Δευτέρα 6 Σεπτεμβρίου 2010

Σιδηροδρομική κοινοπραξία Σερβίας - Κροατίας – Σλοβενίας.


Την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του (σιδηροδρομικού) Πανευρωπαϊκού Αξονα 10, μέσω της λειτουργίας της τριμερούς κοινοπραξίας, της Σερβίας, της Σλοβενίας και της Κροατίας, επιθυμούν ο πρόεδρος της Σερβίας, Μπόρις Τάντιτς και ο πρωθυπουργός της Σλοβενίας, Μπορούτ Παχόρ. Σε πρόσφατη συνάντησή τους, οι δύο άνδρες διατύπωσαν την εκτίμηση ότι η αύξηση της ανταγωνιστικότητας του συγκεκριμένου σιδηροδρομικού Αξονα θα έχει θετικές επιπτώσεις στις οικονομίες των τριών χωρών. Η τριμερής, σιδηροδρομική κοινοπραξία που συστήνεται από τη Σερβία, την Κροατία και τη Σλοβενία, στοχεύει στον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών υποδομών και τη βελτίωση των δικτύων που συνδέουν, μέσω των Βαλκανίων, την Ευρωπαϊκή Ενωση με την Τουρκία. Η επίσημη τελετή σύστασης της εταιρίας, θα πραγματοποιηθεί στο Βελιγράδι στις 9 Σεπτεμβρίου 2010, ενώ μία ημέρα νωρίτερα, θα διεξαχθεί σύσκεψη προετοιμασίας, στο πλαίσιο της οποίας θα ρυθμιστούν όλες οι λεπτομέρειες. Η κυκλοφορία στον (σιδηροδρομικό) πανευρωπαϊκό άξονα 10 (δρομολόγια Λιουμπλιάνα - Ζάγκρεμπ - Βελιγράδι - Ντιμίτροβγκραντ - Κωνσταντινούπολη) διαμορφώνεται σε περίπου 700 τρένα, ενώ στον - μεγαλύτερο σε μήκος - άξονα 4 (Δρέσδη- Νυρεμβέργη - Πράγα - Βιέννη - Μπρατισλάβα - Βουδαπέστη - Αραντ - Βουκουρέστι - Κονστάντζα - Κράιοβα - Σόφια - Θεσσαλονίκη - Πλόβντιφ - Κωνσταντινούπολη) διακινούνται περίπου 7.000 τρένα. Περίπου το 90% των εμπορευμάτων διακινούνται μέσω του άξονα 4 και όχι του άξονα 10. Το πρώτο σιδηροδρομικό δρομολόγιο που θα εκτελέσει η κοινή εταιρία των τριών χωρών αναμένεται την 1η Οκτωβρίου 2010. Με τη σύσταση της νέας εταιρίας μειώνεται ο χρόνος διακίνησης των επιβατών και αγαθών, μέσω των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών και διευκολύνεται η πρόσβαση στις τρεις χώρες, καθώς απλοποιούνται, περαιτέρω, οι έλεγχοι στα σύνορα των τριών χωρών. Βασικός στόχος του κοινοπρακτικού σχήματος είναι η μείωση της διάρκειας της διαδρομής μεταξύ της Λιουμπλιάνα και της Κωνσταντινούπολης, από περίπου 57 ώρες που είναι σήμερα σε 35-40 ώρες. Μια τέτοια εξέλιξη, σύμφωνα με όσα επισημαίνονται στη διακήρυξη που υπεγράφη από τους υπουργούς Μεταφορών των τριών χωρών, αναμένεται να αυξήσει σημαντικά τις -μέσω της εν λόγω διαδρομής - επιβατικές και εμπορευματικές ροές μεταξύ των συγκεκριμένων πόλεων και να αποφέρει σε κάθε μία από τις προαναφερθείσες χώρες, ένα ετήσιο κέρδος περίπου 50 εκατ. ευρώ. Η διακήρυξη για τη σύσταση της εταιρίας από τις τρεις χώρες, υπεγράφη τον Ιούλιο του 2010.
ΑΠΕ