Σάββατο, 26 Ιανουαρίου 2013

Τουρκία. Δέκα χρόνια με «τρελά» σχέδια


Του Σεραφείμ Κωνσταντινίδη

     Πως θα είναι η Ελλάδα το 2023; Κανείς δεν έχει την ψυχραιμία να διαβλέψει. Αντίθετα, ο στόχος της τουρκικής κυβέρνησης ήταν από την αρχή εντυπωσιακός: Το 2023 η τουρκική οικονομία να είναι μια από τις δέκα σημαντικότερες του κόσμου. Αυτή την κατεύθυνση υποστήριξε ο πρωθυπουργός Ταγίπ Ερντογάν επειδή το έτος αυτό συμπληρώνονται 100 χρόνια από την διάλυση της Οθωμανικής αυτοκρατορίας και την ίδρυση του νέου τουρκικού κράτους.

  Ο γενικός αυτός στόχος στηρίχθηκε από «μεγαλοπρεπείς» πρωτοβουλίες που αρέσουν στους αξιωματούχους και στον ηγέτη της τουρκικής κυβέρνησης. Κατά την έκφραση του πρωθυπουργού Ερντογάν που υιοθετήθηκε με ενθουσιασμό από τον τουρκικό τύπο, υπήρχε ένα «τρελό» σχέδιο. Να κατασκευαστεί στην Ανατολική Θράκη θαλάσσια οδός, ένα νέος Βόσπορος που θα συνδέει την Μαύρη Θάλασσα με το Αιγαίο ώστε η κίνηση των πλοίων να μην επιβαρύνει τα στενά. Η αλήθεια είναι ότι το «τρελό» αυτό σχέδιο μάλλον κινείται αργά, αλλά έχουν ανακοινωθεί κι άλλα! Πολλά χιλιόμετρα γραμμών για τραίνα υψηλής ταχύτητας κι ένα από αυτά θα συνδέει την Τραπεζούντα με το Ντιγιάμπακιρ στο νότο και τη Συρία. Σε γραμμή μήκους 630 χιλιομέτρων θα τρέχουν τραίνα με ταχύτητα 250 χιλιόμετρα την ώρα. Ο υπουργός Μεταφορών ανακοίνωσε τα σχέδια για το νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης επίσης με οθωμανική μεγαλοπρέπεια. Δεν αρκέστηκε στην επισήμανση ότι θα είναι το μεγαλύτερο αεροδρόμιο του κόσμου, με έξι αεροδιαδρόμους, θα εξυπηρετεί 150 εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο και θα κοστίσει 5,6 δισ δολ. Ξεκίνησε με αναφορά στο Σουλτάνο Μεχμέτ Β’, τον Μωάμεθ τον Πορθητή όπως είναι γνωστός στην Ελλάδα, ο οποίος «άνοιξε μια νέα εποχή με την κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης και η οποία Πόλη τώρα ανοίγει την πόρτα στη νέα εποχή του μέλλοντος…»  Το σχέδιο που ήδη εκτελείται για τρίτη γέφυρα στον Βόσπορο, κόστους 2,5 δισ δολ. φαίνεται μικρό έργο, αφού τα «τρελά» σχέδια προβλέπουν τη δημιουργία ενός από δέκα μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου, και την παραγωγή του ενός τρίτου της αναγκαίας ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Τα σχέδια αυτά στοχεύουν στην προσέλκυση κεφαλαίων από τις διεθνείς αγορές, ώστε να χρηματοδοτηθούν τα έργα υποδομών και γι αυτό οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι δίνουν έμφαση στην αναβάθμιση της χώρας από οίκους αξιολόγησης της πιστοληπτικής ικανότητας… Ωστόσο πίσω από την έπαρση και την λατρεία του Οθωμανικού - αυτοκρατορικού παρελθόντος, διαφαίνεται και η απομάκρυνση από το ευρωπαϊκό όραμα καθώς η Τουρκία συμβιβάζεται με την ιδέα ότι δεν θα ενταχθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Σε πρόσφατη δημοσκόπηση το ποσοστό όσων υποστηρίζουν την ένταξη στην ΕΕ έχει περιοριστεί σε 43% ενώ πριν λίγα χρόνια μια μεγάλη πλειοψηφία με 69% δήλωνε ότι θα ψήφιζε ναι στην ένταξη. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο λαός μας δεν θέλει μεταρρυθμίσεις, έσπευσε να εξηγήσει ο υπουργός αρμόδιος για τις διαπραγματεύσεις με την Ευρώπη Ε. Μπαγίς προσθέτοντας με υπεροπτικό ύφος, «ο λαός μας έχασε την εμπιστοσύνη του προς την Ευρωπαϊκή Ένωση».
Η τουρκική οικονομία δεν διαθέτει τους αναγκαίους πόρους για να υλοποιηθούν αυτά τα έργα. Θα πρέπει είτε να προσελκύσει διεθνή κεφάλαια, ή να διαθέσει εγχώριους πόρους κόβοντας άλλες δαπάνες, ή να μετριάσει τις φιλοδοξίες της. Το ρεαλιστικό είναι να περιμένει κανείς έναν συνδυασμό

«Καθημερινή»