Τρίτη 10 Μαΐου 2011

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Καταγγέλλει σαμποτάζ στο σιδηρόδρομο

της Μάρως Τσαντήλα
Οργανωμένο σαμποτάζ στο δίκτυό της «βλέπει» η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πίσω από τα απανωτά κρούσματα δολιοφθοράς τα οποία εκδηλώνονται με κοπές καλωδίων που βγάζουν εκτός λειτουργίας την ηλεκτροκίνηση της γραμμής και προκαλούν σοβαρά προβλήματα κίνηση των τρένων. Αργά χθες το βράδυ οι δολιοφθορείς «ξαναχτύπησαν» στο ίδιο σημείο, στο τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης – Σίνδου, όπου την Κυριακή το βράδυ είχαν προχωρήσει σε εκτεταμένη δολιοφθορά προκαλώντας πολύωρη διακοπή στην κίνηση των τρένων. Το βράδυ της Κυριακής η διακοπή της κίνησης στην σιδηροδρομική γραμμή διήρκησε περίπου 4 ώρες προκαλώντας ακυρώσεις και καθυστερήσεις σε δρομολόγια τρένων. Τελικώς η γραμμή δόθηκε εκ νέου στην κυκλοφορία έως χθες το βράδυ οπότε και οι άγνωστοι επανήλθαν προκειμένου να ολοκληρώσουν το… σχεδιασμό τους που άφησαν στη μέση την Κυριακή. Η γραμμή μπορεί να είχε δοθεί προσωρινά στην κίνηση ωστόσο είναι ακόμη άγνωστο πότε θα αποκατασταθεί πλήρως αφού η προσωρινή λύση, δηλαδή η αλλαγή μηχανής στους συρμούς, εκτός από χρονοβόρα συνεπάγεται και υψηλό κόστος για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ άγνωστο είναι και το επιπλέον πρόβλημα που προκάλεσε η θρασύτατη πράξη των δολιοφθορέων να επανέλθουν στο ίδιο σημείο για να προκαλέσουν και πάλι πρόβλημα. Προσφεύγει στη δικαιοσύνη Το ζήτημα της ζημιάς στα καλώδια της ηλεκτροκίνησης έχει εξελιχθεί σε ένα εξαιρετικά σοβαρό πρόβλημα το οποίο δεν έχει μόνο οικονομική διάσταση, λόγω της σημαντικής ζημιάς που προκαλεί, αλλά και σχετίζεται άμεσα και με την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών αφού σε πολλές περιπτώσεις τα κομμένα καλώδια έχουν γίνει αιτία σιδηροδρομικών ατυχημάτων. Μετά το διπλό ο κρούσμα εκτεταμένης δολιοφθοράς που σημειώθηκε έξω από τη Θεσσαλονίκη και είχε ως συνέπεια την διακοπή της κίνησης στην κεντρική σιδηροδρομική γραμμή η ΤΡΑΙΝΟΣΕ κάνει πλέον ανοικτά λόγο για οργανωμένο σαμποτάζ σε βάρος του δικτύου της και ετοιμάζεται να καταθέσει προσφυγές στην δικαιοσύνη κατά των αγνώστων που προκαλούν σημαντικό πρόβλημα στην λειτουργία των τρένων. Από την πλευρά της εταιρείας το τελευταίο χτύπημα εξετάζεται με ιδιαίτερη προσοχή καθώς αυτή τη φορά τα καλώδια δεν αφαιρέθηκαν, τουλάχιστον στην πρώτη φάση της… επιχείρησης, αλλά η εκτεταμένη δολιοφθορά που σημειώθηκε προκάλεσε σοβαρή ζημιά στο δίκτυο.

