Πέμπτη 2 Σεπτεμβρίου 2010

Επιλογή άρθρων από το νομοσχέδιο για την εξυγίανση του ΟΣΕ που ενδιαφέρουν.

Τι προβλέπει για το πλεονάζον προσωπικό.
«Πλεονάζον Τακτικό Προσωπικό»: Ο αριθμός των Εργαζομένων της κάθε Εταιρίας που, κατά την ανέλεγκτη κρίση του Διοικητικού της Συμβουλίου, είτε δεν είναι απολύτως αναγκαίος για την επιδίωξη των κατά τον παρόντα νόμο σκοπών και αντικειμένων της και για τη λειτουργία και διαχείριση του, κατά του άρθρου 9 του παρόντος νόμου, ενεργού δικτύου, είτε δεν κατέχει οργανική θέση κατά το εκάστοτε ισχύον οργανόγραμμα της, και, ως εκ τούτου, πρέπει να μεταφερθεί σε Φορέα Υποδοχής κατά τη διαδικασία των άρθρων 16 ή / και 17.
Κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου κατ αποκλειστικά για την πρώτη εφαρμογή της διαδικασίας μεταφοράς, ο αριθμός αυτός είναι:
Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ: 744 Εργαζόμενοι συνολικά, δυνάμενοι να διακριθούν ανά τομέα λειτουργίας ως εξής:
Τομέας σιδηροδρομικής έλξης: 117.
Τομέας σιδηροδρομικής κίνησης: 378.
Τομέας οδικών μέσων & λεωφορείων: 27.
Τομέας ανάπτυξης, οικονομικής διαχείρισης, διοίκησης και υποστήριξης: 141. Τομέας ζύγισης και φόρτωσης: 81
Για τον ΟΣΕ μετά την ολοκλήρωση της απορρόφησης του ΕΔΙΣΥ (ή ενιαίως πριν από αυτή): 1.600 Εργαζόμενοι συνολικά, δυνάμενοι να διακριθούν ανά τομέα λειτουργίας ως εξής:
Τομέας σχεδίασης και διαχείρισης δικτύου και εγκαταστάσεων: 520.
Τομέας συντήρησης τροχαίου υλικού: 380. Τομέας διαχείρισης κυκλοφορίας: 330.
Τομέας ανάπτυξης, οικονομικής διαχείρισης, διοίκησης και υποστήριξης: 370.
«Τακτικές μηνιαίες αποδοχές»: Ο βασικός μισθός του μισθολογικού κλιμακίου του μισθολογικού κλάδου και τα από το μισθολογικό σύστημα χορηγούμενα επιδόματα, ρητώς εξαιρουμένων των κάθε είδους δευτερευουσών απολαβών και παροχών σε είδος.
«Φορέας Υποδοχής»:Κάθε Δημόσια Υπηρεσία ή Οργανισμός ν.π.δ.δ., ν.π.ι,δ. εποπτευόμενο από Δημόσια Αρχή, αυτοτελής ή Ανεξάρτητη Αρχή, Δήμος ή Περιφέρεια (Ι0* ή 2ος βαθμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης).
«μεταφορά»\Ά αποχώρηση Εργαζομένου από Εταιρία και η πρόσληψη του από Φορέα Υποδοχής, σύμφωνα με τη διαδικασία τού άρθρου 16 ή / και 17.

Άρθρο 16

Διαδικασία Μεταφοράς Πλεονάζοντος Τακτικού Προσωπικού
1. Από την παροχή της έγκρισης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σύμφωνα με το άρθρο 43 παρ. 1 του παρόντος, το Πλεονάζον Τακτικό Προσωπικό κάθε Εταιρίας μεταφέρεται σε Φορέα Υποδοχής, σύμφωνα με τη διαδικασία τού παρόντος άρθρου. Αν για μια Εταιρία στο άρθρο 15 ' δεν αναφέρεται συγκεκριμένος συνολικός αριθμός Πλεονάζοντος Τακτικού Προσωπικού, αυτή εξαιρείται αποκλειστικά από την πρώτη εφαρμογή της διαδικασίας μεταφοράς.
2. Εντός είκοσι πέντε (25) ημερών από την παροχή της έγκρισης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σύμφωνα με το άρθρο 43 παρ. 1 του παρόντος η Γενική Γραμματεία Δημόσιας Διοίκησης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης αναζητά από τους Φορείς Υποδοχής κενές οργανικές θέσεις και υπηρεσιακές ανάγκες συντάσσει κατάλογο ανά νομό και ειδικότητα, όπου τις αναφέρει, και τον αποστέλλει στο Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων, το οποίο τον προωθεί στη Διοίκηση κάθε Εταιρίας.
