Παρασκευή, 22 Ιουνίου 2012

Το στοίχημα της ανάπτυξης στα χέρια του Κ. Χατζηδάκη

...Η είσοδος στρατηγικού επενδυτή στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι στις προτεραιότητες του υπουργού Ανάπτυξης και Υποδομών..

Η ταχύτερη απορρόφηση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ, η απεμπλοκή των έργων υποδομής, η ενίσχυση του ανταγωνισμού, η διοχέτευση ρευστότητας στην αγορά, τα στοιχήματα του νέου υπουργού
Με έναν και μοναδικό στόχο ζωτικής σημασίας για την οικονομία και τις επιχειρήσεις, αυτόν της ανάπτυξης, ξεκινά από σήμερα τη δουλειά της η πολιτική ηγεσία του νεοσύστατου υπερ-υπουργείου Ανάπτυξης και Υποδομών.

Τα δύο πρώην υπουργεία Ανάπτυξης και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων συγχωνεύονται σε ένα και ο υπερ-υπουργός Κωστής Χατζηδάκης καλείται να κερδίσει για τη χώρα το... στοίχημα της ανάπτυξης, που θα τη βγάλει από το τέλμα της ύφεσης και τον εφιάλτη της ανεργίας.
Η συγκέντρωση σε ένα υπουργείο των αρμοδιοτήτων για τις πολιτικές που μπορούν να βάλουν ξανά μπροστά τη μηχανή της οικονομίας ήταν ιδέα του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά.
Η ταχύτερη απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων του ΕΣΠΑ, η απεμπλοκή των μεγάλων έργων υποδομής που μπορούν να δημιουργήσουν τουλάχιστον 50.000 θέσεις εργασίας, η διοχέτευση ρευστότητας στην αγορά μέσα από κοινοτικά προγράμματα, η ενίσχυση του ανταγωνισμού, η απελευθέρωση των μεταφορών, και φυσικά η αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας που δυσκολεύει το επιχειρηματικό περιβάλλον είναι οι τομείς που συγκεντρώνονται στο μεγάλο υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών.
Είναι ουσιαστικά και οι προτεραιότητες της νέας ηγεσίας, που πέραν του Κωστή Χατζηδάκη απαρτίζεται από τον αναπληρωτή υπουργό Σταύρο Καλογιάννη και τους υφυπουργούς Θανάση Σκορδά και Νότη Μηταράκη. Ο κ. Καλογιάννης θα έχει τις αρμοδιότητες του πρώην υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Ο κ. Σκορδάς θα βρίσκεται στην Πλατεία Κάνιγγος στον τομέα εμπορίου και ο έτερος υφυπουργός αναμένεται να έχει τις αρμοδιότητες του ΕΣΠΑ.
Ο κ. Χατζηδάκης, 47 χρόνων, γνωρίζει πολύ καλά τα δύο υπουργεία, καθώς στις κυβερνήσεις Καραμανλή το 2007-2009 είχε θητεύσει από τη θέση του υπουργού, πρώτα στο «Μεταφορών» και έπειτα στο «Ανάπτυξης».
Ο Ρεθυμνιώτης πολιτικός ήταν εκείνος που τόλμησε και προχώρησε την αποκρατικοποίηση της «Ολυμπιακής», ενώ ως υπουργός Ανάπτυξης κατά τη διάρκεια της εννιάμηνης θητείας του «έτρεξε» σημαντικά κοινοτικά προγράμματα ενίσχυσης των μικρομεσαίων και σύστησε το Ταμείο Εγγυοδοσίας Μικρών και Πολύ Μικρών Επιχειρήσεων.
Ο υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών έχει επίσης πολύτιμη εμπειρία στις Βρυξέλλες καθώς είχε διατελέσει για τρεις συνεχόμενες θητείες από το 1994 έως το 2007 ευρωβουλευτής. Η υπόθεση της ανάπτυξης περνά από την Κομισιόν. Κι αυτό γιατί ο κ. Χατζηδάκης θα κληθεί να τρέξει τις διαδικασίες για την ταχύτερη λειτουργία των λεγόμενων «μέσων επιμερισμού του κινδύνου». Πρόκειται για μηχανισμούς χρηματοδότησης που προωθεί η Κομισιόν, μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και άλλων κοινοτικών χρηματοπιστωτικών μέσων που θα διαθέσουν κονδύλια για την έναρξη υλοποίησης των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων στη χώρα μας.
