
Ο πρόεδρος του ΜΕΑΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Σιδηροδρομικών στον «Π.Τ.»
«Στην επόμενη συνάντηση πρέπει να είναι παρόντες οι δήμαρχοι και ο θεματικός αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού»
Του Θανάση Πολυμένη
.proinos-typos.gr
ΠΡΙΝ ΑΠΟ μερικές ημέρες και συγκεκριμένα στην έκδοση της Τετάρτης 10 Δεκεμβρίου, δημοσιεύσαμε άρθρο με θέμα το τουριστικό τρένο της Δράμας. Το θέμα αφορούσε στη νέα προσπάθεια που έχει ξεκινήσει ο δήμαρχος Παρανεστίου κ. Καγιάογλου, ώστε κάποια στιγμή «να μπει στις ράγες», το περίφημο τουριστικό τρένο της Δράμας.
Στόχος είναι, το τρένο αυτό να κάνει δύο δρομολόγια: Το ένα είναι από Δράμα προς Ξάνθη, με ενδιάμεσους σταθμούς το Παρανέστι, τα Στενά του Νέστου, τους Τοξότες. Το δεύτερο δρομολόγιο αφορά στη διαδρομή από Δράμα προς Φωτολίβος μέχρι Λευκοθέα, με άμεσο στόχο τη θέα Φαραγγιού Αγγίτη και το Σπήλαιο Αλιστράτης.
Και τα δύο δρομολόγια είναι άμεσα εφικτά για να ξεκινήσουν, αρκεί βέβαια να υπάρξει η τελική απόφαση του ΟΣΕ, ή τέλος πάντων, να δοθούν οι σχετικές άδειες, οι αμαξοστοιχίες και τα βαγόνια που χρειάζονται για να μπουν όλα αυτά στις ράγες!
Πριν προχωρήσουμε, θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι, από την 1η Ιανουαρίου 2025, ο γνωστός μας Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) δεν θα υπάρχει. Πλέον, η νέα επίσημη ονομασία του είναι Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μονοπρόσωπη Α.Ε.
Όπως διευκρινίζει μιλώντας στον «Π.Τ.» ο πρόεδρος του ΜΕΑΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Σιδηροδρομικών και Φίλων Σιδηροδρόμου Δράμας κ. Παναγιώτης Μακρόπουλος, «στη νέα εταιρεία έχουν ενταχθεί ο ΟΣΕ, η ΓΑΙΑΟΣΕ (μόνο όμως το τροχαίο υλικό της ΓΑΙΑΟΣΕ, όχι η ακίνητη περιουσία) και η ΕΡΓΟΣΕ. Αυτοί είναι πλέον οι Σιδηρόδρομοι Ελλάδος».
Χωρίς τουριστικά τρένα
Όπως χαρακτηριστικά λέει ο κ. Μακρόπουλος, «ο ΟΣΕ –με το προηγούμενο Διοικητικό Συμβούλιο – δεν είχε το δικαίωμα να δρομολογήσει τουριστικό τρένο. Είχαν φτάσει στο σημείο να διαλύσουν τον ΟΣΕ, χωρίς να του δώσουν το δικαίωμα να λειτουργεί τουριστικό τρένο. Μάλιστα, το τουριστικό τρένο στον Οδοντωτό και το τρενάκι του Πηλίου που λειτουργούν τα είχε παραχωρήσει στην Hellenic Train».
Αναφερόμενος στη συνάντηση που έγινε στο Δήμο Παρανεστίου, ο ίδιος τόνισε ότι στην επόμενη συνάντηση που θα γίνει την επόμενη Δευτέρα και πάλι στο Παρανέστι, θα πρέπει να βρίσκονται, «τόσο οι ίδιοι οι δήμαρχοι Δράμας, Τοπείρου (Τοξότες) και Ξάνθης, όσο και ο θεματικός αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού». Και αυτό γιατί όπως λέει, «θα πρέπει να είναι οι ίδιοι για να δεσμευτούν για τη συνέχεια»
Σημείωσε μάλιστα χαρακτηριστικά ότι, «δεν μπορεί να δημιουργηθεί κάποια εταιρεία όπως για παράδειγμα είχε γίνει παλιά με το Χιονοδρομικό Κέντρο Φαλακρού που δεν μπόρεσε να περπατήσει με τίποτα. Δεν πρέπει να μπούμε σ’ αυτή τη λογική».
Τουριστικό τρένο από τους Σιδηροδρόμους Ελλάδος
Στην ερώτηση για το τι θα πρέπει να γίνει κατά την γνώμη του καλύτερο, ο κ. Μακρόπουλος διευκρινίζει ότι πλέον, «έχει γίνει τροποποίηση στο καταστατικό των Σιδηροδρόμων Ελλάδος ώστε από εδώ και πέρα να έχει το δικαίωμα να δρομολογήσει τουριστικά τρένα. Εύχομαι και πιστεύω ότι ο ΟΣΕ το πρώτο τρένο που θα δρομολογήσει να είναι το δικό μας».
Τονίζει πάντως ιδιαίτερα αναφερόμενος στην προσπάθεια των δημάρχων της Δράμας και της Ξάνθης, «η υπόθεση αυτή να μην εμπλακεί με εταιρείες που θέλουν να δρομολογήσου τρένο εκεί».