3. Εντός είκοσι πέντε (25) ημερών από την παροχή της έγκρισης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σύμφωνα με το άρθρο 43 παρ. Ιτου παρόντος, η Διοίκηση της κάθε Εταιρίας συντάσσει κατάλογο, όπου αναγράφει τα ονοματεπώνυμα και την πραγματική και αναγνωρισμένη προϋπηρεσία των συγκεκριμένων Εργαζομένων της που αποτελούν το Πλεονάζον Τακτικό Προσωπικό. Αυτοί είναι, ανά ειδικότητα ή τομέα λειτουργίας οι έχοντες τη μεγαλύτερη πραγματική και αναγνωρισμένη προϋπηρεσία σε μία ή περισσότερες από τις Εταιρίες, μέχρι τη συμπλήρωση των αριθμών τού άρθρου 15. Αν σ' αυτούς συγκαταλέγονται Εργαζόμενοι ή κλάδος Εργαζομένων ή ειδικότητα Εργαζομένων, η μεταφορά των οποίων θα απειλούσε, κατά την ανέλεγκτη κρίση τού Διοικητικού Συμβουλίου, να προκαλέσει λειτουργικό πρόβλημα στην Εταιρία ή σε απλή εκμετάλλευση ή επιχείρηση ή γραφείο ή τμήμα ή γεωγραφική της περιφέρεια ή κλάδο ή ειδικότητα της, το Διοικητικό Συμβούλιο δικαιούται να απορρίψει τις εν λόγω αιτήσεις ή να εξαιρέσει συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές κλάδους ή ειδικότητες από την παρούσα διαδικασία. Στην περίπτωση αυτή, ο κατάλογος συμπληρώνεται με τους επόμενους Εργαζομένους, πάντοτε κατά το κριτήριο της μεγαλύτερης προϋπηρεσίας μέχρι τη συμπλήρωση των συνολικών αριθμών του άρθρου 15, χωρίς περιορισμό αριθμού ανά τομέα λειτουργίας.
Οι κατάλογοι των παρ. 2 και 3 ανακοινώνονται στο Τακτικό Προσωπικό από τη Διοίκηση κάθε Εταιρίας. Εντός δέκα (10) ημερών από την ανακοίνωση αυτή κάθε Εργαζόμενος, που αναφέρεται στον κατάλογο της παρ. 3, οφείλει να προσδιορίσει εγγράφως το νομό και τρεις θέσεις προτίμησης του, ειδάλλως νομός προτίμησης θεωρείται αυτός όπου ο Εργαζόμενος έχει την εργασιακή έδρα του κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου και θέση προτίμησης κάθε θέση εργασίας εντός τού νομού προτίμησης. Εντός δέκα (10) ημερών από το πέρας της προθεσμίας της παρ. 4, η Διοίκηση κάθε Εταιρίας συντάσσει, ανά νομό προτίμησης, κατάσταση των κατά την παρ. 3 Εργαζομένων προς μεταφορά, όπου αναγράφονται τα ονοματεπώνυμα, τα τυπικά προσόντα, η εκπαιδευτική βαθμίδα, η ειδικότητα και οι θέσεις προτίμησης των ανωτέρω, και την αποστέλλει στη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Η μεταφορά κάθε Εργαζομένου που αναφέρεται στην κατάσταση της παρ. 5 γίνεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Οικονομικών, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού, κατά σειρά προτεραιότητας:
α) σε κενή οργανική θέση προτίμησης σε Φορέα Υποδοχής,
β) αν δεν υπάρχει τέτοια, σε κενή οργανική θέση παρεμφερούς ειδικότητας σε Φορέα Υποδοχής εντός του νομού προτίμησης,
γ) αν δεν υπάρχει τέτοια, σε οποιαδήποτε κενή οργα\τκή θέση σε Φορέα Υποδοχής εντός του νομού προτίμησης,
δ) αν δεν υπάρχει τέτοια, σε συνιστώμενη προσωποπαγή θέση σε Φορέα Υποδοχής εντός του νομού προτίμησης, προς κάλυψη δηλωθείσας από το Φορέα Υποδοχής υπερεσιακής ανάγκης κατά την παρ. 2. Στην περίπτωση αυτή, η προσωποπαγής θέση καταργείται με την καθ' οιονδήποτε τρόπο αποχώρηση αυτού που την κατέχει. Αν περισσότεροι ενδιαφερόμενοι διεκδικούν την ίδια θέση, προτιμώνται οι εξής (κατά σειρά προτεραιότητας):
α) Τα άτομα με ειδικές ανάγκες και ot λοιπές κατηγορίες που αναφέρονται στις διατάξεις του ν. 2643/1998, όπως εκάστοτε ισχύει
β) Αυτοί των οποίων ο / η σύζυγος τους συνυπηρετεί στον ίδιο νομό.
γ) Οι άγαμοι ή χήροι ή διαζευγμένοι γονείς που έχουν επιμέλεια τέκνων (ανά αριθμό τέκνων).
δ) Οι έγγαμοι γονείς (κατά αριθμό τέκνων).
ε) Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία.
στ) Οι έχοντες τη μεγαλύτερη προϋπηρεσία.
ζ) Οι έχοντες τον υψηλότερο βαθμό ή χαρακτηρισμό (άριστα, λίαν καλώς κτλ) στον τίτλο σπουδών της εκπαιδευτικής τους βαθμίδας.
