Κυριακή 15 Μαΐου 2011

Η οργανωμένη δολιοφθορά «κόβει» το ρεύμα στον ΟΣΕ

Aπώλειες δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ στον ΟΣΕ από την αποκατάσταση των ζημιών και τις αποζημιώσεις σε εργαζόμενους και εξωτερικά συνεργεία, αλλά και διαφυγόντα κέρδη από τη μη εκτέλεση των δρομολογίων, είναι ορισμένες μόνο από τις επιπτώσεις των κρουσμάτων της δολιοφθοράς.

Της Μαρίας Μόσχου

Μέσα στον ίδιο τον ΟΣΕ, αλλά και σε ανταγωνιστές ή κυκλώματα που δεν θέλουν ο Οργανισμός να εγκαταλείψει την ντιζελοκίνηση, και τελευταία σε αλλοδαπούς κλέφτες, αναζητά το υπουργείο Υποδομών τους υπεύθυνους για τις δολιοφθορές που έχουν γίνει πλέον καθημερινό φαινόμενο στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Οι απώλειες δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ από την αποκατάσταση των ζημιών και τις αποζημιώσεις σε εργαζόμενους του ΟΣΕ και εξωτερικά συνεργεία αλλά και διαφυγόντων κερδών από τη μη εκτέλεση των δρομολογίων, οι χαμένες εργατο-ώρες και το μεγάλο πλήγμα στην αξιοπιστία του σιδηρόδρομου είναι ορισμένες μόνο από τις επιπτώσεις των κρουσμάτων της δολιοφθοράς.Τα «κυκλώματα» που δρουν τόσο στο δίκτυο του ΟΣΕ στον κεντρικό άξονα Αθήνας ? Θεσσαλονίκης όσο και στον Προαστιακό Σιδηρόδρομο στη γραμμή από το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» προς το Κιάτο προκαλούν καθημερινά συμβάντα μπλοκάροντας τα τρένα του Οργανισμού για πολλές ώρες θέτοντας σε κίνδυνο ακόμα και τις ζωές των επιβατών...! Οι πολύωρες συσκέψεις στο υπουργείο Υποδομών (μετά τα τέσσερα απανωτά κρούσματα δολιοφθοράς στο τμήμα Θεσσαλονίκη - Σίνδος μέσα στην εβδομάδα που πέρασε) με τη συμμετοχή των διοικητών του ΟΣΕ και του γενικού γραμματέα, Χ. Τσιόκα, έχουν οδηγήσει σε αποτελέσματα που προκαλούν ακόμα και τους πιο καλοπροαίρετους να σοκάρονται από την ακρίβεια, τις λεπτομέρειες, τις γνώσεις, αλλά και τα συμφέροντα όσων συμμετέχουν σε αυτά τα κυκλώματα.

