Πέμπτη 2 Οκτωβρίου 2025

Οργή για το σχέδιο της κυβέρνησης να μετατρέψει τον ιστορικό σιδηρόδρομο Πελοποννήσου σε ποδηλατόδρομο.



Μια αυξανόμενη αντίδραση κλιμακώνεται στο αμφιλεγόμενο σχέδιο της ελληνικής κυβέρνησης να αποσυναρμολογήσει την ιστορική σιδηροδρομική γραμμή Πελοποννήσου , η οποία κατασκευάστηκε το 1882 και ανακαινίστηκε πρόσφατα με χρηματοδότηση της ΕΕ, για τη δημιουργία μιας ποδηλατικής διαδρομής. Οι τοπικές κοινότητες και οι σιδηροδρομικές ομάδες έχουν καταγγείλει την πρόταση ως σπάταλη, κοντόφθαλμη και επιζήμια για την περιφερειακή ανάπτυξη.

greekcitytimes.com

Η απόφαση λαμβάνεται παρά την συνεχιζόμενη πρωτοβουλία της Ελβετικής Πρεσβείας στην Αθήνα, σε συνεργασία με τους Ελβετικούς Σιδηρόδρομους, την ETH και την Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτιστικής Κληρονομιάς (ΕΛΛΕΤ), για τη διερεύνηση της πλήρους επανενεργοποίησης της γραμμής. Ο ελβετικός όμιλος έχει ήδη αναθέσει την εκπόνηση λεπτομερούς μελέτης σκοπιμότητας για την επαναλειτουργία της, υπογραμμίζοντας τη δυνητική της αξία τόσο για τις μεταφορές όσο και για τον τουρισμό.

Προσθέτοντας στην αντιπαράθεση, τόσο η Hellenic Train όσο και η πρόσφατα αδειοδοτημένη Levante Trains έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για τη λειτουργία τμημάτων του δικτύου για προαστιακές και τουριστικές υπηρεσίες.

Δισεκατομμύρια σε κίνδυνο

Το σιδηροδρομικό δίκτυο, το οποίο έχει επίσημα χαρακτηριστεί από τον ΟΣΕ (Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος) ως «προσωρινά σε αναστολή» και όχι ως εγκαταλελειμμένο, έχει ήδη επωφεληθεί από δεκάδες εκατομμύρια ευρώ σε χρηματοδότηση από την ΕΕ για τη συντήρησή του. Ελβετοί ειδικοί εκτιμούν την αξία της υπάρχουσας υποδομής σε περίπου 2 δισεκατομμύρια ευρώ - ένα ποσό που, σύμφωνα με τους επικριτές, καθιστά την αποσυναρμολόγησή της πράξη οικονομικής τρέλας.

Οι τοπικές κοινότητες αντιδρούν

Ο Σύνδεσμος Φίλων Σιδηροδρόμων Μεσσηνίας καταδίκασε το σχέδιο ως «απαράδεκτη προσπάθεια διαγραφής της εθνικής σιδηροδρομικής υποδομής από τον χάρτη της Πελοποννήσου». Τα μέλη λένε ότι έχουν ασκήσει πιέσεις στους τοπικούς αξιωματούχους για την αποκατάσταση τουλάχιστον ενός μέρους της γραμμής ως προαστιακή υπηρεσία μεταξύ Καλαμάτας και Διαβολιτσίου και έχουν λάβει ενθαρρυντικές απαντήσεις.

«Αρχίζαμε να πιστεύουμε ότι σύντομα θα ακούγαμε ξανά το σφύριγμα του τρένου», δήλωσε η ομάδα.

Τονίζουν επίσης ότι η σιδηροδρομική γραμμή Πελοποννήσου —η παλαιότερη της Ελλάδας— ανακατασκευάστηκε πλήρως το 2011 στο πλαίσιο ενός συγχρηματοδοτούμενου από την ΕΕ έργου ύψους 80 εκατομμυρίων ευρώ, δημιουργώντας μια σχεδόν ολοκαίνουργια γραμμή που δεν έχει ποτέ τεθεί ξανά σε λειτουργία.

«Αντί να το χρησιμοποιήσουν, το σχέδιο είναι να το σκίσουν, να ρίξουν σκυρόδεμα και να το ασφαλτοστρώσουν στο όνομα της λεγόμενης «Πράσινης Ανάπτυξης»», πρόσθεσε η ένωση.

Οι ειδικοί στον σιδηρόδρομο αμφισβητούν τη σκοπιμότητα

Ο πανεθνικός Σύνδεσμος Φίλων Σιδηροδρόμων, με έδρα την Αθήνα, επέκρινε επίσης την πρόταση, χαρακτηρίζοντάς την μη πρακτική.

«Ποιος θα μπορούσε άραγε να φανταστεί ότι μια διαδρομή με απότομες κλίσεις, μεταλλικές γέφυρες πάνω από κοιλάδες και φαράγγια, απομακρυσμένες σήραγγες και τραχύ έδαφος θα αποτελούσε καλύτερο ποδηλατόδρομο από έναν τουριστικό σιδηρόδρομο, όπως είναι ο κανόνας σε δεκάδες χώρες παγκοσμίως;» ρώτησε η ομάδα.

Σημείωσαν επίσης ότι η στρατηγική του Υπουργείου Μεταφορών για την περίοδο 2024-2044 περιλαμβάνει την αναβάθμιση της γραμμής Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα, γεγονός που καθιστά την πρόταση για ποδηλατόδρομους ασύμβατη με τον εθνικό σχεδιασμό μεταφορών.

Ανησυχίες για τη διαφάνεια φτάνουν στο Κοινοβούλιο

Αντιπολίτευση στο σχέδιο έχει εκδηλωθεί ακόμη και εντός του κυβερνώντος κόμματος της Νέας Δημοκρατίας. Ο βουλευτής Περικλής Μαντάς υπέβαλε ερώτηση στη Βουλή, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι έλαβε την απόφαση.

«χωρίς προηγούμενη διαβούλευση με τις τοπικές κοινότητες, χωρίς τη συμμετοχή θεσμικών φορέων και χωρίς τη συγκατάθεση των δήμων και των περιφερειακών αρχών. Αυτό εγείρει σοβαρά ζητήματα διαφάνειας και θεσμικής νομιμότητας.»

Αρκετοί δήμοι, συμπεριλαμβανομένης της Οιχαλίας, έχουν υποστηρίξει δημόσια την αποκατάσταση τμημάτων της γραμμής και παροτρύνουν την κυβέρνηση να επανεκτιμήσει τις προτεραιότητές της.

Συμβολικές Πράξεις Αντίστασης

Αποφασισμένες να κρατήσουν ζωντανό τον σιδηρόδρομο, οι τοπικές κοινότητες έχουν δεσμευτεί να αντισταθούν στο έργο και να συνεχίσουν να πιέζουν για την επαναλειτουργία της γραμμής, ώστε να εξυπηρετήσουν τους κατοίκους και να ενισχύσουν τον τουρισμό.

Σε μια συμβολική κίνηση, ο Σύνδεσμος Φίλων Σιδηροδρόμων Μεσσηνίας ανακοίνωσε ότι —με την έγκριση του ΟΣΕ— ένα εορταστικό επιβατικό τρένο θα δρομολογηθεί στην Καλαμάτα την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, Τετάρτη 31 Δεκεμβρίου 2025, γιορτάζοντας την πλούσια κληρονομιά και τον ιστορικό ρόλο της γραμμής στην περιοχή.