8. Ο μεταφερόμενος:
συνδέεται με το Φορέα Υποδοχής με σχέση ή σύμβαση φύσης, μορφής, χαρακτηρισμού και διάρκειας όμοιας με αυτή που τον συνέδεε με την Εταυρία από την οποία μεταφέρθηκε, κατατάσσεται στο Φορέα Υποδοχής σε βαθμό και μισθολογικό κλιμάκιο ανάλογο με τα τυπικά του προσόντα και την πραγματική και αναγνωρισμένη προϋπηρεσία του σε οποιαδήποτε από τις Εταιρίες. Η προϋπηρεσία αυτή αποτελεί πραγματική υπηρεσία για όλα τα ζητήματα υπηρεσιακής και μισθολογικής κατάστασης. Τυχόν πλεονάζων χρόνος αποτελεί χρόνο διανυθέντα στο βαθμό κατάταξης, διατηρεί τυχόν επιπλέον Τακτικές Μηνιαίες Αποδοχές ως προσωπική διαφορά, στην οποία συμψηφίζεται κάθε αύξηση, μισθολογικό κλιμάκιο, επίδομα και εν γένει ποσό που τυχόν χορηγηθεί οποτεδήποτε μετά από τη μεταφορά, ανεξαρτήτως λόγου ή / και αιτίας, μέχρι την ολοσχερή εξαφάνιση της προσωπικής διαφοράς, και
υπάγεται για τους σκοπούς της κύριας και επικουρικής ασφάλισης στους φορείς κοινωνικής ασφάλισης του προσωπικού αντίστοιχης ειδικότητας του Φορέα Υποδοχής.
9. Η κατά τις διατάξεις των προηγούμενων παραγράφων μεταφορά είναι υποχρεωτική. Όσοι δεν παρουσιαστούν εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών από τη δημοσίευση της πράξης μεταφοράς τους για ανάληψη υπηρεσίας στο Φορέα Υποδοχής τους θεωρείται ότι κατήγγειλαν οι ίδιοι τη σύμβαση τους και δεν δικαιούνται αποζημίωσης.
10. Η μη μεταφορά Εργαζομένου συνιστά και από μέρους του ανεπιφύλακτη αποδοχή κάθε αλλαγής σύμφωνης με το παρόν κεφάλαιο (άρθρα 15 - 20). Η ανεπιφύλακτη αποδοχή αυτή τεκμαίρεται αμάχητα.
Αρθρο 17
Οργανόγραμμα και Κανονισμός Εσωτερικής Οργάνωσης και Λειτουργίας

1. Εντός τριών (3) μηνών από την παροχή της έγκρισης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σύμφωνα με το άρθρο 43 παρ. 1 του παρόντος, το Διοικητικό Συμβούλιο κάθε Εταιρίας, λαμβάνοντας υπόψη τις λειτουργικές ανάγκες και ειδικότερες απαιτήσεις της, καταρτίζει Οργανόγραμμα και Κανονισμό Εσωτερικής Οργάνωσης και Λειτουργίας. Αυτά τίθενται σε ισχύ με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και κατισχύουν κάθε άλλου. Ο Κανονισμός Εσωτερικής Οργάνωσης και Λειτουργίας καθορίζει και τους κλάδους και ειδικότητες όπου κατανέμεται το Τακτικό Προσωπικό κάθε Εταιρίας.
2. Αν καταργηθεί οργανική θέση μέλους Εργαζομένου εξετάζεται η δυνατότητα μετάθεσης του σε κενή οργανική θέση της ίδιας Εταιρίας. Αν, κατά την ανέλεγκτη κρίση τού Διοικητικού Συμβουλίου της αυτό δεν ενδείκνυται, εξετάζεται η δυνατότητα μεταφοράς του σε κενή οργανική θέση άλλης Εταιρίας. Αν, κατά την ανέλεγκτη κρίση τού Διοικητικού Συμβουλίου τής άλλης Εταιρίας αυτό δεν ενδείκνυται, ακολουθείται η διαδικασία μεταφοράς σε Φορέα Υποδοχής των παρ. 3-10 του προηγούμενου άρθρου, κατ' ανάλογη εφαρμογή. Η διαδικασία μεταφοράς αυτής εφαρμόζεται σε όλες τις Εταιρίες, συμπεριλαμβανομένων κι αυτών για τις οποίες δεν αναφέρονται συγκεκριμένοι αριθμοί στο άρθρο 15.
3. Τυχόν κενές οργανικές θέσεις, που δεν πληρώθηκαν από Τακτικό Προσωπικό της ίδιας ή άλλης Εταιρίας, συμπληρώνονται με προσωπικό, που θα συνδέεται με την αντίστοιχη Εταιρία με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου ή ιδιόμορφης έμμισθης εντολής. Το προσωπικό αυτό επιλέγεται κατά σειρά προτεραιότητας, σύμφωνα με τους όρους και τις διαδικασίες των άρθρων 18 και 19 του ν. 2190/1994, υπό τον έλεγχο και την εποπτεία τού Α.Σ.Ε.Π.