Σύσκευψη

Δεν είναι τυχαίο μετά από κάθε σύσκεψη που προβλέπει δράσεις σε συγκεκριμένο τμήμα του δικτύου αμέσως γίνεται δολιοφθορά βάζοντας φραγή στα σχέδια αυτά. «Οπου επιχειρούμε να σχεδιάσουμε πολιτική που έχει σχέση με τον ανταγωνισμό τόσο στην εμπορική όσο και στην επιβατική κίνηση σε διάστημα 10 ημερών εκδηλώνεται δολιοφθορά», επισημαίνει με νόημα στέλεχος του Οργανισμού. Δεν είναι τυχαίο ότι οι επαναλαμβανόμενες δολιοφθορές στη γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη βάζουν «φρένο» στην ηλεκτροκίνηση του τμήματος της σιδηροδρομικής γραμμής από το Δομοκό προς τη Βόρεια Ελλάδα για τουλάχιστον μία εβδομάδα. Οι λόγοι που φωτογραφίζονται από στελέχη του ΟΣΕ ως η «κινητήρια δύναμη» των δολιοφθορών είναι οι εξής:
? H τροφοδοσία της γραμμής, καθώς με την ηλεκτροκίνηση που θα ξεκινούσε μέσα στην εβδομάδα από το Δομικό μέχρι την Θεσσαλονίκη θα συνδυαζόταν μία σειρά αλλαγών με τροποποιήσεις και πυκνώσεις σε δρομολόγια και σημαντικές εκπτώσεις για όσους έκλειναν έγκαιρα και ηλεκτρονικά το εισιτήριό τους για ταξίδια στον κεντρικό άξονα.Αυτό θα έκανε πιο ελκυστικό τον σιδηρόδρομο σε σχέση με άλλα μέσα τόσο για τις επιβατικές όσο και για τις εμπορευματικές μεταφορές. Η καθυστέρηση της εφαρμογής ηλεκτροκίνησης στο δίκτυο από το Δομοκό θα επιφέρει επιπλέον κόστος.
? Οταν εντοπίζεται βλάβη στην υποδομή ανατίθεται σε εξωτερικό συνεργάτη η αποκατάστασή της, ο οποίος απασχολεί και ανθρώπινο δυναμικό μέσα από το μόνιμο προσωπικό του ΟΣΕ που γνωρίζει καλά το δίκτυο και πως θα γίνει η αποκατάσταση. Ο συνεργάτης, αλλά και οι εργαζόμενοι αποζημιώνονται για την αποκατάσταση της βλάβης. Ηδη το «φαινόμενο» έχει κοστίσει στον ΟΣΕ μία περιουσία. Ο Οργανισμός έχει «πληρώσει» πάνω από 11 εκατ. ευρώ για περίπου 100 χιλιόμετρα καλωδίου που «κλέβονται» κάθε χρόνο.
Οταν καταστρέφεται η ηλεκτροκίνηση ο ΟΣΕ στρέφεται προς το πετρέλαιο που είναι πολύ πιο ακριβό καύσιμο. Στόχος της ηλεκτροκίνησης της γραμμής από το Δομικό είναι η μείωση του κόστους κίνησης κατά 20% σε σχέση με το πετρέλαιο καθώς υπολογίζεται ότι μόνο τα έξοδα καυσίμου για την ντιζελοκίνηση στο τμήμα Λάρισα - Θεσσαλονίκη ξεπερνούν τα 12 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο.
Η εμπορία του υλικού που αφαιρείται από τρίτους. Ηδη επί ποδός έχει τεθεί τόσο η αστυνομία όσο και ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ ώστε να εποπτεύεται η γραμμή από security ενώ ζητήθηκε να ειδοποιηθεί άμεσα όλο το προσωπικό τόσο για τις επιπτώσεις της συμμετοχής τους σε μία τέτοια πράξη όσο και τις ευθύνες τους.

Η... εξειδίκευση

Σύμφωνα με στελέχη του ΟΣΕ, οι άγνωστοι δολιοφθορείς είναι άρτια οργανωμένοι, γνωρίζουν πολύ καλά το αντικείμενο και παρακολουθούν τις κινήσεις των περιπόλων, ώστε ανενόχλητοι να μπορούν να δράσουν γρήγορα και να εξαφανιστούν. Διοίκηση και εργαζόμενοι της εταιρείας μιλούν για «οργανωμένη επιχείρηση χειρουργικής ακρίβειας» δεδομένου ότι οι δράστες κόβουν πάνω από 100 μέτρα καλωδίου ηλεκτροκίνησης, το οποίο βρίσκεται υπό τάση 25.000 βολτ. Αυτό σημαίνει ότι όποιοι προχώρησαν στη συγκεκριμένη κλοπή γνώριζαν πολύ καλά τις συνθήκες, καθώς και το πώς να προφυλαχθούν. Οπως υποστηρίζουν στελέχη του Οργανισμού, οι δράστες δεν είχαν μόνο την τεχνογνωσία αλλά και τον κατάλληλο εξοπλισμό (ειδικά υποδήματα) και κατάφεραν να προκαλέσουν βλάβες που εκτείνονται σε ένα χιλιόμετρο σιδηροδρομικής γραμμής χωρίς μάλιστα να κλέψουν τμήμα του καλωδίου.
Σύμφωνα με στέλεχος του ΟΣΕ, οι δολιοφθορείς πρέπει να είχαν μαζί τους ειδικό ψαλίδι για να κόψουν το συγκεκριμένο καλώδιο υπό τάση, μεγάλη σκάλα για να το φτάσουν και φορτηγό για να φορτώσουν το καλώδιο. Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι το σύστημα ελέγχεται ηλεκτρονικά και η βλάβη εμφανίστηκε αμέσως στο κύκλωμα, αλλά οι δράστες είχαν αποχωρήσει από το σημείο εγκαίρως.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ κάνει λόγο για σπείρα και μέλη εγκληματικού κυκλώματος, τονίζοντας μάλιστα ότι «αν πιστεύουν ότι μπορούν να περιγελούν το κράτος και την κοινωνία, θα λάβουν σύντομα την απάντησή τους». Υπενθυμίζεται ότι στο δίκτυο του ΟΣΕ οι περισσότερες επιχειρήσεις κοπής και αφαίρεσης καλωδίων σημειώνονται στα τμήματα Θεσσαλονίκη - Πλατύ και Θεσσαλονίκη ? Ειδομένη, ενώ στο δίκτυο της Νότιας Ελλάδας οι κλοπές είναι συχνές, ιδίως στο τμήμα Αχαρνές ? Τιθορέα, καθώς και στο τμήμα του προαστιακού σιδηροδρόμου Αχαρνές - Κιάτο. Σε πολλές περιπτώσεις δημιουργούνται οι συνθήκες ατυχήματος αρκετά, μάλιστα, είναι τα σιδηροδρομικά ατυχήματα που αποδίδονται στην διακοπή της ηλεκτροκίνησης εξαιτίας κοπής των καλωδίων.

