήσεων που έχει λάβει η εταιρεία, ύψους 130 εκατ. ευρώ. 

ΟΙ ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ

Πέραν των αμυντικών βιομηχανιών, η αξιολόγηση της προόδου στις αποκρατικοποιήσεις και το ενδεχόμενο αλλαγών στη διαδικασία αλλά και στη δομή του ΤΑΙΠΕΔ αποτελεί επίσης καυτό θέμα της φθινοπωρινής ατζέντας, αφού οι πενιχρές αποδόσεις του προγράμματος μόνο εφησυχασμό δεν προκαλούν, μετά μάλιστα και την παραίτηση - απομάκρυνση του προέδρου του Ταμείου κ. Στ. Σταυρίδη. Ο αρχικός εισπρακτικός στόχος των 2,6 δισ. ευρώ από αποκρατικοποιήσεις το 2013 έχει προσγειωθεί μετά και το αποτυχημένο εγχείρημα της ΔΕΠΑ στο 1,6 δισ. ευρώ, με την κυβέρνηση να στρέφεται κυρίως σε μικρότερες ιδιωτικοποιήσεις που προβάλλουν πιο ώριμες και λιγότερο επικίνδυνες για αστοχίες που πλέον δεν συγχωρούνται από την τρόικα. Επισημαίνεται ότι με βάση τις μνημονιακές δεσμεύσεις, αστοχία στην επίτευξη των εσόδων από τις αποκρατικοποιήσεις για δύο συνεχόμενα τρίμηνα μπορεί να ενεργοποιήσει τη ρήτρα αυτόματης διόρθωσης που προβλέπει την υποχρέωση λήψης μέτρων μέχρι και 1 δισ. ευρώ τον χρόνο.
Στο πνεύμα αυτό λιμάνια και ΤραινΟΣΕ αποτελούν τις επόμενες κινήσεις της κυβέρνησης, με το ΤΑΙΠΕΔ να καλείται να παρουσιάσει μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου την τελική πρόταση της στρατηγικής αξιοποίησης του ΟΛΠ και του ΟΛΘ, αν δηλαδή θα προκριθεί η πώληση μετοχών ή παραχώρηση επιμέρους δραστηριοτήτων των λιμένων. Εντός του Σεπτεμβρίου θα πρέπει να υποβληθούν και οι προσφορές για την ΤραινΟΣΕ. Πέραν αυτών, θα πρέπει να προετοιμαστεί η προκήρυξη του νέου διαγωνισμού για τη ΔΕΠΑ, ενώ για το Ελληνικό το χρονοδιάγραμμα προβλέπει την υποβολή προσφορών στα τέλη Δεκεμβρίου. Ταχύτερη σε σχέση με τον αρχικό προγραμματισμό θα είναι, όπως όλα δείχνουν, η ιδιωτικοποίηση της ΕΥΑΘ, την οποία το ΤΑΙΠΕΔ την τοποθετεί μέσα στο τρέχον έτος. 

Τί θα τσεκάρει η τρόικα

Τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας αναμένονται το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου προκειμένου να υπάρξουν οι προκαταρκτικές διεργασίες, ενώ οι επικεφαλής αναμένονται περί τα τέλη Σεπτεμβρίου με αρχές Οκτωβρίου. Μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα η κυβέρνηση θα πρέπει να είναι έτοιμη να δώσει πειστικές απαντήσεις για την πρόοδο των διαρθρωτικών αλλαγών, την ορθή πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού, τη ρεαλιστική αναθεώρηση του μακροοικονομικού πλαισίου και την αποτελεσματικότητα των μέτρων που έχουν ήδη ληφθεί. Ειδικότερα η ατζέντα περιλαμβάνει:
- Την επικαιροποίηση του μεσοπρόθεσμου πλαισίου 2014 - 2017 για τη κάλυψη δημοσιονομικού κενού 4,3 δισ. ευρώ.
- Τη διασφάλιση της χρηματοδότησης του προγράμματος έως το τέλος του 2014.
- Τον καθορισμό του νέου ενιαίου φόρου ακινήτων με στόχο την επίτευξη του εισπρακτικού στόχου από την εφαρμογή του (βεβαίωση τουλάχιστον 4,2 δισ. ευρώ και είσπραξη 3 δισ. ευρώ).
- Την πρόοδο του προγράμματος των αποκρατικοποιήσεων και της πιθανής ανάγκης για αλλαγές στη διαδικασία υλοποίησής του αλλά και αλλαγών στη δομή του ΤΑΙΠΕΔ.
- Την αξιολόγηση της προόδου στη μεταρρύθμιση της φορολογικής διοίκησης.

capital.gr