4. Εφόσον η διοίκηση (management) Εταιρίας δεν θα έχει ανατεθεί σε ιδιωτικό φορέα, το Οργανόγραμμα και ο Κανονισμός Εσωτερικής Οργάνωσης και Λειτουργίας της μπορούν να τροποποιούνται με εισήγηση του Διοικητικού της Συμβουλίου και απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Η κατά τις ανωτέρω παραγράφους 2 και 3 διαδικασία μεταφοράς και πρόσληψης προσωπικού θα μπορεί, κατά την ανέλεγκτη κρίση τού Διοικητικού Συμβουλίου, να εφαρμοστεί μετά από κάθε θέση σε ισχύ ή τροποποίηση Οργανογράμματος ή / και του Κανονισμού Εσωτερικής Οργάνωσης και Λειτουργίας κάθε Εταιρίας, ανεξαρτήτως συνολικού αριθμού εφαρμογών.
5. Εφόσον η διοίκηση (management) Εταιρίας ανατεθεί σε ιδιωτικό φορέα, το Οργανόγραμμα και ο Κανονισμός Εσωτερικής Οργάνωσης και Λειτουργίας της μπορούν να τροποποιούνται με απλή απόφαση του Διοικητικού της Συμβουλίου. Η κατά τις ανωτέρω παραγράφους 2 και 3 διαδικασία μεταφοράς και πρόσληψης προσωπικού δεν θα εφαρμόζεται.

Αρθρο 18
Ειδική, κατ' εξαίρεση διαδικασία συλλογικής διαπραγμάτευσης
1. Εντός πέντε (5) ημερών από την παροχή της έγκρισης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σύμφωνα με το άρθρο 43 παρ. 1 του παρόντος, κάθε Εταιρία επιδίδει με δικαστικό επιμελητή στην πιο αντιπροσωπευτική συνδικαλιστική οργάνωση του προσωπικού της πρόσκληση σε συλλογική διαπραγμάτευση σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο. Η πρόσκληση αυτή αποτελεί αυτοδικαίως και καταγγελία:
α) Του Γενικού Κανονισμού Προσωπικού Ο.Σ.Ε. (άρθρα 1 - 165), που κυρώθηκε με το άρθρο 13 του ν. 2671/1998 (ΓΕΚΑΠ).
β) Του Κανονισμός Δευτερευουσών Απολαβών (άρθρο 15 ν. 2671/1998 -ΚΔΑ).
γ) Των από 26.5.1995, 8.5.1996, 7.5.1997, 9.6.1999, 6.6.2000, 19.6.2002, 3.7.2002, 11.7.2003, 17.1.2005, 22.5.2006 και 20.7.2007, 12.3.2008 και 28.11.2008 επιχειρησιακών συλλογικών συμβάσεων εργασίας και κάθε άλλης αναφερόμενης, αμέσως ή εμμέσως, σε σύμβαση ή διάταξη καταργούμενη με τον παρόντα νόμο.
δ) Της παραγράφου 1 του άρθρου 2, της παραγράφου 3 του άρθρου 7 και του άρθρου 15 του Κανονισμού Ωρών Εργασίας και Ανάπαυσης Προσωπικού Ο.Σ.Ε., που κυρώθηκε με το άρθρο 14 του ν. 2671/1998 (ΚΩΕΑΠ).
ε) Κάθε κανονισμού, οργανισμού, συλλογικής σύμβασης εργασίας, διαιτητικής απόφασης και συλλογικής συμφωνίας εν ισχύ στην Εταιρία, συμπερυλαμβανομένης και της από 3.8.1993 επιχειρησιακής συλλογικής σύμβασης εργασίας (Νέο Μισθολόγιο) στο βαθμό που αναφέρεται σε κλάδους και ειδικότητες που θα καταργηθούν, τροποποιηθούν ή ενοποιηθούν, καθώς επίσης και όλων των αναφερόμενων στην παρ. 2 του παρόντος άρθρου διατάξεων, όρων και συμφωνιών..
2. Αντικαθίστανται:
α) Η παράγραφος 1 του άρθρου 5 του ΚΩΕΑΠ ως εξής: «1. Οι ώρες εργασίας του προσωπικού για τη διάρκεια εβδομάδας κανονικής εργασίας ορίζονται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, εντός των ορίων της εργατικής νομοθεσίας»•
β) Το άρθρο 9 του ΚΩΕΑΠ ως εξής:
Άρθρο 9
Μέγιστη ημερήσια Εργασία
Η μέγιστη ημερήσια εργασία του προσωπικού είναι αυτή που προβλέπεται από τις διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας».
γ) Το άρθρο 12 του ΚΩΕΑΠ ως εξής:
«Άρθρο 12 Ημερήσια Εργασία Στο χρόνο της ημερήσιας εργασίας του προσωπικού περιλαμβάνεται:
α. Ο χρόνος τής, με οποιονδήποτε τρόπο, προγραμματισμένης εργασίας που εκτέλεσε το προσωπικό
β. Ο χρόνος κατά τον οποίο το προσωπικό βρίσκεται σε επιφυλακή».
