Πέμπτη, 27 Οκτωβρίου 2011

Αναζητούνται επενδυτές για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Αχιλλέας Τόπας 
Σύμφωνα με πληροφορίες η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο αναστολής περαιτέρω δρομολογίων, ακόμα και στον προαστιακό σιδηρόδρομο Αθηνών.
Σε αναζήτηση επενδυτών για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλλά και την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ βρίσκεται το ελληνικό δημόσιο.  Για το λόγο αυτό το δημόσιο αναμένεται να υπογράψει σύμβαση με κοινοπραξία συμβούλων προκειμένου να ξεκινήσουν οι διαδικασίες της πώλησης έως και του συνόλου των μετοχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της αποκρατικοποίησης της μονάδας συντήρησης του τροχαίου υλικού του ΟΣΕ αλλά και της αξιοποίησης περιουσιακών στοιχείων της ΓΑΙΑΟΣΕ που διαχειρίζεται την ακίνητη περιουσία του ομίλου ΟΣΕ.
Η διυπουργική επιτροπή αποκρατικοποιήσεων θα αναθέσει την αναζήτηση επενδυτών σε κοινοπραξία εταιριών που θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων θυγατρική εταιρεία των γαλλικών σιδηροδρόμων, της SNCF, αλλά και τον επενδυτικό βραχίονα της Credit Agricole, την Credit Agricole CIB. Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες, ακόμα δεν υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον για την εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την εταιρεία δηλαδή που εκτελεί επιβατικές και εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές. Σύμφωνα με τον νόμο 3891 για την εξυγίανση του ομίλου ΟΣΕ, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα πρέπει να έχει μηδενίσει τα ελλείμματά της έως του τέλος του 2011.
Ο στόχος αυτός αναμένεται να επιτευχθεί, όπως τονίζουν στελέχη της επιχείρησης με τη συνδρομή του δημοσίου το οποίο και με βάση το νόμο θα πρέπει να καταβάλλει το ποσό των 50 εκατομμυρίων ευρώ ως κρατική επιδότηση για το 2011. Ωστόσο, το ποσό της επιδότησης έχει δεσμευθεί από το ελεγκτικό συνέδριο το οποίο και απεφάνθη ότι δεν μπορεί να εκταμιευθεί καθώς η σύμβαση μεταξύ ελληνικού δημοσίου και ΤΡΑΙΝΟΣΕ ουδέποτε πέρασε από προσυμβατικό έλεγχο, όπως άλλωστε προβλέπει και η νομοθεσία.
Η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει υποβάλλει αίτηση ανακοπής της απόφασης του ελεγκτικού συνεδρίου και ευελπιστεί ότι τα 50 εκ. ευρώ θα απελευθερωθούν σύντομα. Η αδυναμία είσπραξης της κρατικής επιδότησης έχει δημιουργήσει προβλήματα ρευστότητας στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενώ δεν αποκλείεται να επηρεάσει και τη ρευστότητα του ΟΣΕ, στον οποίο και πρέπει να καταβάλλει μίσθωμα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ τόσο για τη συντήρηση του τροχαίου της υλικού όσο και για τη χρήση του σιδηροδρομικού δικτύου.
Το ερώτημα βέβαια που προκύπτει είναι γιατί η σύμβαση μεταξύ δημοσίου και ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τη χορήγηση της κρατικής επιδότησης δεν πέρασε από προσυμβατικό έλεγχο και οδηγήθηκε η κατάσταση στο σημείο αυτό. Στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κάνουν λόγο για παράλειψη από πλευράς νομικών συμβούλων των αρμόδιων υπουργείων οι οποίοι δεν θεώρησαν απαραίτητο τον προσυμβατικό έλεγχο καθώς η επιδότηση προβλέπεται από το νόμο 3891 για την εξυγίανση του ομίλου ΟΣΕ.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο αναστολής περαιτέρω δρομολογίων, ακόμα και στον προαστιακό σιδηρόδρομο Αθηνών. Αν και με το νόμο 3891 ανεστάλησαν δεκάδες δρομολόγια, η εταιρεία ενδεχομένως να χρειαστεί να προχωρήσει και σε άλλες περικοπές δρομολογίων μετά την αποχώρηση προσωπικού από τις εταιρείες του ομίλου ΟΣΕ με το μέτρο της εργασιακής εφεδρείας.