Δευτέρα 22 Ιουλίου 2013

ΕΡΓΟΣΕ: Λιμάνια... πιάνει ο σιδηρόδρομος

της Μάρως Τσαντήλα
Το θέμα της σύνδεσης των λιμανιών με το σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ εξέτασαν σε συνάντηση που είχαν την Παρασκευή ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Κώστας Σπηλιόπουλος με τον πρόεδρο του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Γιώργο Γράτσο.

Λιμάνι, και μάλιστα όχι ένα αλλά πολλά, θα «πιάσει» ο ελληνικός σιδηρόδρομος. Η ενίσχυση των υποδομών και η ανάγκη προώθησης τωνσυνδυασμένων μεταφορών καθιστούν επιτακτική την σύνδεση των μεγάλων λιμανιών της χώρας, κάτι που δεν έγινε δεκαετίες τώρα, στερώντας από τη χώρα μας πόντους ανταγωνιστικότητας.
Το θέμα της σύνδεσης των λιμανιών με το σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ εξέτασαν σε συνάντηση που είχαν την Παρασκευή ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Κώστας Σπηλιόπουλος με τον πρόεδρο του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Γιώργο Γράτσο, παρουσία και του μέλους του ΔΣ του ΝΕΕ κ. Μιχάλη Σαρλή.
Πρόκειται για ένα θέμα που αποτελεί προτεραιότητα για την ΕΡΓΟΣΕ και τον ΟΣΕ, ενώ πολύ μεγάλο είναι και το ενδιαφέρον του εφοπλιστικού κόσμου αφού η σύνδεση των λιμανιών με τον σιδηρόδρομο μπορεί να δημιουργήσει νέα δεδομένα για τις διαδρομές των πλοίων οδηγώντας σε σημαντικές εξοικονομήσεις. 
Το Ικόνιο είναι μόνο η αρχή
Η αρχή έχει ήδη γίνει με την ολοκλήρωση της γραμμής που συνδέει το λιμάνι του Ικονίου με το Θριάσιο και κατ' επέκταση με το λοιπό σιδηροδρομικό δίκτυο. Η γραμμή ολοκληρώθηκε και εγκαινιάστηκε πριν από λίγους μήνες, ωστόσο ουσιαστικά αναμένεται ότι θα ξεκινήσει να λειτουργεί από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, οπότε, ίσως, και να έχει ολοκληρωθεί η υπογραφή της συμφωνίας μεταξύ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της HP για την διαμετακόμιση των εμπορευμάτων της αμερικάνικης πολυεθνικής προς την κεντρική Ευρώπη.
Έξαλλου η παρουσία και μόνο της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά και η σημαντική αναβάθμιση της δραστηριότητάς τους καθιστά, αν μη τι άλλο, επιτακτική την σύνδεση με το σιδηρόδρομο.
Σύνδεση με τον σιδηροδρομικό δίκτυο διαθέτει ακόμη και ο Λιμένας της Θεσσαλονίκης, ωστόσο η ολοκλήρωση της σύνδεσης του 6ου προβλήτα του λιμανιού της πόλης της θα επιτρέψει την καλύτερη εκμετάλλευση των συνεργιών που προκύπτουν.
Ποια έργα προγραμματίζονται
Στα σχέδια της ΕΡΓΟΣΕ περιλαμβάνεται ακόμη η σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύο με τα λιμάνια της Πάτρας, της Αλεξανδρούπολης, του Βόλου, της Καβάλας αλλά και του Λαυρίου. Ωστόσο από τη πλευρά του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας φαίνεται ότι υπάρχει ενδιαφέρον και για την σιδηροδρομική σύνδεση των λιμανιών στην Καλαμάτα και το Κατάκολο.
Η επίσπευση των έργων για την σύνδεση των λιμανιών με τον σιδηρόδρομο σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΡΓΟΣΕ κ. Κώστα Σπηλιόπουλο θα έχει ως αποτέλεσμα την τόνωση της ελληνικής οικονομίας αλλά και του σιδηρόδρομου ο οποίος θα έχει την δυνατότητα να γίνει το κύριο μέσο εμπορευματικών μεταφορών στη χώρα.
Αλεξανδρούπολη: Για 300 μέτρα χάνονται συνέργιες εκατομμυρίων
Σε κάποιες περιπτώσεις τα έργα που χρειάζεται να γίνουν προκειμένου να ολοκληρωθεί η σύνδεση του σιδηρόδρομου με το λιμάνι είναι πολύ λίγα και είναι απορίας άξιον γιατί αυτά δεν έγιναν εδώ και χρόνια. Χαρακτηριστική περίπτωση το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης το οποίο «χωρίζουν» από το σιδηρόδρομο μόλις κάτι περισσότερο από 300 μέτρα!
Ειδικότερα το συνολικό μήκος των γραμμών είναι περί τα 2 km σε ανάπτυγμα μονής γραμμής καθώς πρόκειται για τετραπλό διάδρομο 325 m καθώς και 700 m μονή σιδηροδρομική γραμμή.