δ) Οι παρ. 1 και 2 του άρθρου 14 του ΚΩΕΑΠ από παρ. 1 ως εξής, των λοιπών παραγράφων αναλόγως αναριθμούμενων:
«1. Η διάρκεια της ανάπαυσης είναι τουλάχιστον είκοσι τέσσερις (24) ώρες από του μεσονυκτίου της τελευταίας ημέρας της εργασίας.» Όλες οι διατάξεις και συμβάσεις που αναφέρονται σης παρ. 1 και 2 θα εξακολουθήσουν μεταβατικώς να ισχύουν και να εφαρμόζονται μέχρι την κατάρτιση της επιχειρησιακής συλλογικής σύμβασης εργασίας ή τη δημοσίευση του νόμου τής παρ. 6, οπότε θα έχουν καταργηθεί οριστικά. Αντικείμενο της συλλογικής διαπραγμάτευσης θα είναι ο εξορθολογισμός και η εκ νέου κατάρτιση του Γενικού Κανονισμού Προσωπικού, του Κανονισμού Ωρών Εργασίας και Ανάπαυσης • Προσωπικού και κάθε άλλου κανονισμού, συλλογικής σύμβασης εργασίας, διαιτητικής απόφασης, συλλογικής συμφωνίας, επιχειρησιακής πρακτικής και εργασιακής συνήθειας εν ισχύ σε οιαδήποτε από τις Εταιρίες, καθώς και οιοδήποτε άλλο θέμα τεθεί από οιοδήποτε από τα μέρη. Η πιο αντιπροσωπευτική συνδικαλιστική οργάνωση και η Διοίκηση της κάθε Εταιρίας θα διαπραγματευτούν ξεχωριστά ανά εταιρία και οφείλουν να συναντηθούν για πρώτη φορά εντός πέντε (5) ημερών από την επίδοση της πρόσκλησης της παρ. 1. Η συλλογική διαπραγμάτευση διαρκεί κατά μέγιστο δεκαπέντε (15) ημέρες από την πρώτη συνάντηση και σε κάθε περίπτωση είκοσι (20) ημέρες από την επίδοση της πρόσκλησης της παρ. 1.
Αν επιτευχθεί κατάρτιση συλλογικής σύμβασης εργασίας εντός της αποκλειστικής προθεσμίας της παρ. 5, αυτή αντικαθιστά όλες τις διατάξεις και συμβάσεις που αναφέρονται στις παρ. 1 και 2. Αν για οποιονδήποτε λόγο η παραπάνω προθεσμία παρέλθει άπρακτη, οι ως άνω εξορθολογισμός, τροποποιήσεις, αντικαταστάσεις και εκ νέου κατάρτιση γίνονται με νόμο.
Μέχρι το πέρας τής διαδικασίας τού παρόντος άρθρου απαγορεύεται κάθε μονομερής προσφυγή σε οιασδήποτε φύσης υπηρεσίες τού Οργανισμού Μεσολάβησης & Διαιτησίας για τα θέματα του παρόντος άρθρου. Η διαδικασία τού παρόντος άρθρου είναι εξαιρετική και, μετά από την ολοκλήρωση της, στις Εταιρίες θα εφαρμόζεται το κατά νόμο πλαίσιο συλλογικής διαπραγμάτευσης ή / και διαιτησίας που θα βρίσκεται τότε σε ισχύ.
Μετά από την ολοκλήρωση της διαδικασίας τού παρόντος άρθρου, η ατομική σύμβαση και γενικά η εργασιακή σχέση τού κάθε εργαζομένου με την Εταιρία - εργοδότη του θα διέπεται αποκλειστικά και μόνο από το γενικό εργατικό δίκαιο, τον ΚΩΕΑΠ (πλην των διατάξεων που καταργήθηκαν ή αντικαταστάθηκαν κατά τις παρ. 1 και 2, το εκάστοτε Οργανόγραμμα και Κανονισμό Εσωτερικής Οργάνωσης και Λειτουργίας του άρθρου 17, την από 3.8.1993 επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας (πλην των όρων της που αναφέρονται σε κλάδους, ειδικότητες κτλ, καθώς και όσων τυχόν τροποποιηθούν με την επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας ή το νόμο τής παρ. 6), τη συλλογική σύμβαση εργασίας ή το νόμο τής παρ. 6, τις τυχόν μελλοντικές, μετά από την υπογραφή τής συλλογικής σύμβασης εργασίας ή τη δημοσίευση του νόμου τής παρ. 6, συλλογικές συμβάσεις εργασίας, διαιτητικές αποφάσεις και συλλογικές συμφωνίες μεταξύ της κάθε Εταιρίας και της mo αντ^ροσωπευτικής συνδικαλιστικής οργάνωσης του προσωπικού της, και τις ατομικές συμφωνίες μεταξύ του κάθε Εργαζομένου και της Εταιρίας, όπως τυχόν τροποποιούνται κατά το αμέσως επόμενο άρθρο. Η συλλογική σύμβαση εργασίας ή ο νόμος της παρ. 6 θα αντικαταστήσει και θα κατισχύσει κάθε μέχρι την ημερομηνία τής κατάρτισης της ή της δημοσίευσης του ισχύσασας ή ισχύουσας στην Εταιρία, αντίθετης, υπό οιανδήποτε νομική μορφή -συλλογικού χαρακτήρα ή ενσωματωμένης σε ατομική σύμβαση εργασίας- συλλογικής σύμβασης εργασίας, διαιτητικής απόφασης, πρωτοκόλλου ή πρακτικού συμφωνίας, κανονισμού εργασίας ή λειτουργίας διευθύνσεων, υπηρεσιών, συνεργατών κτλ, απόφασης ή πράξης της διοίκησης, άλλου κανονισμού οποιουδήποτε αντικειμένου, επιχειρησιακής συνήθειας ή εργασιακού εθίμου, όπως και κάθε άλλη, πάσης μορφής και είδους, συλλογικής συμφωνίας ή / και πηγής δικαίου, ανεξάρτητα από το νομικό τρόπο με τον οποίο αποτέλεσε ή φέρεται ότι αποτέλεσε μέρος τής συλλογικής ή και ατομικής σύμβασης εργασίας, είτε από ρητή ή σιωπηρή συμφωνία τών μερών, είτε από ενσωμάτωση σ' αυτήν καθ' οιονδήποτε τρόπο των ρυθμίσεων των παραπάνω συλλογικών, ομαδικών ή ατομικών πηγών δικαίου, υπό οποιαδήποτε νομική μορφή και αιτιολογία, είτε από επιχειρησιακή συνήθεια ή εργασιακό έθιμο, είτε από προσχώρηση σε οποιαδήποτε συλλογική ρύθμιση, είτε κατά άλλο τρόπο.
