Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου 2025

Νέα προσπάθεια για το τουριστικό τρένο μεταξύ Δράμας – Παρανεστίου – Ξάνθης



ΑΝ ΚΑΙ η Δράμα είναι αποκομμένη εδώ και έξι χρόνια από τα σιδηροδρομικά δρομολόγια, εντούτοις συνεχίζει να κάνει προσπάθειες για να βάλει στις ράγες το λεγόμενο τουριστικό τρένο σε μια διαδρομή από τη Δράμα, το Παρανέστι και τα Στενά του Νέστου.

Του Θανάση Πολυμένη
proinos-typos.gr

Όπως θα θυμούνται οι Δραμινοί, ένα τέτοιο τουριστικό τρενάκι λειτουργούσε παλαιότερα περιστασιακά και μάλιστα συγκέντρωνε πλήθος κόσμου. Η διαδρομή έφτανε μέχρι τα υπέροχα Στενά του Νέστου, υπήρχε ενδιάμεσα μια πεζοπορική διαδρομή και οι εκδρομείς γυρνούσαν πίσω στη Δράμα.

Βέβαια τα χρόνια πέρασαν, ο Σιδηροδρομικός Σταθμός της Δράμας έκλεισε και σήμερα στις εγκαταστάσεις του ΟΣΕ λειτουργεί το Μουσείο Τρένων, το οποίο με πολύ κόπο έστησαν οι άνθρωποι του ΜΕΑΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Σιδηροδρομικών και Φίλων Σιδηροδρόμου Δράμας.

Κατά καιρούς έγιναν προσπάθειες να επαναλειτουργήσει η τουριστική αυτή διαδρομή από τη Δράμα μέχρι την Ξάνθη. Πρωτοστάτες ο δήμαρχος Παρανεστίου κ. Καγιάογλου και ο ΜΕΑΣ Ήφαιστος δια του προέδρου του κ. Μακρόπουλου. Παλαιότερα μάλιστα ο Σύλλογος ΗΦΑΙΣΤΟΣ είχε ξεκινήσει και μια προσπάθεια συλλογής υπογραφών.

Παλαιότερα επίσης, είχε γίνει μια μεγάλη προσπάθεια με τον κ. Καγιάογλου και μια συνάντηση στη Δράμα, με τους πρώην δημάρχους Δράμας και Ξάνθης.


Στα μέσα του 2025, ο δήμαρχος Παρανεστίου είχε κάνει μια ακόμα μεγάλη συνάντηση στο Δήμο του, όπου μάλιστα είχαν παραβρεθεί και βουλευτές της Δράμας και ο περιφερειάρχης Αν. Μακεδονίας – Θράκης κ. Τοψίδης. Ειπώθηκαν ορισμένες ιδέες, παρ’ όλα αυτά δεν υπήρξε καμιά συνέχεια.

Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Καγιάογλου συνεχίζοντας τις προσπάθειές του, πραγματοποίησε το πρωί της Τρίτης 9 Δεκεμβρίου (χθες) μια νέα συνάντηση, στην οποία παραβρέθηκε ο αντιδήμαρχος Τουρισμού Δήμου Δράμας, ο πρόεδρος του ΜΕΑΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ κ. Μακρόπουλος και άλλοι, σε μια προσπάθεια να γίνει ένα ακόμα βήμα μήπως και προχωρήσει.

Μιλώντας στον «Π.Τ.» ο κ. Καγιάογλου, εκφράζει την αισιοδοξία του, αναφέρεται όμως και στις δυσκολίες που υπάρχουν ώστε το τουριστικό τρένο να μπει στις ράγες και να δουλέψει.

Σύμφωνα με όσα μας λέει ο δήμαρχος, «19 με 23 Νοεμβρίου που είχαμε κατέβει στην Αθήνα, επισκεφτήκαμε και μιλήσαμε με τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών τον κ. Κυρανάκη, καθώς και με το διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ κ. Παληό, οι οποίοι είναι θετικοί ως προς αυτό το ζήτημα».

