Το όραμα για τις διευρωπαϊκές σιδηροδρομικές γραμμές, που σκιαγραφείται κυρίως από τις κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ για το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), επικεντρώνεται δημιουργία ενός δικτύου υψηλής ταχύτητας, υψηλής χωρητικότητας, βιώσιμου και διαλειτουργικού για τη βελτίωση της συνδεσιμότητας και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των σιδηροδρόμων τόσο για τους επιβάτες όσο και για τα εμπορεύματα.
Οι βασικοί στόχοι περιλαμβάνουν τη σύνδεση των μεγάλων αεροδρομίων, τη μείωση του χρόνου διέλευσης των συνόρων, την ηλεκτροδότηση των βασικών διαδρομών και την επίτευξη συγκεκριμένων ταχυτήτων για τις εμπορευματικές και επιβατικές υπηρεσίες εντός ορισμένων προθεσμιών. Το δίκτυο θα βασίζεται ολοένα και περισσότερο στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS) για ασφάλεια και αποτελεσματικότητα, καταργώντας σταδιακά τα παλαιά συστήματα.
Βασικά Στοιχεία του Οράματος
Συνδεσιμότητα:
Σύνδεση των μεγάλων ευρωπαϊκών αεροδρομίων (που διαχειρίζονται πάνω από 12 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως) με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Σύνδεση όλων των πρωτευουσών της ΕΕ με σιδηρόδρομο υψηλής ταχύτητας.
Ταχύτητα και Χωρητικότητα:
Εμπορευματικές μεταφορές: Πλήρης ηλεκτροδότηση του κεντρικού δικτύου έως το 2030, με ελάχιστη ταχύτητα 100 χλμ./ώρα για τις εμπορευματικές αμαξοστοιχίες.
Επιβατικό: Ελάχιστη ταχύτητα 160 χλμ./ώρα για επιβατικές αμαξοστοιχίες στο κεντρικό και εκτεταμένο κεντρικό δίκτυο έως το 2040.
Διαλειτουργικότητα και Αποδοτικότητα:
ERTMS: Πλήρης εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Συστήματος Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας ως του ενιαίου ευρωπαϊκού συστήματος σηματοδότησης για αυξημένη ασφάλεια και αποδοτικότητα.
Μειωμένα σύνορα: Στόχος είναι η μείωση του χρόνου που χρειάζονται τα τρένα για να διέλθουν τα εσωτερικά σύνορα της ΕΕ σε λιγότερο από 25 λεπτά κατά μέσο όρο.
Βιωσιμότητα:
Ηλεκτροδότηση του κεντρικού δικτύου για να καταστεί το σύστημα πιο πράσινο και πιο βιώσιμο.
Ολοκλήρωση:
Μια ολοκληρωμένη, ευέλικτη και πολυτροπική προσέγγιση για την εξάλειψη των εμποδίων στη διαλειτουργικότητα και την παροχή απρόσκοπτων λύσεων για το φορτίο και τους επιβάτες.
Βασικές Πρωτοβουλίες
Κατευθυντήριες γραμμές ΔΕΔ-Μ :
Οι ενημερωμένες κατευθυντήριες γραμμές καθορίζουν υποχρεωτικούς στόχους για την ανάπτυξη υποδομών, συμπεριλαμβανομένης της ηλεκτροκίνησης και των απαιτήσεων ταχύτητας.
Σχέδιο Δράσης για Υπηρεσίες Μεταφοράς Επιβατών Μακρών Αποστάσεων και Διασυνοριακών Μεταφορών :
Στόχος είναι ο διπλασιασμός της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας μεγάλων αποστάσεων έως το 2030 και ο τριπλασιασμός της έως το 2050 μέσω του εκσυγχρονισμού των υποδομών, της άρσης εμποδίων και της βελτίωσης των υπηρεσιών.
Κοινή Επιχείρηση Σιδηροδρόμων της Ευρώπης :
Μια πρωτοβουλία που επικεντρώνεται στην παροχή ενός βιώσιμου και αποδοτικού ολοκληρωμένου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου, αντιμετωπίζοντας ζητήματα διαλειτουργικότητας.