Άρθρο 19 Λοιπά θέματα
Σε κάθε περίπτωση διαφοροποίησης ή απόκλισης των συμφωνιών κάποιας ατομικής σύμβασης από το μισθολογικό κλιμάκιο ή το' μισθολογικό κλάδο ή εν γένει το μισθολογικό σύστημα του Εργαζομένου και της εργοδότριας του Εταιρίας, ιδίως αναφορικά προς τις Τακτικές Μηνιαίες Αποδοχές, κατά την ημερομηνία υπογραφής τής συλλογικής σύμβασης εργασίας ή δημοσίευσης του νόμου τής παρ. 5 του προηγουμένου άρθρου η ατομική σύμβαση αυτή τροποποιείται αυτοδικαίως κατά τρόπο ώστε να συνάδει απολύτως προς το ως άνω μισθολογικό κλιμάκιο και κλάδο και σύστημα, ιδίως των προβλεπόμενων από την ατομική αυτή σύμβαση αποδοχών μειούμενων στο πλαίσιο των προβλέψεων του γενικού μισθολογικού συστήματος της κάθε Εταιρίας. Από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, κάθε συμβατική, νόμιμη ή άλλη αποζημίωση που καταβάλλεται από Εταιρία λόγω καταγγελίας υφιστάμενης ή μέλλουσας να συσταθεί σχέσης ή σύμβασης: εξαρτημένης εργασίας ορισμένου ή αορίστου χρόνου, απαγορεύεται να υπερβαίνει τα όρια των ν. 2112/1920 και 3198/55 για την αποζημίωση λόγω καταγγελίας σύμβασης εξαρτημένης εργασίας αορίστου χρόνου. ιδιόμορφης έμμισθης εντολής, απαγορεύεται να υπερβαίνει τα όρια του άρθρου 94Α του ν.δ. 3026/1954.
Από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου δεν οφείλεται καμία αποζημίωση, αμοιβή, προσαύξηση και εν γένει ποσό για εκτός έδρας εργασία. Σε περίπτωση εκτός έδρας διανυκτέρευσης εφαρμόζεται η εργατική νομοθεσία. Ως εκτός έδρας διανυκτέρευση νοείται αποκλειστικά η παραμονή εκτός έδρας για το μεγαλύτερο διάστημα της νύκτας (22:00' - 06:00'), χωρίς να παρέχεται εργασία κατά το χρόνο αυτό.
Η εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος άρθρου και γενικώς κεφαλαίου (άρθρα 15 -20) δεν μπορεί να οδηγήσει σε ευθεία ή αναλογική εφαρμογή τού άρθρου 7 του ν. 2112/1920.
Αρθρο 20
Κατεπείγον γενικότερο δημόσιο συμφέρον και ρύθμιση γενικών όρων εργασίας
Οι διατάξεις τού παρόντος κεφαλαίου (άρθρα 15 - 20) ρυθμίζουν γενικούς όρους εργασίας και τίθενται σε ισχύ, ισχύουν και ακολουθούνται για λόγους κατεπείγοντος γενικότερου δημόσιου συμφέροντος, που συνδέεται ιδίως με το πρόγραμμα εξυγίανσης και την ανάπτυξη της κάθε Εταιρίας, την προστασία και τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας και την ανόρθωση των δημόσιων οικονομικών εν γένει, και κατισχύουν κάθε αντίθετης ή άλλης, γενικής ή ειδικής, διάταξης, συμφωνίας, όρου ή ρήτρας, νόμου, ή κανονισμού έχοντος ισχύ νόμου, κανονιστική ή άλλη, ή συμβατικού, ή οργανισμού ή συλλογικής σύμβασης εργασίας ή διαιτητικής απόφασης ή συλλογικής συμφωνίας ή ατομικής σύμβασης ή συμφωνίας ή επιχειρησιακής πρακτικής ή εργασιακής συνήθειας ή άλλης, πάσης μορφής και είδους, πηγής δικαίου. Κάθε ρύθμιση αντίθετη, άμεσα ή έμμεσα, προς τις διατάξεις του κεφαλαίου αυτού καταργείται, των διατάξεων του παρόντος κεφαλαίου θεωρούμενων ως ειδικότερων.

