Παρασκευή, 19 Απριλίου 2013

Σχέδια από Dell για κατασκευή εργοστασίου στη Β. Ελλάδα


Η αμερικανική Dell έχει ήδη προχωρήσει σε συζητήσεις με τη διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Του Δημήτρη Μαλλά
 και του Δημήτρη Διαμαντίδη

Η πρόσφατη απόφαση για τη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με το σιδηροδρομικό δίκτυο ανοίγει νέες προοπτικές

Εταιρείες από το χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών αναμένεται να είναι οι επόμενοι πελάτες του «διδύμου» Cosco - ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Μία από τις πρώτες συμφωνίες εκτιμάται πως θα είναι αυτή με την αμερικανική Dell, η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ήδη προχωρήσει σε συζητήσεις με τη διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ετοιμαζόμενη να ακολουθήσει το παράδειγμα της ΗΡ, που αποτελεί έναν εκ των βασικών ανταγωνιστών της.
Παράλληλα, η πρόσφατη απόφαση για τη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με το σιδηροδρομικό δίκτυο ανοίγει νέες προοπτικές, ιδίως όσον αφορά τις εμπορευματικές μεταφορές που γίνονται μέσα από τα στενά του Βοσπόρου. Επιπλέον, δεν είναι τυχαία η φημολογία των τελευταίων ημερών που θέλει τη Dell να ενδιαφέρεται για τη δημιουργία μονάδας συναρμολόγησης στη Θεσσαλονίκη.
Ο συνδυασμός των δύο μεγαλύτερων λιμανιών της χώρας μπορεί να επιταχύνει τη διαδικασία αναβάθμισης του ρόλου της Ελλάδας στον χώρο των διασυνοριακών μεταφορών στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής και της κεντρικής Ευρώπης δείχνει να επανέρχεται στο προσκήνιο. Όσον αφορά τις πληροφορίες που θέλουν τη Dell να ενδιαφέρεται για τη δημιουργία μονάδας στη Θεσσαλονίκη με στόχο η Ελλάδα να αποτελέσει τη βάση για τη διανομή των προϊόντων στα Βαλκάνια και την Τουρκία, η αμερικανική εταιρεία δεν θέλησε να σχολιάσει τις σχετικές φήμες.
Παρατηρητές της αγοράς επισημαίνουν πάντως ότι είναι αρκετά δύσκολο η Dell να προχωρήσει σε μία τέτοια κίνηση, δεδομένου ότι τα τελευταία χρόνια οι κατασκευαστές PC έχουν αποφύγει να δημιουργήσουν νέες μονάδες συναρμολόγησης στην Ευρώπη. Η Dell έχει μία τέτοια μονάδα στην Πολωνία και γενικότερα προτιμά να φέρνει τα προϊόντα της απευθείας από την Κίνα όπου συνεργάζεται με εταιρείες που ειδικεύονται στην κατασκευή τεχνολογικών προϊόντων όπως είναι η Foxconn.
Επιπλέον, αυτή την περίοδο η διοίκηση ασχολείται με τις προσφορές που έχουν γίνει από τον ιδρυτή της, Μάικλ Ντελ, αλλά και επενδυτικά funds προκειμένου να εξέλθει του χρηματιστηρίου και θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο να υπάρξει οποιαδήποτε κίνηση ή ακόμη και επαφή για τη δημιουργία νέου εργοστασίου. Από την άλλη πλευρά, οι επαφές με την Cosco και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν ξεκινήσει εδώ και αρκετές εβδομάδες, δεδομένου ότι ουσιαστικά η ΗΡ έχει ανοίξει το σχετικό δρόμο και είναι βέβαιο ότι θα ακολουθήσουν και άλλοι κατασκευαστές που κατασκευάζουν προϊόντα στην Κίνα και γενικότερα στην νοτιοανατολική. Εκτός της Dell, πληροφορίες θέλουν να υπάρχουν επαφές με εταιρείες όπως η Toshiba, η LG, η Sony, η Hyundai, αλλά και ομίλους που δραστηριοποιούνται στο χώρο των καταναλωτικών προϊόντων.
Θεσσαλονίκη 
Πέραν του Πειραιά, όμως, σημαντικό ρόλο αναμένεται να παίξει και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και η αξιοποίηση του ΟΛΘ, καθώς ο συνδυασμός των δύο λιμένων μπορεί να προσφέρει πολλές συνέργιες.
Δεν είναι τυχαίο ότι το ενδιαφέρον για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι σημαντικό από μεγάλους «παίκτες» των διεθνών μεταφορών. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με δηλώσεις στο τέλος Φεβρουαρίου στελεχών του ΤΑΙΠΕΔ, μεγάλοι διεθνοί όμιλοι έχουν εκδηλώσει ενδιαφερει προς το ταμείο για τον ΟΛΘ. Ο αριθμός εκτιμάται ότι ανέρχεται σε τουλάχιστον πέντε, στους οποίους περιλαμβάνεται και η Hutchison Whampoa, η οποία εδρεύει στο Χονγκ Κονγκ, και είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες παγκοσμίως στο χώρο των διεθνών μεταφορών.
Η άποψη που υπάρχει στο ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο, ακόμη, δεν έχει καθορίσει το οριστικό χρονοδιάγραμμα για τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί για τον ΟΛΘ, είναι πως το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης και σε συνεργασία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μπορεί να εξελιχθεί σε μεταφορικό κέντρο για τη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Πάντως, το σενάριο της ενιαίας παραχώρησης του συνόλου των δραστηριοτήτων του ΟΛΘ (master concession) μέσω πώλησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΟΛΘ, εκτιμάται ότι μπορεί να παρουσιάσει σημαντικές δυσκολίες στην υλοποίηση του, κυρίως λόγω πολιτικών προσκομμάτων. Μάλιστα, προχθές ο πρόεδρος του Εμπορικού - Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ), Δημήτρης Μπακατσέλος, τάχθηκε κατά της πώλησης του ΟΛΘ με master concession.
O κ. Μπακατσέλος, με αφορμή σχετική επιστολή για τον ΟΛΘ, την οποία το ΕΒΕΘ έστειλε στον πρωθυπουργό, στο ΤΑΙΠΕΔ και άλλους φορείς σημείωσε πως δεν μπορεί το ζήτημα της αξιοποίησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης να αντιμετωπίζεται μόνο από την εισπρακτική σκοπιά.
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ υπογράμμισε ότι είναι προτιμότερο να υπάρξει παραχώρηση ενός τμήματος των υποδομών του λιμένα Θεσσαλονίκης σε έναν παγκοσμίου βεληνεκούς port-operator, όπως στην περίπτωση της Cosco στον Πειραιά.
imerisia.gr