Πέμπτη, 28 Ιουλίου 2011

ΟΣΕ: Απ' ευθείας ανάθεση με τα διπλά λεφτά

Μπορεί η Ελλάδα να γλύτωσε την χρεοκοπία την τελευταία στιγμή, όμως ο ΟΣΕ συμπεριφέρεται σαν να υπάρχουν λεφτά για σπατάλη, καθώς ετοιμάζεται να προμηθευθεί υπηρεσίες με απ' ευθείας ανάθεση, για τις οποίες άλλη επιχείρηση έχει κάνει προσφορά με την μισή τιμή.
Όλα ξεκίνησαν λίγες ημέρες μετά την διάλυση της σύμβασης εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού άξονα «Πειραιάς - Αθήνα - Τρεις γέφυρες» από τον ΟΣΕ τον περασμένο Φεβρουάριο. Τότε, οι υπηρεσίες του οργανισμού ζήτησαν από τους αρμοδίους την μετατροπή 18 Φυλασσόμενων Ισόπεδων Διαβάσεων (ΦΙΔ) του σιδηροδρομικού δικτύου, εκ των οποίων οι 14 εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος των Αθηνών, σε Αυτόματα Συστήματα Ισόπεδων Διαβάσεων (ΑΣΙΔ). Και αυτό διότι η έλλειψη προσωπικού είχε καταστήσει την φύλαξη των διαβάσεων πρακτικά αδύνατη. Σημειωτέον ότι ο εκσυγχρονισμός των 14 διαβάσεων ήταν εντεταγμένος στο έργο «Πειραιάς - Αθήνα - Τρεις γέφυρες» της σύμβασης 994.  Στην ανάγκη του ΟΣΕ απάντησε στις 12 Μαϊου η εταιρία Bombardier, η οποία υπέβαλε προσφορά για την αποξήλωση, μεταφορά, τροποποίηση και εγκατάσταση ΑΣΙΔ στις οδούς Δήμητρος (Φωστήρος) και Μακεδονίας.
Η επιχείρηση πρότεινε να αποξηλώσει δύο ΑΣΙΔ, τεχνολογίας Bombardier και ιδιοκτησίας ΟΣΕ, από την γραμμή Αλφειού - Κυπαρισσίας, να τοποθετήσει νέες καλωδιώσεις, να μετατρέψει τα κουτιά ελέγχου και να τα εγκαταστήσει στις εν λόγω οδούς, αναλαμβάνοντας και τη συντήρηση για έξι μήνες, ενώ η εγγύηση της εταιρίας θα περιοριζόταν μόνο στο νέο εξοπλισμό που θα τοποθετούνταν. Η οικονομική προσφορά της εταιρίας ανέρχεται σε 134.000 ευρώ συν ΦΠΑ. Λίγες ημέρες αργότερα έγινε και η σχετική εισήγηση προς το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΣΕ. Η αρμόδια διεύθυνση επικαλείται τον Ν. 3669/08, βάσει του οποίου επιτρέπεται η απ' ευθείας ανάθεση, χωρίς διαγωνισμό, εάν συντρέχει κατεπείγουσα ανάγκη, καθώς, όπως επισημαίνει, οι μεν εργασίες μπορούν να γίνουν μόνο από την Bombardier, οι δε μετατάξεις έχουν στερήσει τον ΟΣΕ από προσωπικό για την ασφάλεια των μετακινήσεων και τη φύλαξη των ισόπεδων διαβάσεων. Έτσι, η Διεύθυνση Παραγωγής του ΟΣΕ ζητά από το διοικητικό συμβούλιο να εγκρίνει την απ'ευθείας ανάθεση στην Bombardier, η οποία θα αναλάβει να ξηλώσει εξοπλισμό που ανήκει στον ΟΣΕ από ένα σημείο του δικτύου και να τον περάσει σε άλλο σημείο του δικτύου έναντι 134.000 ευρώ (164.820 με ΦΠΑ).
Τις ίδιες ημέρες η κοινοπραξία Siemens - ΑΚΤΩΡ - ΤΕΡΝΑ, η οποία είχε αναλάβει την διαλυθείσα πλέον σύμβαση «Πειραιάς - Αθήνα - Τρεις γέφυρες», κατέθεσε - μεταξύ άλλων - προσφορά, η οποία βρίσκεται στη μισή τιμή, σε σύγκριση με αυτή της Bombardier.
Συγκεκριμένα, η κοινοπραξία πρότεινε, παρέχοντας πλήρη εγγύηση ή την προμήθεια κι εγκατάσταση νέων ΑΣΙΔ έναντι 81.632 ευρώ ανά τεμάχιο, ή την τοποθέτηση έναντι 16.326 ευρώ ανά τεμάχιο, ή την αποξήλωση μεταχειρισμένης (ιδιοκτησίας ΟΣΕ), την τροποποίηση και την εγκατάσταση με 32.653 ευρώ ανά τεμάχιο - όταν η Bombardier προσέφερε 67.000 ανά τεμάχιο.
Επίσης, η κοινοπραξία επισήμανε στον ΟΣΕ ότι το εκτελεσθέν έργο της διαλυθείσης σύμβασης εμπίπτει σε καθεστώς εγγύησης και εάν υπάρξει μονομερής παρέμβαση από τρίτο χωρίς την έγκρισή της, τότε η εγγύηση θα καταστεί ανενεργή.
Απαντώντας, ο ΟΣΕ ζήτησε διευκρινίσεις για την προσφορά, τις οποίες κι έλαβε την επομένη, ωστόσο, η σιδηροδρομική επιχείρηση δεν απάντησε εκ νέου στην κοινοπραξία.
Έτσι, σήμερα το απόγευμα το διοικητικό συμβούλιο θα εξετάσει την εισήγηση της Διεύθυνσης Παραγωγής για απ' ευθείας ανάθεση του έργου στην Bombardier με τα διπλά χρήματα.
ΤΟ ΒΗΜΑ