Συνεργασία με Ράιχενμπαχ
Επίσης η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Υποδομών θα πρέπει σε συνεργασία με την Ομάδα Κρούσης του Χορστ Ράιχενμπαχ και τον αρμόδιο Επίτροπο Γιοχάνες Χαν να απεμπλέξουν το ΕΣΠΑ από μηχανισμούς γραφειοκρατίας για τη γρηγορότερη απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων. Περίπου 14 δισ. ευρώ είναι «παρκαρισμένα».
Εξάλλου, στις προτεραιότητες είναι και η υλοποίηση της συμφωνίας με την ΕΤΕπ για τη διοχέτευση 1 δισ. ευρώ μέχρι και το 2013 στην αγορά. Κονδύλια που θα δοθούν ως δάνεια στις εμπορικές τράπεζες κι εκείνες με τη σειρά τους θα χρηματοδοτήσουν μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Αλλαγές αναμένονται και στη νομοθεσία του «φαστ τρακ», καθώς στην πράξη αποδεικνύεται ότι η γραφειοκρατία δεν έχει αντιμετωπιστεί επαρκώς.
Εν κατακλείδι, η διοχέτευση της ρευστότητας στην αγορά μέσα από το ΕΣΠΑ αλλά και η επανεκκίνηση των μεγάλων έργων είναι οι σημαντικότερες προτεραιότητες του νέου υπουργού και αυτές απαιτούν χειρισμούς σε συνεργασία με τις Βρυξέλλες.
Ενας άνθρωπος θα πρέπει να έρχεται σε επαφή με την Ευρωπαϊκή Ενωση και τους εκπροσώπους των δανειστών για τα θέματα αυτά. Ενας υπουργός θα πρέπει να συντονίζει και να ελέγχει τις πολιτικές της ανάπτυξης. Αυτό ήταν και το σκεπτικό της ίδρυσης του υπερ-υπουργείου Ανάπτυξης και Υποδομών.
Ιδιωτικοποιήσεις
Οι στόχοι για τις ΔΕΚΟ
Η είσοδος επενδυτών, είτε μέσα από τις αποκρατικοποιήσεις είτε μέσα από τις στρατηγικές συνεργασίες των ΔΕΚΟ του πρώην υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, είναι επίσης στις προτεραιότητες της νέας πολιτικής ηγεσίας. Στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων για φέτος είναι τα ΕΛΤΑ, η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ. Τη διαδικασία ιδιωτικοποίησής του χειρίζεται το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, ωστόσο ο Κωστής Χατζηδάκης θα έχει τη δυνατότητα εισήγησης και εποπτείας των συγκεκριμένων επιχειρήσεων.
Επίσης, η είσοδος στρατηγικού επενδυτή στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι στις προτεραιότητες του υπουργού Ανάπτυξης και Υποδομών, ενώ και το μάζεμα των ελλειμμάτων του ΟΑΣΑ (αστικές συγκοινωνίες) αποτελεί ένα από τα «αγκάθια» στην άσκηση πολιτικής από τον κ. Χατζηδάκη.
Ενα άλλο μέτωπο που πρέπει να αντιμετωπίσει η νέα ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Υποδομών είναι και αυτό της αγοράς και των τιμών. Πολιτικές που θα ενισχύσουν τον ανταγωνισμό και θα προστατεύσουν το εισόδημα του καταναλωτή είναι οι αρμοδιότητες που ανήκουν στον υφυπουργό Θανάση Σκορδά. Είναι γνώστης των θεμάτων της αγοράς, καθώς στην πρώτη κυβέρνηση της ΝΔ το 2007 είχε διατελέσει γενικός γραμματέας Καταναλωτή.
Οι αρμοδιότητες
Ο Κωστής Χατζηδάκης αναλαμβάνει το ζωτικής σημασίας για την οικονομία και τις επιχειρήσεις υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών. Ο αναπληρωτής υπουργός Σταύρος Καλογιάννης θα έχει τις αρμοδιότητες του τομέα έργων, υποδομών και μεταφορών. Ο υφυπουργός Θανάσης Σκορδάς θα έχει την εποπτεία της αγοράς, των τιμών και της προστασίας του καταναλωτή. Ο υφυπουργός Νότης Μηταράκης θα χειριστεί τα θέματα του ΕΣΠΑ και θα έχει τις επαφές με τις Βρυξέλλες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΛΩΝΑΣ