Σάββατο, 28 Απριλίου 2012

Από Λάρισα έως Θεσσαλονίκη με ενέργεια από τον ήλιο

Η σχετική μελέτη της ΓΑΙΑΟΣΕ εντόπισε εκτάσεις 2.600 στρεμμάτων κατάλληλες για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων παραγωγής ενέργειας ισχύος 127 MW

Την κατασκευή φωτοβολταϊκών πάρκων τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας που θα εξυπηρετεί την ηλεκτροκίνηση του ΟΣΕ προωθεί η ΓΑΙΑΟΣΕ, η εταιρεία που εκμεταλλεύεται την ακίνητη περιουσία του ελληνικού σιδηρόδρομου.
Σύμφωνα με πληροφορίες η ΓΑΙΑΟΣΕ καταρτίζει μελέτη η οποία προβλέπει την κατασκευή φωτοβολταϊκών πάρκων σε όλα τα πρανή σημεία του δικτύου αλλά και στις γέφυρες cut & cover που βρίσκονται κοντά σε σταθμούς ηλεκτρικούς οι οποίοι διοχετεύουν ηλεκτρικό ρεύμα στο δίκτυο.
Σήμερα το δίκτυο του ΟΣΕ είναι ηλεκτροκίνητο από τη Λάρισα μέχρι τη Θεσσαλονίκη και στόχος της ΓΑΙΑΟΣΕ είναι τμήμα της ηλεκτροκίνησης των τρένων να γίνεται με παραγωγή ενέργειας από τα φωτοβολταϊκά πάρκα που θα υλοποιηθούν σε ορίζοντα πενταετίας.
Ο ΟΣΕ στρέφει το επενδυτικό του βλέμμα στα φωτοβολταϊκά πάρκα, επιχειρώντας να εκμεταλλευτεί με νέο τρόπο την ακίνητη περιουσία του και να αντλήσει έσοδα για λογαριασμό του ελληνικού δημοσίου. Και αυτό γιατί πλέον η αξιοποίηση των ακινήτων του αποδείχθηκε ανεπιτυχής μέσα στο 2011 καθώς τα ακίνητα που επιχειρήθηκαν να αξιοποιηθούν δεν κατάφεραν να προσελκύσουν προσφορές ανάλογες με τις αντικειμενικές αξίες ή την αξία τους βάσει των λογιστικών προτύπων.
Τα φωτοβολταϊκά πάρκα
Το φιλόδοξο σχέδιο εκτιμάται ότι μπορεί να επιφέρει σημαντικά έσοδα στον ΟΣΕ καθώς μέχρι σήμερα τα τρένα πληρώνουν στη ΔΕΗ για τη χρήση ηλεκτρικού σε κάθε σταθμό βάσης, και μάλιστα, σε περίπτωση που ο σταθμός ξεπεράσει το όριο των Watt που αναγράφονται στη σύμβαση, η τιμή του ρεύματος υπερδιπλασιάζεται.
Η σχετική μελέτη της ΓΑΙΑΟΣΕ εντόπισε εκτάσεις 2.600 στρεμμάτων κατάλληλες για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων παραγωγής ενέργειας ισχύος 127 MW, ενώ είναι πιθανή η δυνατότητα εγκατάστασης επιπλέον 125 ΜW σε εκτάσεις 2.500 στρεμμάτων.
Ανάλογες ενέργειες έχουν ήδη εφαρμοστεί σε άλλα δίκτυα στην Ευρώπη έχοντας αυξήσει σημαντικά τα έσοδα των σιδηροδρομικών εταιρειών. «Στην Ευρώπη έχουν γίνει τέτοια πάρκα με μεγάλη επιτυχία και μάλιστα σε χώρες που δεν έχουν σχεδόν καθόλου ήλιο.
Στη χώρα μας θα είναι πιο εύκολο να γίνει έστω και καθυστερημένα» είπε μιλώντας στην «Η» στέλεχος της εταιρείας που διαχειρίζεται την ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ.
Την ίδια στιγμή η ΓΑΙΑΟΣΕ μέσα στο επόμενο δεκαήμερο αναμένεται να θέσει σε λειτουργία το δεύτερο φωτοβαλταϊκό πάρκο στο Θριάσιο Πεδίο.
Σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, τα έσοδα που θα έχει κάθε χρόνο ο ΟΣΕ από τα δύο φωτοβολταϊκά πάρκα αλλά και τη μίσθωση των ακινήτων του αναμένεται να φτάσουν τις 800 χιλ. ευρώ.
Στο Θριάσιο
Αυτή τη στιγμή λειτουργεί ήδη φωτοβολταϊκός σταθμός παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ισχύος 100 ΚW σε στέγη κτιρίου στο Θριάσιο Πεδίο από το οποίο το χρόνο αναμένονται έσοδα που φτάνουν τις 250.000 ευρώ.
Ωστόσο, αν και το πάρκο λειτουργεί για τέσσερις μήνες η ΔΕΗ έχει αποδώσει τα έσοδα στον ΟΣΕ παρά μόνο του ενός μηνός. Ωστόσο, στελέχη της εταιρείας αισιοδοξούν ότι το κλίμα θα αναστραφεί και ότι η ΔΕΗ θα εξοφλεί τα ποσά που πρέπει. Μέσα στις επόμενες ημέρες θα ξεκινήσει η λειτουργία του δεύτερου φωτοβολταϊκού σταθμού παραγωγής ενέργειας ισχύος 1 ΜW σε στέγη ακινήτου στο Θριάσιο Πεδίο. Από αυτόν τον σταθμό ο ΟΣΕ αναμένεται να έχει ετήσια έσοδα 550.000 ευρώ.