Βέβαια, το πρόβλημα είναι ότι ο ΟΣΕ έχει να αντιμετωπίσει αρκετά προβλήματα τώρα και όπως επισημαίνει ο δήμαρχος, «οι καταστροφές στη Θεσσαλία από την μεγάλη καταιγίδα, η τραγωδία των Τεμπών και άλλα, έχουν πάει αρκετά πίσω μια μελέτη που επρόκειτο να γίνει για τη σιδηροδρομική γραμμή στην περιοχή». Όπως μάλιστα σημειώνει «ο ΟΣΕ έχει στείλει μια ομάδα μελέτης να ελέγξει σε ποια κατάσταση βρίσκεται η σιδηροδρομική γραμμή από τη Δράμα μέχρι την Ξάνθη».


Κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνάντησης στο Παρανέστι, έγινε και αναφορά στη δυνατότητα των αμαξοστοιχιών που υπάρχουν και θα μπορούσαν να ενταχθούν στο πρόγραμμα της διαδρομής για να δουλέψουν.

Σύμφωνα με τον κ. Καγιάογλου, ο κ. Μακρόπουλος ενημέρωσε για ορισμένα τεχνικά ζητήματα, όπως και ποιες μηχανές θα μπορούσαν να μπουν στη γραμμή και να κινηθούν στη διαδρομή καθώς και στις συντηρήσεις και τα κοστολόγια που είναι απαραίτητα.

Στόχος από εδώ και πέρα, είναι να υπάρχει μια νέα συνάντηση στο Παρανέστι στις 22 Δεκεμβρίου με τους δημάρχους αυτή τη φορά της Δράμας, της Ξάνθης, του Τοπείρου καθώς και του προέδρου της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων (ΠΕΔ) Αν. Μακεδονίας – Θράκης.

Ενεργοποίηση του Leader

Το ερώτημα βέβαια που προκύπτει αβίαστα εδώ, είναι το ζήτημα της χρηματοδότησης του έργου, καθώς ακόμα και αν τόσο το Υπ. Υποδομών και Μεταφορών όσο και ο ΟΣΕ απαντήσουν θετικά, από κάπου θα πρέπει να προέλθει μια χρηματοδότηση για τη συντήρηση της αμαξοστοιχίας, των βαγονιών, τα καύσιμα, τον μηχανοδηγό και άλλα.

Ερωτώμενος σχετικά με το θέμα αυτό, ο κ. Καγιάογλου, εκφράζει την πρόθεσή του, ώστε να υπάρξει ένα συνεργατικό σχήμα των εν λόγω Δήμων μέσω της Αναπτυξιακής Εταιρείας Δράμας και να βγει κάποια χρηματοδότηση από το πρόγραμμα LEADER του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Επισημαίνει μάλιστα ότι, «θα μπορέσουν να συμβάλουν οικονομικά και οι Δήμοι, ενώ και η Περιφέρεια ΑΜΘ διατίθεται να συμβάλει με ένα μεγάλο χρηματικό ποσό στο όλο εγχείρημα».

Ερωτώμενος για το ποιος θα αναλάβει όμως την όλη λειτουργία της τουριστικής γραμμής, ο ίδιος κάνει λόγο για τον ΟΣΕ. «Στόχος μας είναι», τονίζει, «όταν είμαστε έτοιμοι σε όλα και έχουμε τις άδειες, να απευθυνθούμε στον ΟΣΕ για τη λειτουργία. Φυσικά το συνεργατικό σχήμα ούτε οι Δήμοι μπορούν να λειτουργήσουν μια τέτοια διαδρομή. Αν όμως ο ΟΣΕ αρνηθεί να το κάνει, τότε θα πρέπει να απευθυνθούμε σε μια ιδιωτική εταιρεία από αυτές που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και μπορούν να κινήσουν τρένα και να εκμεταλλευτούν μια τέτοια γραμμή».

Προς το παρόν πάντως, δεν έχουν παρθεί κάποιες οριστικές αποφάσεις. Αναμένεται μια νέα συνάντηση στις 22 τρέχοντος με τους δημάρχους, καθώς και οι αναζήτηση χρηματοδότησης μέσω του LEADER.