Οι σιδηροδρομικές εταιρείες της Βρετανίας χρεώνουν ναύλα πάνω από το διπλάσιο του μέσου όρου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για διαδρομές συγκρίσιμου μήκους.

Η σοσιαλιστική κυβέρνηση της Ισπανίας ανακοίνωσε την κυκλοφορία ενός εθνικού πάσου για τις δημόσιες συγκοινωνίες, που προσφέρει απεριόριστα ταξίδια σε όλη τη χώρα με τρένο και λεωφορείο έναντι μηνιαίας χρέωσης 60 ευρώ (περίπου 52,50 λίρες).
leftfootforward.org
Το πάσο θα τεθεί σε ισχύ το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου, με μειωμένη τιμή 30€ για επιβάτες κάτω των 26 ετών.
Ο πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσες δήλωσε ότι το σχέδιο θα μπορούσε να μειώσει το μηνιαίο κόστος ταξιδιού για ορισμένους εργαζόμενους έως και 60%.
«Μιλάμε για 2 εκατομμύρια ανθρώπους που θα πληρώνουν λιγότερα κάθε μήνα για να πάνε στη δουλειά, να γυρίσουν σπίτι ή να κάνουν τις καθημερινές τους δουλειές», είπε. «Αυτό σημαίνει η διακυβέρνηση: να κάνουμε τα σημαντικά πράγματα ευκολότερα για τους απλούς ανθρώπους».
Η Ισπανία έχει μακρά ιστορία κρατικής εμπλοκής στις σιδηροδρομικές μεταφορές. Μετά τον Ισπανικό Εμφύλιο Πόλεμο, περίπου 20 εταιρείες κρατικοποιήθηκαν για να σχηματίσουν την Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles (RENFE), το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.
Η είδηση για το νέο πάσο μεταφορών χαμηλού κόστους έχει πυροδοτήσει συζητήσεις πέρα από την Ισπανία, με εκκλήσεις για παρόμοια προγράμματα στο Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο γενικά έχει μερικά από τα πιο ακριβά σιδηροδρομικά εισιτήρια στην Ευρώπη.
Ανάλυση που δημοσιεύθηκε το 2024 από την ομάδα εκστρατείας για καθαρές μεταφορές Transport & Environment (T&E) διαπίστωσε ότι οι σιδηροδρομικοί φορείς της Βρετανίας χρεώνουν ναύλα υπερδιπλάσια από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για διαδρομές συγκρίσιμου μήκους.
Η Great Western Railway αναγνωρίστηκε ως ο πιο ακριβός αερομεταφορέας της Ευρώπης, με ναύλους περίπου δυόμισι φορές υψηλότερους από τον μέσο όρο της ΕΕ. Ακολουθούσε η Avanti West Coast, της οποίας οι τιμές ήταν περίπου μιάμιση φορά υψηλότερες από το μέσο ευρωπαϊκό εισιτήριο.
Μετά την είδηση για την κίνηση της Ισπανίας προς φθηνότερες δημόσιες συγκοινωνίες, οι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης κάλεσαν το Ηνωμένο Βασίλειο να υιοθετήσει μια παρόμοια προσέγγιση.
«Μαδρίτη-Βαρκελώνη περίπου 55 λίρες... Λονδίνο-Εδιμβούργο περίπου 130 λίρες», έγραψε ένας χρήστης.
«Η διαφορά μεταξύ σοσιαλισμού και καπιταλισμού», έγραψε ένας άλλος, ενώ ένας τρίτος πρόσθεσε: «Τρέξτε για το κοινό, όχι για τα κέρδη».
Η πολιτική της Ισπανίας ακολουθεί παρόμοια προγράμματα και σε άλλα μέρη της Ευρώπης. Η Πορτογαλία διαθέτει ένα ακόμη φθηνότερο εισιτήριο, γνωστό ως Green Rail Pass, το οποίο επιτρέπει στους κατοίκους απεριόριστα ταξίδια με αστικές, περιφερειακές, διαπεριφερειακές και υπεραστικές σιδηροδρομικές υπηρεσίες που λειτουργούν από την κρατική Comboios de Portugal για μόλις 20 ευρώ το μήνα.
Η Γερμανία εισήγαγε ένα εθνικό εισιτήριο μεταφορών το 2023 που καλύπτει τις περιφερειακές σιδηροδρομικές υπηρεσίες, το μετρό, το τραμ και τα λεωφορεία. Η αρχική τιμή ήταν 49 ευρώ το μήνα, αυξήθηκε στα 58 ευρώ το 2025 και πρόκειται να αυξηθεί ξανά στα 63 ευρώ το 2026.