Παγίδα στις γραμμές του προαστιακού

Την Πέμπτη, στο ύψος των Μεγάρων, άγνωστοι εγκατέλειψαν φορτηγό πάνω στις ράγες του προαστιακού Η «φραγή» των γραμμών του Προαστιακού Σιδηρόδρομου σε «τυφλά σημεία» με αυτοκίνητα με κίνδυνο τη ζωή των επιβατών είναι ένα ακόμα συχνό φαινόμενο των τελευταίων ημερών. Πολλοί κάνουν λόγο για οργανωμένο σχέδιο κατά της λειτουργίας του ελληνικού σιδηρόδρομου.Το πιο πρόσφατο περιστατικό σημειώθηκε την Πέμπτη στον Προαστιακό Σιδηρόδρομο στη σήραγγα στο ύψος των Μεγάρων όπου στήθηκε παγίδα με παρατημένο φορτηγό πάνω στις ράγες σε σημείο που η ορατότητα ήταν πολύ χαμηλή. Το φορτηγό το οποίο είχε κλαπεί μία ημέρα νωρίτερα εγκαταλείφθηκε σε άκρως επικίνδυνο σημείο της γραμμής όπου ο μηχανοδηγός δεν θα μπορούσε να το δει έγκαιρα.

Σύγκρουση

Οταν η αμαξοστοιχία μπήκε στη σήραγγα στο ύψος των Μεγάρων πέρασε σε απόσταση αναπνοής από το παρατημένο φορτηγό προκαλώντας, ωστόσο, σύγκρουση του συρμού με το φορτηγό χωρίς, όμως, να υπάρξει εκτροχιασμός. Η λειτουργία του μέσου στο τμήμα Λιόσια - Κιάτο διακόπηκε για περισσότερες από τρεις ώρες προκειμένου να διεξαχθεί έρευνα. Πρόκειται για το δεύτερο περιστατικό μέσα στη βδομάδα καθώς την περασμένη Δευτέρα άγνωστοι είχαν παρατήσει στις ράγες ένα ακόμη φορτηγό.Το περιστατικό συνέβη στο 30ό χλμ στη Ν. Πέραμο. Οταν έφτασαν οι αστυνομικοί και «χτύπησαν» τα νούμερα του φορτηγού είδαν ότι ήταν κλεμμένο και μάλιστα μόλις πριν από λίγη ώρα. Και τότε χρειάστηκαν σχεδόν τρεις ώρες μέχρι να φτάσει γερανός και να πάρει το φορτηγό από τις ράγες και να συνεχιστούν τα δρομολόγια.