Τι προβλέπει το νέο νομοσχέδιο για τις εισπράξεις προστίμων στου επιβάτες.
Είσπραξη προστίμων
Οι επιβάτες που διακινούνται με σιδηροδρομικά οχήματα από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ υποχρεούνται να καταβάλλουν το νόμιμο κατά περίπτωση κόμιστρο της αντίστοιχης διαδρομής, και να φυλάσσουν το αποδεικτικό καταβολής, όταν τούτο εκδίδεται, καθ' όλη την διάρκεια της διαδρομής και να το επιδεικνύουν όταν τους το ζητήσει ο αρμόδιος ελεγκτής. Ειδικά για τις περιπτώσεις του σιδηροδρομικού δικτύου που οι σιδηροδρομικοί σταθμοί εξυπηρετούνται αποκλειστικά από ακυρωτικά μηχανήματα, οι επιβάτες υποχρεούνται όπως φυλάσσουν και επιδεικνύουν εισιτήριο νόμιμα ακυρωμένο κατά το χρόνο παραμονής τους εντός των σιδηροδρομικών σταθμών στο χώρο μετά τα ακυρωτικά μηχανήματα. Σε όσους δεν επιδεικνύουν το αποδεικτικό καταβολής κομίστρου ή νόμιμα ακυρωμένο εισιτήριο καθώς και σε όσους παραλείπουν να καταβάλουν το νόμιμο κόμιστρο επιβάλλεται το κατά περίπτωση προβλεπόμενο από τις κείμενες διατάξεις νόμου ή κανονιστικών πράξεων πρόστημο, το οποίο δεν δύναται να είναι κατώτερο του 50% του εκάστοτε νόμιμου κομίστρου της αντίστοιχης διαδρομής.
Αρμόδια για τη διενέργεια του ελέγχου καταβολής κομίστρου και για την επιβολή του προστίμου είναι η ΤΡΑΓΝΟΣΕ. Η επιβολή των προβλεπομένων από τις κείμενες διατάξεις προστίμων, καθώς και η βεβαίωση αυτών σε περίπτωση μη καταβολής τους από τον επιβάτη, γίνεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 6 του ν. 2669/1998 (ΦΕΚ Α' 283), όπως τροποποιήθηκε με τους ν. 3297/2004 (ΦΕΚ Α' 259) και ν. 3446/2006 (ΦΕΚ Α' 49), όπως εκάστοτε ισχύει. Λεπτομέρειες σχετικά με τη διαδικασία επιβολής του προστίμου και βεβαίωσης αυτού δύνανται να ρυθμίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Το ύψος των προστίμων δύναται να αναπροσαρμόζεται με εισήγηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία εγκρίνεται από τη Διυπουργική Επιτροπή Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών σύμφωνα με το ν. 3429/2005 (ΦΕΚ Α' 314).
Στους διακινούμενους με σιδηροδρομικά οχήματα στο προαστιακό σιδηροδρομικό δίκτυο εντός της περιοχής αρμοδιότητας ΟΑΣΑ, για το ύψος του προστίμου, τη διαδικασία και τα όργανα επιβολής του προστίμου, καθώς και τη βεβαίωση αυτού, εξακολουθούν να ισχύουν τα ήδη προβλεπόμενα στο άρθρο 6 του ν. 2669/1998, όπως τροποποιήθηκε με τους ν. 3297/2004 καιν. 3446/2006.
Για όσα θέματα δεν ρυθμίζονται με το παρόν άρθρο εξακολουθούν να ισχύουν και εφαρμόζονται οι λοιπές διατάξεις που αφορούν καθορισμό και είσπραξη προστίμων για διακίνηση με σιδηροδρομικά οχήματα.

Τι θα ισχύει με το νέο νομοσχέδιο για την Άδεια οδηγού ηλεκτροδηζελαμαξών.
Άρθρο 38 Οδηγοί Ηλεκτροδηζελαμαξών
1. Στο τέλος του άρθρου 1 του π.δ. 397/1984 (ΦΕΚ Α' 139) προστίθεται περίπτωση στ',
ως εξής:
«στ) Άδεια οδηγού ηλεκτροδηζελαμαξών μητροπολιτικού σιδηροδρόμου (Α' Κατηγορίας) πολλαπλών μονάδων με αυτόματη επιτάχυνση.»
2. Η υποπερίπτωση αα της περίπτωσης α της παραγράφου 1 του άρθρου 3 του π.δ.