Οι δράστες έδρασαν με «επαγγελματισμό»
Το εν λόγω περιστατικό έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τα οποία επιτείνουν τον προβληματισμό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ καθώς:
-οι προκλητικοί δράστες χτύπησαν εκ νέου στο ίδιο περίπου σημείο της γραμμής.
-η έκταση της ζημιάς είναι πρωτοφανής αφού εκτείνεται σε ένα χιλιόμετρο
-οι δράστες θα πρέπει να διέθεταν ειδικό εξοπλισμό και ήταν εξειδικευμένοι με δεδομένο ότι η ηλεκτροδοτούμενη γραμμή βρίσκεται υπό μόνιμη τάση 25. 000 Volt
-το σύστημα ελέγχεται ηλεκτρονικά και η βλάβη εμφανίστηκε αμέσως στο κύκλωμα αλλά οι δράστες είχαν αποχωρήσει από το σημείο εγκαίρως.
-το σημείο στο οποίο εκδηλώθηκε η δολιοφθορά είναι κομβικό αφού συνδέει τις γραμμές από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα, Ειδομένη και Έδεσσα.

Οικονομική πληγή για τον ΟΣΕ

Οι κλοπές και η αφαίρεση καλωδίων από το δίκτυο του ΟΣΕ έχουν εξελιχθεί σε «πληγή» για τον Οργανισμό καθώς τα κρούσματα είναι απανωτά. Μόλις το Σάββατο στην περιοχή της Κινέττας αστυνομικοί του Τμήματος Ασφαλείας Μεγάρων και του Αστυνομικού Σταθμού της περιοχής, συνέλαβαν πέντε άτομα την στιγμή που φόρτωναν καλώδιο σιδηροδρόμου μήκους 300 μέτρων το οποίο είχαν μόλις αφαιρέσει από το δίκτυο του Οργανισμού.
Η αξία του καλωδίου υπολογίζεται σε περίπου 100 χιλιάδες ευρώ.
Τα δύο τελευταία χρόνια υπολογίζεται ότι έχουν κλαπεί από το δίκτυο του ΟΣΕ περισσότερα από 100 χιλιόμετρα καλωδίων χαλκού, με κόστος για τον Οργανισμό να υπολογίζεται περί τα 10 εκατ. ευρώ.
Η υψηλή τιμή του χαλκού αποδεικνύεται πολύ ισχυρό δέλεαρ για τους δράστες που ακόμη και με κίνδυνο ζωής επιχειρούν να αφαιρέσουν καλώδια για τα πουλήσουν στη συνέχεια. Στον ΟΣΕ τα περιστατικά είναι πολύ συχνά ενώ αντίστοιχα κρούσματα παρατηρούνται επίσης σε δίκτυα της ΔΕΗ και του ΟΤΕ και γενικότερα όπου υπάρχουν εμφανή καλώδια τα οποία είναι σχετικά εύκολο να αφαιρεθούν. Στο δίκτυο του ΟΣΕ οι περισσότερες επιχειρήσεις κοπής και αφαίρεσης καλωδίων σημειώνονται στα τμήματα Θεσσαλονίκη – Πλατύ και Θεσσαλονίκη – Ειδομένη ενώ στο δίκτυο της Νότιας Ελλάδας οι κλοπές είναι συχνές ιδίως στο τμήμα Αχαρνές – Τιθορέα καθώς και στο τμήμα του προαστιακού σιδηροδρόμου Αχαρνές - Κιάτο.
Για τον ΟΣΕ το υψηλό κόστος προκύπτει από την δαπάνη αντικατάστασης και επανατοποθέτησης των καλωδίων, ενώ δεν είναι αμελητέα ούτε η ζημιά που προκαλείται λόγω ματαίωσης δρομολογίων. Επιπλέον σε πολλές περιπτώσεις δημιουργούνται οι συνθήκες ατυχήματος μάλιστα αρκετά είναι τα σιδηροδρομικά ατυχήματα που αποδίδονται στην διακοπή της ηλεκτροκίνησης εξαιτίας κοπής των καλωδίων.
euro2dey