Το έργο «Σιδηροδρομική σύνδεση του νέου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων Λιμένα Αλεξανδρούπολης» με δικαιούχο την ΕΡΓΟΣΕ έχει συνολικό προϋπολογισμό δημόσιας δαπάνης 4.920.000 ευρώ και αφορά στην κατασκευή τερματικής σιδηροδρομικής γραμμής του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων στον Λιμένα Αλεξανδρούπολης, η οποία θα συνδέει το σύμπλεγμα των γραμμών που αναπτύσσεται στο Λιμάνι με τον χώρο του σταθμού των εμπορευματοκιβωτίων.
Η σύνδεση του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου με τον νέο προβλήτα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων στο λιμένα Αλεξανδρούπολης, θα συμβάλλει στη δυνατότητα πραγματοποίησης συνδυασμένων μεταφορών (τρένο-πλοίο).
Η υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου θεωρείται μια μεγάλη αναπτυξιακή παρέμβαση για τη Θράκηαλλά και για τη χώρα συνολικά καθώς το τελευταίο διάστημα διευρύνεται συνεχώς το ενδιαφέρον για τις εμπορευματικές μεταφορές μέσω του σιδηροδρόμου. Με το έργο αυτό αναβαθμίζεται το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και ισχυροποιείται η θέση της χώρας ως είσοδος των εμπορευματικών μεταφορών προς την Ευρώπη.
Καβάλα: ακόμη ένα «τυφλό» λιμάνι
Λιμάνι «τυφλό» χωρίς έξοδο στο σιδηρόδρομο είναι και αυτό της Καβάλας για το οποίο η ΕΡΓΟΣΕ προχωρά άμεσα στην δημοπράτηση της μελέτης για την κατασκευή μονής σιδηροδρομικής γραμμής, μήκους 31,8 χλμ,που θα συνδέει το εμπορικό λιμάνι της πόλης στη Νέα Καρβάλη με την υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη. Η γραμμή σύνδεσης θα είναι μονή και η σύνδεση με το σιδηρόδρομο θα γίνει στο ύψος των Τοξοτών Ξάνθης. Ωστόσο αυτό είναι ακόμη άγνωστο πότε θα ολοκληρωθεί.
Το συγκεκριμένο έργο χαρακτηρίζεται κρίσιμο για την ανάπτυξη του λιμένα, μετατρέποντας το λιμάνι της Καβάλας ένα από τα σημαντικότερα λιμάνια όχι μόνο της χώρας αλλά και των Βαλκανίων. Ειδικότερα, με τη σιδηροδρομική σύνδεση θα μπορούν τα εμπορευματοκιβώτια να μεταφέρονται σιδηροδρομικά, με μικρότερο κόστος από το σημερινό, από και προς την Καβάλα, ενώ θα είναι άνετη και εύκολη η μεταφορά των εμπορευμάτων σε Βουλγαρία, Σκόπια, Ρουμανία, Σερβία κ.λπ.
Βόλος
Για την επόμενη προγραμματική περίοδο φαίνεται ότι πηγαίνει και η σύνδεση του λιμανιού του Βόλου με το σιδηροδρομικό δίκτυο, παρότι στην περίπτωση του Βόλου δεν απαιτούνται μεγάλες παρεμβάσεις και το μόνο που χρειάζεται είναι η κατασκευή ενός δεύτερου κλάδου γραμμής που θα εξυπηρετεί τον β΄ προβλήτα του λιμανιού.
Λαύριο: Προωθείται για βασικό λιμάνι ακτοπλοΐας
Αρκετός χρόνος σίγουρα θα χρειαστεί προκειμένου να υλοποιηθεί η σύνδεση του λιμένα στο Λαύριο με το σιδηροδρομικό δίκτυο, ωστόσο η διακηρυγμένη πρόθεση της κυβέρνησης να μετατρέψει το Λαύριο σε βασικό λιμάνι για την ακτοπλοΐα, ποντάροντας στο χαμηλότερο κόστος, είναι ίσως το σημείο –κλειδί που θα επιτρέψει να προχωρήσει ένα έργο που έχει εξαγγελθεί ουκ ολίγες φορές τα τελευταία χρόνια παραμένοντας, ωστόσο, σχέδιο επί χάρτου.
Εξάλλου προς την κατεύθυνση βοηθά και τα πράσινο φως από την ΕΕ για τη χρηματοδότηση της μελέτης του έργου κατά 50% από κοινοτικούς πόρους. Η εκτελεστική υπηρεσία των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφοράς (TEN-TEA) ενέκρινε την κοινοτική συμμετοχή στη μελέτη για τη σύνδεση από το Κορωπί μέχρι το Λαύριο ο προϋπολογισμός υπολογίζονται σε 3,6 εκατ. ευρώ από τα οποία το 1,8 εκατ. ευρώ θα χρηματοδοτηθεί από την ΕΕ. Το σχέδιο της επέκτασης προς το Λαύριο, προβλέπει την κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 31 χλμ., που θα ξεκινά από τον κόμβο Κορωπίου και θα καταλήγει στο Νέο Λιμένα Λαυρίου.