Εμπορικός διάδρομος δεκαετιών πρόκειται να αναβιώσει, συνδέοντας τη Νότια Ασία με την Ευρασία

Ο Ομοσπονδιακός Υπουργός Σιδηροδρόμων του Πακιστάν, Μουχάμαντ Χανίφ Αμπάσι, ανακοινώνει την έναρξη σιδηροδρομικής γραμμής που θα συνδέει το Πακιστάν με την Τεχεράνη και την Κωνσταντινούπολη.PTV
gulfnews.com
Καλύπτοντας σχεδόν 8.000 χιλιόμετρα από τη Λαχόρη έως την Τουρκία, το εμπορευματικό τρένο Ισλαμαμπάντ-Τεχεράνη-Κωνσταντινούπολη πρόκειται να επαναληφθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025, φέρνοντας το Πακιστάν πίσω στην καρδιά ενός σημαντικού ευρασιατικού εμπορικού δικτύου.
Οι αξιωματούχοι λένε ότι η επανεκκίνηση θα ξεπεράσει τις καθυστερήσεις του παρελθόντος, θα μειώσει τα σημεία συμφόρησης στην εφοδιαστική αλυσίδα και θα αυξήσει τη χωρητικότητα φορτίου σε όλη την περιοχή.
Ο Ομοσπονδιακός Υπουργός Σιδηροδρόμων του Πακιστάν , Μουχάμαντ Χανίφ Αμπάσι, δήλωσε ότι η υπηρεσία θα επανασυνδέσει το Πακιστάν με την Τουρκία μέσω Ιράν, προσφέροντας σημαντική ώθηση στο περιφερειακό εμπόριο μόλις επανεκκινήσουν οι λειτουργίες. Η υπηρεσία θα ξεκινήσει μετά την οριστικοποίηση των εμπορικών ρυθμίσεων και την επίλυση των λειτουργικών, διοικητικών και υλικοτεχνικών προκλήσεων.
«Αρχικά είχαμε ως στόχο να επανεκκινήσουμε νωρίτερα την υπηρεσία Ισλαμαμπάντ-Τεχεράνης-Κωνσταντινούπολης (ITI), αλλά η περιφερειακή αστάθεια, ιδίως η συνεχιζόμενη σύγκρουση με το Ισραήλ, προκάλεσε καθυστερήσεις. Τώρα, οι υπουργοί εμπορίου οριστικοποιούν ποια εμπορεύματα θα διακινούνται μεταξύ Πακιστάν και Τουρκίας και στοχεύουμε στην επανεκκίνηση στις 31 Δεκεμβρίου», δήλωσε ο Αμπάσι σε δημοσιογράφους στα κεντρικά γραφεία των Πακιστανικών Σιδηροδρόμων την Κυριακή.
Το τρένο θα αναχωρήσει από το Ισλαμαμπάντ και θα καλύψει περισσότερα από 2.000 χιλιόμετρα μέχρι τα σύνορα Ταφτάν με το Ιράν, προτού συνεχίσει κατά μήκος του Διαδρόμου Μεταφορών Βορρά-Νότου, μιας αναπτυσσόμενης εμπορικής διαδρομής που συνδέει τη Νότια Ασία με την Ευρασία.
Το φορτίο θα μεταφορτωθεί στο Ζαχεντάν του Ιράν, λόγω διαφορών στα σιδηροδρομικά εύρη, πριν διασχίσει το Τουρκμενιστάν και συνεχίσει προς το Καζακστάν και τη Ρωσία. Η πλήρης διαδρομή εκτείνεται σε σχεδόν 8.000 χιλιόμετρα, με χρόνο διέλευσης 20-25 ημερών.
Η υπηρεσία εμπορευματικών μεταφορών ITI, η οποία συνδέει τη Λαχόρη με την Τουρκία μέσω του Ιράν, αναβίωσε τελευταία φορά τον Δεκέμβριο του 2021 μετά από σχεδόν μια δεκαετία αναστολής. Οι δραστηριότητες λειτουργούσαν ομαλά μέχρι τον Αύγουστο του 2022, αλλά τελικά σταμάτησαν λόγω διοικητικών καθυστερήσεων, τελωνειακών συμφορήσεων, προβλημάτων ποιότητας υπηρεσιών και καταστροφικών πλημμυρών στο Σιντ και το Μπαλουχιστάν που κατέστρεψαν κρίσιμες υποδομές, συμπεριλαμβανομένης της 140 ετών γέφυρας Χιρόκ που συνδέει την Κουέτα με το Ντοζάν, ανέφερε η Dawn online.
Τρένο για το Ουζμπεκιστάν
Ο Αμπάσι αποκάλυψε επίσης σχέδια για την ενίσχυση της ευρύτερης περιφερειακής συνδεσιμότητας του Πακιστάν. Έχει ήδη συναφθεί συμφωνία με το Ουζμπεκιστάν και σύντομα αναμένεται συμφωνία με το Καζακστάν μέσω Τσαμάν, η οποία θα ανοίξει την πρόσβαση στην Κεντρική Ασία, τη Ρωσία και τελικά στην Ευρώπη.
«Από το Τσαμάν, το σιδηροδρομικό μας δίκτυο μπορεί να συνδέσει το Πακιστάν με ολόκληρη την ευρασιατική περιοχή», είπε, τονίζοντας τη στρατηγική της κυβέρνησης για την ενσωμάτωση της εγχώριας σιδηροδρομικής υποδομής με τους διεθνείς διαδρόμους και την ενίσχυση του εμπορίου.
Εγχώρια έργα
Πρόσθετα σιδηροδρομικά έργα περιλαμβάνουν την αποκατάσταση της γραμμής Ρόρι-Καράτσι μήκους 500 χιλιομέτρων, με την υποστήριξη της Ασιατικής Τράπεζας Ανάπτυξης, και τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού σταθμού του Καράτσι, ο οποίος είναι πλέον διπλάσιος σε μέγεθος από τον σταθμό της Λαχόρης.
Νέες και αναβαθμισμένες υπηρεσίες επιβατών, συμπεριλαμβανομένου του Shalimar Express και άλλων βασικών τρένων, είναι επίσης στον ορίζοντα.
Θέτει τις βάσεις για τη μελλοντική ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών, συμπεριλαμβανομένης της πρόσβασης στην Κεντρική Ασία, τη Ρωσία και την Ευρώπη.