Τετάρτη, 20 Οκτωβρίου 2010

Ομιλία του Βουλευτή Αχαΐας κ. Νίκου Νικολόπουλου στην Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων, με θέμα το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Αναδιάρθρωση, εξυγίανση και ανάπτυξη του ομίλου ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Αίσθηση προκάλεσε στου σιδηροδρομικούς η ομιλία του κ. Νίκου Νικολόπουλου Βουλευτού Αχαΐας κατά την συζήτηση του σχεδίου νόμου για τις μεταρρυθμίσεις στον ΟΣΕ. Ο κ. Νικολόπουλος έθεσε στις πραγματικές διαστάσεις τα χρονίζοντα προβλήματα που ταλανίζουν τον σιδηρόδρομο αλλά και ευθύνες σε εκείνους που προκάλεσαν αυτά τα προβλήματα. Παραθέτουμε όλοι την ενδιαφέρουσα ομιλία του κ. Νικολόπουλου στην βουλή.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ: Ευχαριστώ, κ. Πρόεδρε. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αυτές τις ημέρες μαζί με τη συζήτηση επί των ουσιαστικών και σοβαρών ζητημάτων που θέτει το νομοσχέδιο σας, έχει ανάψει η κουβέντα για τους χώρους των αμαξοστασίων του ΟΣΕ στην Πάτρα και είναι ανάστατη η κοινή γνώμη και ο τοπικός τύπος, αλλά και χθες και προχθές, φιλοξενεί καταγγελίες όλων των μαζικών φορέων. Από τον εμπορικό σύλλογο, μέχρι τον σύλλογο αρχιτεκτόνων. Αλλά το σημαντικότερο που θα παρακαλούσα να έβρισκε την ευκαιρία ο κ. Ρέππας να δώσει μια εξήγηση, είναι ότι δημοσιοποιήθηκε μια επιστολή που έστειλε στον κ. Ρέππα ο απερχόμενος δήμαρχος Πατρέων, κ. Φούρας, όπου του ζητά την παρέμβασή του, γιατί εμφανίστηκε ο διοικητής της ΓΑΙΑΟΣΕ στην πόλη ως μεσίτης ακινήτων, μη αξιολογώντας τη σημασία για την πόλη που πάσχει από υποδομές και χώρους και λέγοντας ότι μια συμφωνία που είχε υπογραφεί με την προηγούμενη κυβέρνηση, με την κυβέρνηση της Ν.Δ., με τους διευθύνοντες συμβούλους και περασμένη από τα διοικητικά συμβούλια και τον δήμαρχο Πατρέων, ότι είναι «μαϊμού». Η λέξη δεν είναι δική μου, από το βήμα της Βουλής, αλλά θεωρώ ότι πράγματι, υπάρχει λόγος να δώσετε ξεκάθαρες απαντήσεις, γιατί μπορεί να είμαστε εν μέσω προεκλογικής περιόδου και να νομίζετε ότι δεν χρειάζεται να ανάψετε κι άλλες φωτιές στα μπατζάκια των κυβερνητικών υποψηφίων, αλλά αυτό είναι ένα ζήτημα πνοής για την πόλη των Πατρών. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έχουμε ενώπιων μας άλλο ένα νομοσχέδιο, που φιλοδοξεί να οδηγήσει στην πολυπόθητη εξυγίανση του πολύπαθου αυτού οργανισμού και αναρωτιέμαι σε τι διαφοροποιείται αυτό το νομοσχέδιο με όσα προηγούμενα είδαμε να περνούν προ οφθαλμών μας ή και να παίρνουν την ψήφο μας. Είχαμε, για παράδειγμα, τον ν. 2671/1998. τον ν.3429/2005, π.δ.41/2005, ν.3710/2008, υπουργικές αποφάσεις και άλλα, που έμειναν στο επίπεδο των εξαγγελιών κ.α., όπως εκείνα που εξαγγέλθηκαν από τους Υπουργούς Μεταφορών της Ν.Δ., τον Κωστή Χατζηδάκη και τον Ευριπίδη Στυλιανίδη.
Πού διαφοροποιείται, λοιπόν, το σημερινό νομοσχέδιο; Για εμένα, διαφοροποιείται κυρίως ως προς την ξεκάθαρη ανάληψη από πλευράς κράτους του συσσωρευμένου χρέους του ΟΣΕ, την οποία προέβλεπε και η υφιστάμενη νομοθεσία, η οποία δεν εφαρμόστηκε, γιατί όλες οι μέχρι σήμερα Κυβερνήσεις χρησιμοποιούσαν τις ΔΕΚΟ όπως και τον ΟΣΕ για να κρύβουν τα χρέη και να παρουσιάζεται το επίσημο έλλειμμα και το χρέος του κράτους μικρότερο από το πραγματικό. Αυτή την πραγματικότητα σήμερα πια όλοι την παραδέχονται και όλοι αναδέχονται, κατά το μερίδιό που τους πέφτει, την ευθύνη. Άρα, δεν ωφελεί σε τίποτα αυτή η ενορχηστρωμένη προσπάθεια ενοχοποίησης ή της προηγούμενης Κυβέρνησης ή των εργαζομένων που επιχειρείται, προκειμένου να αποκρυφτούν οι διαχρονικές και διακομματικές ευθύνες. Όλοι, λοιπόν, αντιλαμβάνονται ότι η ανάληψη του χρέους του ΟΣΕ από το κράτος που προβλέπει αυτό το νομοσχέδιο, γίνεται γιατί περιλαμβάνεται στις υποχρεώσεις που έχουμε αναλάβει με το περίφημο μνημόνιο. Μνημόνιο παντού. Είτε σας αρέσει είτε δεν σας αρέσει, αυτό θα συναντούμε παντού. Έτσι, λοιπόν, προκειμένου να πετύχουμε την εκταμίευση της τρίτης δόσης, αναγκαζόμαστε σήμερα να συζητάμε αυτό το νομοσχέδιο. Όμως, υποχρέωση έναντι του μνημονίου αποτελούν και οι διατάξεις που αφορούν την κατάργηση των διαφόρων κανονισμών και συλλογικών συμβάσεων με τις οποίες επιχειρείται η μείωση του λειτουργικού κόστους και ιδιαιτέρως του κόστους μισθοδοσίας.
Δεν μπορεί να αρνηθεί κανείς ότι δεν χρειάζεται εξορθολογισμός και εκσυγχρονισμός των διαφόρων διατάξεων και κανονισμών που διέπουν τις εργασιακές σχέσεις των εργαζομένων του ΟΣΕ, αλλά και σε καμιά περίπτωση, δεν είναι δυνατόν να καταργούνται οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας και να προσδιορίζεται με το νομοσχέδιο το πλεονάζον τακτικό προσωπικό των εταιριών του ΟΣΕ, πριν γίνουν τα αντίστοιχα οργανογράμματα, τα οποία σύμφωνα με το νομοσχέδιο θα γίνουν τρεις μήνες αργότερα. Πώς είναι, λοιπόν, δυνατόν να προσδιοριστεί ποιες ειδικότητες και πόσοι υπάλληλοι από κάθε ειδικότητα χρειάζονται για να λειτουργήσει ο ΟΣΕ, να καθορίζει το νομοσχέδιο μάλιστα πόσοι υπάλληλοι δεν χρειάζονται. Έχουμε αυτή την τεχνοκρατική γνώση για να δώσουμε ψήφο αν είναι έτσι ή αν είναι αλλιώς; Δεν είναι δυνατόν να γίνει επίσης δεκτός ο αδιαφανής, ο νεφελώδης και ο απόλυτα, κατ’ εμέ, διαβλητός τρόπος με τον οποίο κατά την ανέλεγκτη κρίση των Δ.Σ. των εταιριών του ΟΣΕ συντάσσονται οι κατάλογοι του πλεονάζοντος τακτικού προσωπικού. Ο μόνος κατά τη γνώμη μου διαφανής, δίκαιος και αμερόληπτος τρόπος για τη σύνταξη των καταλόγων του πλεονάζοντος τακτικού προσωπικού, είναι η σύνταξη προηγουμένως των οργανογραμμάτων των εταιριών του ΟΣΕ από τα οποία μόνον μπορεί να προκύψει πόσοι υπάλληλοι και από ποιες ειδικότητες δεν χρειάζονται. Και δεν είναι επίσης δυνατόν να μεταφέρονται ή να μετατάσσονται υπάλληλοι με 5 ή και λιγότερα χρόνια πριν τη συνταξιοδότησή τους χωρίς μάλιστα να διασφαλίζονται ούτε τα ασφαλιστικά τους ούτε τα μισθολογικά τους δικαιώματα. Επιτέλους, αν πραγματικά υπάρχουν υπάλληλοι της κατηγορίας που πλεονάζουν, ας επιδείξουμε μια στοιχειώδη κοινωνική ευαισθησία δίνοντάς τους τουλάχιστον τη δυνατότητα εξαγοράς πλασματικών χρόνων για να συνταξιοδοτηθούν, αφού δεν έχουν αυτή τη δυνατότητα που υπάρχει στον πρόσφατο νόμο του ασφαλιστικού, δεδομένου ότι έχουν θεμελιώσει δικαίωμα συνταξιοδότησης πριν το 2011. Ας μην υποβάλλουμε, λοιπόν, στο μαρτύριο της μεταφοράς ή της μετάταξης υπαλλήλους με 30 και πλέον χρόνια υπηρεσίας στον ΟΣΕ, με εμπειρία σε ένα αντικείμενο εργασίας που είναι τελείως εξειδικευμένο, όπως είναι οι περισσότερες ειδικότητες των εργαζομένων στους σιδηροδρόμους. Μια τροπολογία πιστεύω ότι θα άμβλυνε σε σημαντικό βαθμό τις καταστρεπτικές επιπτώσεις του σχεδίου εξυγίανσης του ΟΣΕ γι’ αυτή τουλάχιστον την κατηγορία εργαζομένων.
Πέραν, όμως, των παραπάνω τα οποία αποτελούν επιταγές του Μνημονίου, οι υπόλοιπες διατάξεις και ρυθμίσεις του νομοσχεδίου σε καμία περίπτωση δεν αντιμετωπίζουν και δεν θεραπεύουν τις αιτίες που προκάλεσαν το σημερινό κατάντημα του ΟΣΕ που παρά το ότι έχουν φαγωθεί τρία ολόκληρα κοινοτικά πλαίσια και τεράστιοι εθνικοί πόροι, ο εκσυγχρονισμός και το πέρασμα του ΟΣΕ στη νέα εποχή, εξακολουθεί να αποτελεί ένα ζητούμενο και μετατίθεται συνεχώς χρονικά.
Έτσι δεν είναι ποτέ δυνατόν η Κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο να μην έχουν καταλάβει τις μεγάλες ευθύνες της ΕΡΓΟΣΕ και της ΓΑΙΑΟΣΕ για τη σημερινή απαράδεκτη εικόνα του Ο.Σ.Ε., ο οποίος, λόγω της ανεπάρκειας και της αναποτελεσματικότητας των εταιρειών αυτών, δεν είναι ελκυστικός και ανταγωνιστικός ως προς τα άλλα μέσα μεταφοράς και στερείται εσόδων τα οποία θα τον έβγαζαν από το σημερινό τραγικό οικονομικό αδιέξοδο.
Δεν άκουσε ούτε ξέρει κανείς στην Κυβέρνηση για τα σκάνδαλα της ΕΡΓΟΣΕ στην ηλεκτροκίνηση, που κατασκευάζεται από το 1996 και δεν έχει τελειώσει ακόμη, και στο Καλλίδρομο; Δεν άκουσε για τον Προαστιακό, για το ΣΚΑ-Κόρινθος-Κιάτο, όπου τα συστήματα ασφαλείας έχουν καταρρεύσει, λίγο μετά τη σκανδαλώδη παραλαβή τους, για τις μεγάλες υπερβάσεις του Προαστιακού ΣΚΑ-Αεροδρόμιο και στις μελέτες και για τους ακριβοπληρωμένους συμβούλους; Δεν άκουσε κανένας για τις «μαύρες» αποθήκες και για το σκάνδαλο του Κτηματολογίου της ΓΑΙΑΟΣΕ, που πληρώθηκαν με εκατομμύρια ευρώ απαράδεκτες μελέτες, για τις οποίες ασκήθηκαν αφόρητες πιέσεις στα στελέχη του Ο.Σ.Ε. για την παραλαβή τους;
Με τις μελέτες αυτές του Κτηματολογίου θα γίνει αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Ο.Σ.Ε.. Όπως φαίνεται η ΕΡΓΟΣΕ και η ΓΑΙΑΟΣΕ αποτελούν προστατευόμενη περιοχή για τους εργολάβους και τα μεγάλα συμφέροντα, που λυμαίνονται τόσα χρόνια κοινοτικούς και εθνικούς πόρους και καμιά Κυβέρνηση και κανένας υπουργός δεν τολμά να επέμβει και να σταματήσει το πάρτι της κακοδιαχείρισης και της κατασπατάλησης τεράστιων πόρων. Για τη μισθοδοσία της ΕΡΓΟΣΕ και της ΓΑΙΑΟΣΕ ξέρει ο κ. Ρέππας κάτι; Πόσος είναι ο μέσος όρος του ετήσιου εισοδήματος των εργαζομένων αυτών; Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, άραγε θα ενδιαφερθεί κανείς για τον άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη, όπου η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση δεν λειτουργεί στο μεγαλύτερο τμήμα, όπου η ηλεκτροκίνηση δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί ούτε το 2015, όπου τα χρυσοφόρα για τους εργολάβους έργα διπλασιασμού της γραμμής στο τμήμα Τιθοραία – Δομοκός, με τις τεράστιες σήραγγες, δε θα τελειώσουν ούτε το 2015; Θα ενδιαφερθεί κανείς για τον ημιτελή με πολλά προβλήματα και καθόλου ανταγωνιστικό προς τα άλλα μέσα μεταφοράς, Προαστιακό της Αττικής, αλλά και για το Κόρινθος - Πάτρα; Κλείνοντας, λοιπόν, το προς ψήφιση νομοσχέδιο, το μόνο που κάνει είναι να ικανοποιήσει τις υποχρεώσεις που ανέλαβε ως χώρα με το Μνημόνιο και, δυστυχώς, φοβάμαι ότι θα έχει την ίδια αποτυχία που είχαν όλα τα προηγούμενα σχέδια εξυγίανσης του Ο.Σ.Ε. και, για μια ακόμα φορά, θα χάσουμε ως χώρα την ευκαιρία αποκτήσουμε, επιτέλους, σύγχρονο και ανταγωνιστικό σιδηρόδρομο, ένα κατεξοχήν οικολογικό μέσο μεταφοράς, που η ανάπτυξή του σε ολόκληρη την Ευρώπη, αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο αποτελεί μια μεγάλη προτεραιότητα. Ευχαριστώ.