3 97/1984 αντικαθίσταται ως εξής:
«αα) Ο υποψήφιος Οδηγός ηλεκτροκίνητων λεωφορείων με κεραία και ηλεκτροκίνητων τροχιοδρόμων και σιδηροδρόμων, καθώς και ηλεκτροδηζελαμαξών μητροπολιτικού σιδηροδρόμου, τουλάχιστον 16/10 κανονική και 20/10 διορθωμένη.»
3. Στο τέλος της περίπτωσης γ παραγράφου 1, του άρθρου 3 του π.δ. 397/1984,
προστίθεται υποπερίπτωση δδ' ως εξής:
«δδ) Για υποψήφιο Οδηγό ηλεκτροδηζελαμαξών μητροπολιτικού σιδηροδρόμου πρέπει να πιστοποιείται, επιπλέον ότι έχει υποστεί δίμηνη τουλάχιστον εκπαίδευση με σύνολο ωρών εκπαίδευσης, το λιγότερο διακοσίων (200).»
4. Στο τέλος της περίπτωσης στ' της παραγράφου 1 του άρθρου 3 του π.δ. 397/1984,
όπως αντικαταστάθηκε με το π.δ. 122/1986 (ΦΕΚ Α' 41), προστίθεται εδάφιο ως εξής:
«Επίσης ο περιορισμός της κατά το πρώτο εδάφιο της παρούσας περίπτωσης των σαράντα (40) ετών δεν έχει ισχύ και για τους οδηγούς ηλεκτροδηζελαμαξών μητροπολιτικού σιδηροδρόμου ετών εφόσον έχουν συμπληρώσει το εικοστό πρώτο (21ο) και δεν έχουν υπερβεί το πεντηκοστό (50ό) έτος της ηλικίας τους και εφόσον συντρέχουν και οι άλλες προϋποθέσεις και τηρηθούν οι διαδικασίες που θεσπίζονται με τις διατάξεις του διατάγματος αυτού.»
5. Στο άρθρο 3 του π.δ. 397/1984, προστίθεται παράγραφος 3, ως εξής:
«3. Ειδικά για την απόκτηση άδειας οδηγού ηλεκτροδηζελαμαξών μητροπολιτικού σιδηροδρόμου πολλαπλών μονάδων με αυτόματη επιτάχυνση, ο υποψήφιος απαιτείται να έχει, εκτός από όσα προβλέπονται στην παράγραφο 1 του άρθρου αυτού, και τα εξής προσόντα:
α) Απολυτήριο λυκείου ή πτυχίο μέσης τεχνικής σχολής, τριετούς φοίτησης, ειδικότητας ηλεκτρολόγου ή μηχανολόγου ή ηλεκτρονικού.
ή εναλλακτικά
β) Απολυτήριο τριτάξιου γυμνασίου ή ισότιμης τεχνικής σχολής και προϋπηρεσία τουλάχιστο πέντε έτη στην ΑΜΕΛ ως τεχνικός στις Υπηρεσίες συντήρησης.»

Τι θα γίνει με το τροχαίο υλικό
Μεταβίβαση τροχαίου υλικού
Εντός δύο (2) μηνών από την παροχή της έγκρισης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σύμφωνα με το άρθρο 43 παρ. 1 του παρόντος εκδίδεται απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στην οποία προβλέπεται η χωρίς αντάλλαγμα μεταβίβαση συγκεκριμένου τροχαίου υλικού από τον ΟΣΕ προς το Δημόσιο και από το Δημόσιο προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με οποιονδήποτε τρόπο, συμπεριλαμβανομένης, ενδεικτικώς, της εισφοράς σε είδος σε αύξηση κεφαλαίου ή και από τον ΟΣΕ προς την ΤΡΑΓΝΟΣΕ. Με την εν λόγω απόφαση καθορίζεται κάθε σχετικό με τις μεταβιβάσεις θέμα και λεπτομέρεια μπορεί δε να ρυθμίζεται και κάθε θέμα ως προς την απόκτηση τροχαίου υλικού από την ΤΡΑΓΝΟΣΕ το οποίο ανήκει στην EUROFIMA και χρησιμοποιείται από τον ΟΣΕ βάσει σύμβασης χρηματοδοτικής μίσθωσης. Οι μεταβιβάσεις που πραγματοποιούνται βάσει της παρούσας παραγράφου απαλλάσσονται από οποιονδήποτε φόρο, συναλλαγής ή εισοδήματος ή άλλης φύσεως, τέλος ή δικαίωμα υπέρ του Δημοσίου ή οποιουδήποτε τρίτου που τυχόν προβλέπεται απότην κείμενη νομοθεσία σε βάρος του μεταβιβάζοντος ή του αποκτώντος. Οι μηχανές έλξης ιδιοκτησίας ΟΣΕ που δεν μεταβιβάζονται στην ΤΡΑΓΝΟΣΕ δυνάμει της ανωτέρω παραγράφου και δεν χρησιμοποιούνται από τον ΟΣΕ για την συντήρηση γραμμών, θα επιδιωχθεί να διατεθούν, εφόσον είναι δυνατό, από τον ΟΣΕ σε τρίτους, με σκοπό την επικερδή αξιοποίηση τους, όπως η πώληση ή εκμίσθωση τους.