Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου 2025

Με ρυθμούς χελώνας η αναβάθμιση των 14 συρμών του ΗΣΑΠ


Φωτ. Intimenews

Συνεχίζονται οι καθυστερήσεις στο έργο της αναβάθμισης 14 συρμών της γραμμής 1 του ΗΣΑΠ, προκειμένου συρμοί της δεκαετίας του 1980 να ανακατασκευαστούν, να μπουν στις ράγες και να μειωθούν σημαντικά οι χρονοαποστάσεις στο τμήμα Πειραιάς – Κηφισιά. Πρόκειται για έργο που έχει περάσει από 40 κύματα, με την ισπανική εταιρεία CAF, που έχει ανακηρυχθεί ανάδοχος, να «γράφει» καθυστερήσεις και τις ΣΤΑΣΥ να της επιβάλλουν τελευταία πρόστιμο 3,8 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).

moneyreview.gr

Ετσι, όπως προκύπτει και από την απόφαση του ∆.Σ. των ΣΤΑΣΥ για το αίτημα παράτασης των τμηματικών χρόνων παράδοσης, το έργο της αναβάθμισης των 14 συρμών αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2027, την ώρα που αρχικά προγραμματιζόταν να έχει έρθει όλος ο ανακαινισμένος στόλος στα τέλη της φετινής χρονιάς. Προηγουμένως, οι ΣΤΑΣΥ είχαν απορρίψει αίτημα του αναδόχου για μετάθεση του συνόλου του έργου τον Σεπτέμβριο του 2027.

Σε ό,τι αφορά τον πρώτο ανακαινισμένο συρμό, αυτός προβλέπεται να παραδοθεί στη γραμμή 1 την άνοιξη του 2026. Σύμφωνα με πηγές από την εταιρεία, μέσα στις γιορτές θα ξεκινήσουν οι στατικές δοκιμές στον Βόλο, οι οποίες θα διαρκέσουν περίπου δύο μήνες, ενώ θα απαιτηθεί άλλο τόσο διάστημα για τις δυναμικές δοκιμές. «Μπορεί και τον Μάιο αυτές να έχουν ολοκληρωθεί», αναφέρουν, με σχετική επιφύλαξη, από τις ΣΤΑΣΥ, υποστηρίζοντας πως ο ανώτατος χρόνος παράδοσης του πρώτου συρμού σε εμπορική λειτουργία είναι, βάσει και του χρονοδιαγράμματος της ισπανικής εταιρείας, τον Ιούλιο του 2026.

Κατά τα λοιπά, όπως ανέφερε στο δεύτερο συνέδριο του ΤΜΕ∆Ε, ο διευθύνων σύμβουλος των ΣΤΑΣΥ, Αθανάσιος Κοτταράς, η εταιρεία έχει ήδη καταθέσει πρόταση χρηματοδότησης για την αναβάθμιση ακόμη 10 συρμών του ΗΣΑΠ, οι οποίοι μπήκαν σε κυκλοφορία το 1993-1994. Σε ό,τι αφορά το μετρό, μεγάλο στοίχημα είναι η αναβάθμιση και η εγκατάσταση κλιματισμού σε συρμούς που «βράζουν» στις γραμμές 2 και 3, με τη διοίκηση να τοποθετεί χρονικά τους διαγωνισμούς για το πρώτο εξάμηνο του 2026.

Όλα αυτά εντάσσονται σε ένα επενδυτικό πλάνο που δρομολογεί η εταιρεία, ύψους 300 εκατ. ευρώ, που αφορά έργα 100 εκατ. ευρώ τα οποία έχουν συμβασιοποιηθεί, αλλά και έργα 200 εκατ. ευρώ που δρομολογούνται και αναζητούν χρηματοδότηση. Υπενθυμίζεται ότι η επιβατική κίνηση στα μέσα σταθερής τροχιάς σημείωσε αύξηση 8% το 2024, ενώ το 2025, προβλέπεται να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019, οπότε είχε σημειωθεί ρεκόρ επιβατικής κίνησης.