Κυριακή, 13 Μαΐου 2012

Φθηνότερο να ταξιδεύεις με ταξί παρά με τρένο στην Ελλάδα!

Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξε ο συγγραφέας Μάικλ Λιούις στο βιβλίο του «Boomerang: Travels in the New Third World» (ναι, όταν λέει «New Third World» αναφέρεται και στην Ελλάδα), o οποίος είναι γνωστός στο ευρύ κοινό από το βιβλίο του «Moneyball: The art of winning an unfair game».
Σε ρεπορτάζ που δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα του BBC, ωστόσο γίνεται λόγος για την άποψη που είχε διατυπώσει το 1992 ο Στέφανος Μάνος και ταυτίζεται απόλυτα με την άποψη του Λιούις. «Είχα πει ότι θα έπρεπε να μειώσουμε δραστικά το κόστος του δημοσίου τομέα και χρησιμοποίησα ως παράδειγμα τον σιδηρόδρομο, όπου το υπέρογκο μισθολογικό κόστος μπορούσε να συγκριθεί μόνο με τα έσοδα του κράτους. Γνώριζα τον αριθμό των επιβατών και έκανα έναν πρόχειρο υπολογισμό πόσο θα κόστιζε στο κράτος να τους μεταφέρει με τρένο και πόσο αν τους μετέφερε με ταξί. Το ταξί ήταν φθηνότερο» δήλωσε ο Στέφανος Μάνος.
Το ρεπορτάζ στη συνέχεια προσπαθεί να μεταφέρει την υπόθεση στις σημερινές συνθήκες και να καταλήξει σε ένα συμπέρασμα. Για το τρένο, υπολογίζει ότι το 2010 οι επιβάτες ταξίδεψαν περίπου 1,8 δις χιλιόμετρα με τον ΟΣΕ, ενώ ο Οργανισμός έχανε 1 δις ευρώ το χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι ο ΟΣΕ ξοδεύει περίπου 0,60 ευρώ ανά χιλιόμετρο για κάθε επιβάτη. (Στην Αγγλία το σχετικό κόστος είναι 0.30). Όσον αφορά στο ταξί, η διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη κοστίζει περίπου 700 ευρώ.
Αυτό σημαίνει ότι το κόστος ανά χιλιόμετρο ανέρχεται σε 1,20 ευρώ, τα διπλά δηλαδή από το να μετακινηθεί κάποιος με τρένο. Αν όμως το ταξί μοιραστούν περισσότερα άτομα, το κόστος φτάνει ή και πέφτει κάτω από το αντίστοιχο κόστος του τρένου. Επομένως, καταλήγει το ρεπορτάζ, ο Στέφανος Μάνος επιβεβαιώνεται στην περίπτωση που το ταξί χρησιμοποιούν δύο ή περισσότερα άτομα.
Το ρεπορτάζ ωστόσο προχωράει ακόμα περισσότερο και με τη βοήθεια συγκοινωνιολόγου υπολογίζει ότι για να μεταφερθούν οι επιβάτες με αεροπλάνο στη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, το κόστος για το κράτος ανέρχεται περίπου στα 0,14 ευρώ ανά χιλιόμετρο, στα 0.08 ευρώ για μετακίνηση με λεωφορείο και στα 0,18 ευρώ για μετακίνηση με ΙΧ!
Ακόμη όμως κι αν ο, ασύμφορος ΟΣΕ, έκλεινε, το πρόβλημα δεν θα λυνόταν καταλήγει το ρεπορτάζ αφού το κράτος έχει μπει εγγυητής για δάνεια που έχει πάρει ο Οργανισμός. Το χρέος του ΟΣΕ το 2010 ανερχόταν σε 8 δις ευρώ, ενώ το κόστος των τόκων ανερχόταν σε 420 εκατομμύρια ευρώ. Μύλος...
iefimerida