Μικρότερο ποσό περίπου 70.000 ευρώ το χρόνο αναμένεται από τη μίσθωση των ακινήτων καθώς η οικονομική συγκυρία αλλά και η κάλυψη από τους ενοικιαστές του ειδικού τέλους ακινήτων προς τη ΔΕΗ έχει μειώσει στο ελάχιστο τα έσοδα από τις μισθώσεις των ακινήτων.
Οι Θυγατρικές
Κανένας επενδυτής δεν εμφανίστηκε στο διαγωνισμό πώλησης του 100% των τριών θυγατρικών της ΓΑΙΑΟΣΕ που δραστηριοποιούνται στα φωτοβολταϊκά.
Ο διαγωνισμός αφορούσε την πώληση και των τριών εταιρειών:
1 ΓΑΙΑΟΣΕ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΑ ΛΑΡΙΣΑΣ Α.Ε.
2 ΓΑΙΑΟΣΕ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΑ ΑΤΤΙΚΗΣ & ΒΟΙΩΤΙΑΣ Α.Ε.
3 ΓΑΙΑΟΣΕ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΑ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ Α.Ε.
Σκοπός των παραπάνω εταιρειών είναι ανάπτυξη φωτοβολταϊκών σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ονομαστικής ισχύος 32 ΜW, σε 27 ακίνητα που διαχειρίζεται η εταιρεία.
Έτσι η εταιρεία αποφάσισε να προχωρήσει στην πώληση κάθε θυγατρικής ξεχωριστά και όχι και των τριών μαζί, προκειμένου να βρεθούν μικρότεροι επενδυτές που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον.
Οι θυγατρικές που τίθενται προς πώληση έχουν λάβει τις απαιτούμενες άδειες παραγωγής από τη ΡΑΕ και έχουν προωθήσει τις απαιτούμενες ενέργειες για τη λήψη των λοιπών εγκρίσεων από τις αρμόδιες αρχές. Ειδικότερα, οι τρεις θυγατρικές έχουν λάβει από τη ΡΑΕ άδειες για ανάπτυξη εννέα μονάδων με ισχύ περίπου 20 μεγαβάτ. Οι άδειες αφορούν:
  • Μία μονάδα με ισχύ 1,99 μεγαβάτ στη Βοιωτία.
  • Πέντε μονάδες με ισχύ περίπου 12 μεγαβάτ στην Καρδίτσα και
  • Τρεις μονάδες με ισχύ περίπου 6 μεγαβάτ στη Λάρισα, οι οποίες θα εγκατασταθούν σε ακίνητα της ΓΑΙΑΟΣΕ.
Η διεθνής εμπειρία
Παρίσι-Αμστερνταμ με... φωτοβολταϊκά
Στο Βέλγιο, τα τρένα που κάνουν το δρομολόγιο Παρίσι - Άμστερνταμ δέχονται μια... οικολογική ώθηση κίνησης με τη βοήθεια του ήλιου!
Ένα σιδηροδρομικό τούνελ, που προορίζεται για την προστασία των τρένων από την πτώση μεγάλων δέντρων από το διπλανό δάσος, κοντά στην Αμβέρσα, έχει μετατραπεί από πέρσι το Καλοκαίρι σε ένα τεράστιο ηλιακό πάρκο, με δεκάδες μικρά φωτοβολταϊκά πάνελ τοποθετημένα στην οροφή του. Τα 16.000 πάνελ παράγουν τόση ενέργεια, η οποία επαρκεί για να τροφοδοτήσει τα τρένα σε όλο το Βέλγιο (!) για μια ολόκληρη ημέρα ενώ παράλληλα τροφοδοτεί με ενέργεια και τον κοντινό σιδηροδρομικό σταθμό της Αμβέρσας.
Μείωση ρύπανσης
Σύμφωνα με τους ειδικούς της εταιρείας Enfinity, μιας βελγικής εταιρείας που δραστηριοποιείται στον κλάδο των ΑΠΕ, το έργο θα καταφέρει να μειώσει σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα άνθρακα των εταιρειών που λειτουργούν τις σιδηροδρομικές συγκοινωνίες στο Βέλγιο ενώ τέτοια έργα δεν κοστίζουν ιδιαίτερα ακριβά και είναι εύκολα στην υλοποίηση, με ορίζοντα παράδοσης περίπου 1 μόλις χρόνο!
Το καινοτομικό ηλιακό τούνελ στο Βέλγιο, το πρώτο στην Ευρώπη, θα παράγει ετησίως 3.300 Mwh - περίπου την ενέργεια 950 νοικοκυριών για έναν χρόνο! Επίσης, η λειτουργία του θα βοηθήσει στην μείωση περίπου κατά 47,3 εκατ. κιλά διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα!
Αντίστοιχες κινήσεις έχουν γίνει και αλλού στον κόσμο. Στις ΗΠΑ ένα ηλιακό τρένο ετοιμάζεται για την πραγματοποίηση δρομολογίων ανάμεσα στο Phoenix και το Tucson με ταχύτητα 200 μιλίων την ώρα ενώ στην Ιταλία φωτοβολταϊκά πάνελ πάνω σε τρένο χρησιμοποιούνται για την τροφοδοσία με ενέργεια του συστήματος θέρμανσης-ψύξης του τρένου!
"Η"