Πέμπτη 9 Οκτωβρίου 2025

Καζακστάν: Αξιωματούχος προτρέπει σε επενδύσεις για να βοηθήσει τη χώρα να συνδέσει την Κίνα με την Ευρώπη

Ο υφυπουργός Εμπορίου Άσετ Νουσούποφ λέει ότι πρέπει να αρθούν τα εμπόδια για να ανθίσει η εμπορική διαδρομή του «Μεσαίου Διαδρόμου».

Ενώ το Καζακστάν συνεργάζεται στενά με την Κίνα για την ψηφιοποίηση του εμπορίου, ένας κυβερνητικός αξιωματούχος από την χώρα της Κεντρικής Ασίας δήλωσε αυτή την εβδομάδα ότι χρειάζονται περισσότερες επενδύσεις σε υποδομές -συμπεριλαμβανομένης της εμπορικής διαδρομής του Μεσαίου Διαδρόμου- για να υλοποιήσει τον στόχο του να γίνει γέφυρα μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.

cmp.com

Οι εξαγωγείς στράφηκαν στον Μεσαίο Διάδρομο – ο οποίος συνδέει την Κίνα και την Ευρώπη μέσω του Καζακστάν, του Αζερμπαϊτζάν, της Γεωργίας και της Τουρκίας – ως εναλλακτική λύση στη βόρεια διαδρομή του Σιδηροδρομικού Εξπρές Κίνας-Ευρώπης, ο οποίος διέρχεται από τη Ρωσία, λόγω των κυρώσεων που σχετίζονται με την εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία το 2022.

«Ένα από τα σημεία συμφόρησης είναι η διαφορά στις διαδικασίες όπως τα τελωνεία και η εφοδιαστική - όλα αυτά τα πράγματα έχουν δημιουργήσει εμπόδια στο δρόμο για τα αγαθά που πηγαίνουν από την Κίνα στην Ευρώπη και στην επιστροφή», δήλωσε σε συνέντευξή του τη Δευτέρα ο Άσετ Νουσούποφ, υφυπουργός Εμπορίου και Ολοκλήρωσης του Καζακστάν.

«Ο Μεσαίος Διάδρομος αποτελεί μια καλή ευκαιρία για να αξιοποιήσουμε το δυναμικό μας στον τομέα των μεταφορών – συνεργαζόμαστε στενά στην κατασκευή», είπε, επικαλούμενος τις εργασίες σε μια διαδρομή από το δυτικό Καζακστάν προς τα λιμάνια του Πακιστάν μέσω της Κασπίας Θάλασσας.
Με έμφαση στην επιτάχυνση της κυκλοφορίας εμπορευμάτων κατά μήκος των σιδηροδρόμων μέσω της κατασκευής υποδομών, ο Νουσούποφ δήλωσε ότι το Καζακστάν επιδιώκει να τοποθετηθεί ως «κόμβος διαμετακόμισης» και αναμένει ότι ο όγκος του εμπορίου θα αυξηθεί κατά 30% τα επόμενα πέντε χρόνια.

Παραθέτοντας στοιχεία από πρόσφατη έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας, ο Νουσούποφ δήλωσε ότι έως το 2030, ο όγκος του εμπορίου κατά μήκος του Μεσαίου Διαδρόμου -ιδίως του τμήματος που διασχίζει την Κασπία Θάλασσα- αναμένεται να τριπλασιαστεί σε σχέση με το επίπεδο που παρατηρήθηκε πριν από τέσσερα χρόνια. Η προβλεπόμενη αύξηση μεταφράζεται σε περίπου 11 εκατομμύρια τόνους ετησίως, συμπεριλαμβανομένων περίπου 4 εκατομμυρίων τόνων φορτίου σε εμπορευματοκιβώτια.

Μεγάλο μέρος αυτής της ανάπτυξης προήλθε από το Καζακστάν, το οποίο προβλέπεται να συνεισφέρει το μεγαλύτερο μερίδιο της αύξησης του όγκου, κυρίως μέσω των εξαγωγών, πρόσθεσε, λέγοντας ότι θα ήταν «αδύνατο» να δούμε τόσο «πολύ εντυπωσιακούς αριθμούς» χωρίς επενδύσεις σε υποδομές.

Στοιχεία από τη Γενική Διοίκηση Τελωνείων του Πεκίνου έδειξαν ότι το διμερές εμπόριο του Καζακστάν με την Κίνα έφτασε τα 30,68 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ τους πρώτους οκτώ μήνες του τρέχοντος έτους, σημειώνοντας αύξηση 5,7% σε ετήσια βάση.

Ο Κινέζος υπουργός Εμπορίου Γουάνγκ Γουεντάο δήλωσε τον Αύγουστο, μετά από συνομιλίες με τον Καζακστάν ομόλογό του στο Πεκίνο, ότι το εμπόριο μεταξύ των δύο χωρών συνεχίζει να αυξάνεται σταθερά.

Ο Νουσούποφ δήλωσε ότι πάνω από 7.500 προϊόντα του Καζακστάν είναι πλέον καταχωρημένα στην πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου της Alibaba. Η Alibaba, μια κορυφαία κινεζική εταιρεία τεχνολογίας, κατέχει επίσης την εφημερίδα South China Morning Post.

Ο πρέσβης της Κίνας στο Καζακστάν, Χαν Τσουνλίν, δήλωσε μετά από συνάντηση με τον υπουργό Εμπορίου και Ολοκλήρωσης του Καζακστάν, Άρμαν Σακαλίεφ, τον Φεβρουάριο ότι το ψηφιακό εμπόριο αναμένεται να διαδραματίσει ζωτικό ρόλο στις διμερείς οικονομικές σχέσεις, σύμφωνα με τους Times of Central Asia.
Ο Νουσούποφ δήλωσε ότι μια συνάντηση μεταξύ του προέδρου του Καζακστάν Κασίμ-Τζομάρτ Τοκάγιεφ και του κινέζου προέδρου Σι Τζινπίνγκ στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής του Οργανισμού Συνεργασίας της Σαγκάης στην Τιαντζίν στα τέλη Αυγούστου είχε ως αποτέλεσμα «72 νέες συμφωνίες, συμπεριλαμβανομένης της ψηφιακής εφοδιαστικής, των έξυπνων τελωνειακών κέντρων [και] του διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου».

Μετά τη συνάντηση, ο Σι δήλωσε ότι το Καζακστάν και η Κίνα «θα πρέπει να συνέργειαν περαιτέρω τις αναπτυξιακές τους στρατηγικές» διερευνώντας «νέους τομείς ανάπτυξης στη συνεργασία» και εμβαθύνοντας «τη συνεργασία στον τομέα της συνδεσιμότητας, ιδίως προωθώντας την σκληρή συνδεσιμότητα των υποδομών και την ήπια συνδεσιμότητα των πολιτικών και των μηχανισμών».

Σε άλλα σημεία της Κεντρικής Ασίας, η Κίνα έδωσε το πράσινο φως στα τέλη του περασμένου έτους για την κατασκευή μιας σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 523 χιλιομέτρων (325 μιλίων) που θα συνδέει το Κασγκάρ, μια πόλη στα δυτικά της αυτόνομης περιοχής Ξιντζιάνγκ Ουιγούρ, με το Κιργιστάν και το Ουζμπεκιστάν. Η γραμμή θα μπορούσε τελικά να επεκταθεί στη Μέση Ανατολή, τη Νότια Ασία και την Ευρώπη.