Σε καλή κατάσταση η γραμμή
Ερωτώμενος σχετικά με τη γραμμή και τα όποια προβλήματα υπάρχουν, εξηγεί ότι «η γραμμή είναι καλή. Μπορεί να δεχθεί ένα τουριστικό τρένο στην περιοχή μας. Δεν είμαστε σε άσχημη κατάσταση. Το υλικό της επιδομής – όταν μιλάμε για επιδομή μιλάμε για τις σιδηροτροχιές, στρωτήρες και τα λοιπά –είναι σε πάρα πολύ καλή κατάσταση. Απλά όμως το μεγαλύτερο πρόβλημα για τη γραμμή είναι η βλάστηση. Αυτό είναι ντροπή τώρα που συμβαίνει, να μην μπορεί ο σιδηρόδρομος να καθαρίσει εκατέρωθεν τη γραμμή για να περνάνε τα τρένα χωρίς να χτυπάνε πάνω στα κλαδιά. Σήμερα υπάρχουν μηχανήματα που πολύ εύκολα τα καθαρίζουν όλα αυτά».
Στο σημείο αυτό ξεκαθαρίζει ότι ο ΟΣΕ για να καθαρίσει τις γραμμές περιμένει κάποιες επιχορηγήσεις, όμως όπως λέει, «μπορεί και η Αυτοδιοίκηση να κάνει κάποια πράγματα μ’ αυτό το θέμα».
Το δρομολόγιο
Σημειώνει ακόμα, ότι, «η γραμμή αυτή τη στιγμή είναι ανοιχτή, δέχεται εμπορικές αμαξοστοιχίες, περνάνε καύσιμα και τα λοιπά. Βέβαια υπάρχουν βραδυπορίες γιατί η γραμμή θέλει συντήρηση. Όμως δεν είναι επικίνδυνη. Μπορεί να δρομολογηθεί ένα τουριστικό τρένο, στο οποίο δεν μας ενδιαφέρουν οι ταχύτητες και το δρομολόγιο. Αφού ο τουρίστας θέλει να δει, δεν τον ενδιαφέρει να πάει γρήγορα στον προορισμό. Οπότε ένα τουριστικό τρένο αν ξεκινήσει από τη Δράμα, θα πάει στο Παρανέστι, θα σταματήσει εκεί μια ώρα, θα κατέβουν οι επιβάτες, θα πάνε να δουν το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Παρανεστίου, θα πιουν τον καφέ τους, θα περιηγηθούν στο Παρανέστι.
Στη συνέχεια θα ανέβουν στο τρένο, θα πάνε στη Σταυρούπολη, θα κάνουν το ίδιο, στους Τοξότες, θα φτάσουν στην Ξάνθη και θα γυρίσουν πίσω ή θα κατέβουν στα Λιβερά.
Αλλά δεν είναι η γραμμή απαγορευτική για ένα τουριστικό δρομολόγιο. Επίσης εμείς προτείνουμε μια πολύ φτηνή λύση για τον ΟΣΕ, γιατί και ο ΟΣΕ θα πρέπει να χρηματοδοτήσει κάποια πράγματα».
Αυτό που χαρακτηριστικά τονίζει, είναι ότι, «θα πρέπει αυτό το τρενάκι να ξεκινήσει. Αν ξεκινήσει μια φορά, δεν θα σταματήσει. Γιατί αυτό το τρένο δεν θα κουβαλάει κόσμο από τη Δράμα προς την Ξάνθη μόνο –μιλάω για κατευθύνσεις τώρα, όχι για προορισμούς– θα κουβαλάει και από την Ξάνθη προς τη Δράμα».
Δρομολόγιο προς Λευκοθέα
Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης και η γραμμή Δράμας – Λευκοθέας με ενδιάμεσο σταθμό το Φωτολίβος. Όπως εξηγεί μάλιστα, «στη διαδρομή αυτή έχουμε αριστερά το Φαράγγι του Αγγίτη, το οποίο είναι μοναδικό – είναι ένα μικρό Γκραν Κάνυον ας το πούμε – και δεξιά είναι το σπήλαιο της Αλιστράτης. Και καταλήγουμε στη Λευκοθέα, όπου εκεί είναι εκείνο το τοξωτό γεφύρι, το οποίο ανάγεται στην εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου».
Όπως επισημαίνει επίσης, «όλα αυτά, μας ενδιαφέρει να τα δείξουμε ως Δραμινοί στον κόσμο και γι’ αυτό προσπαθούμε εμείς να δρομολογήσουμε αυτό το τουριστικό τρένο. Επίσης πρέπει να πω ότι η δρομολόγηση τουριστικού τρένου για εμάς, τα μέλη του “Ηφαίστου”, είναι καταστατική μας υποχρέωση. Το έχουμε βάλει στο καταστατικό μας, ότι είμαστε υποχρεωμένοι να δρομολογήσουμε τουριστικό τρένο. Και αυτό το προσπαθούμε συνέχεια, δεν θα σταματήσουμε μέχρι να το καταφέρουμε.
Και είμαι σίγουρος πια ότι, μιας και ο ΟΣΕ, οι Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι πλέον μπορούν να δρομολογήσουν τουριστικό τρένο, είμαι σίγουρος ότι ήρθε η ώρα να πάρει και τον οδοντωτό των Καλαβρύτων και το τρενάκι του Πηλίου, μαζί με το δικό μας να τα δρομολογεί αυτά ταυτόχρονα».

