Δευτέρα 15 Σεπτεμβρίου 2025

Νέο έργο τρένων υψηλής ταχύτητας που θα συνδέσει 39 ευρωπαϊκές πόλεις - Η Αθήνα στη Γραμμή Β



Ένα νέο όραμα για σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας, γνωστό ως Starline , παρουσιάστηκε από το δανέζικο think tank 21st Century Europe, με στόχο τη σύνδεση δεκάδων μεγάλων πόλεων σε όλη την Ευρώπη με απλότητα τύπου μετρό.

ftnnews.com

Παρουσιαζόμενο ως σχέδιο και όχι ως κατασκευαστικό έργο, το Starline έχει ως στόχο να ενθαρρύνει τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και τους ηγέτες του κλάδου να επαναπροσδιορίσουν τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων και να μειώσουν την εξάρτηση από τις πτήσεις μικρών αποστάσεων. Η ιδέα προτείνει σταθμούς εκτός πόλης, ολοκληρωμένες υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων και βιώσιμες υποδομές για να αναδιαμορφώσουν τον τρόπο με τον οποίο οι ταξιδιώτες διασχίζουν την ήπειρο.

Το επίσημο σχέδιο δεν ορίζει χρονοδιάγραμμα κατασκευής ή ημερομηνία ολοκλήρωσης. Αντίθετα, η 21η Ευρώπη τοποθετεί το Starline ως ένα όραμα με γνώμονα το σχεδιασμό για να πυροδοτήσει συζήτηση σχετικά με τη μελλοντική κινητικότητα της Ευρώπης. Δημοσιεύματα των μέσων ενημέρωσης περιέγραψαν την πρόταση ως ένα δίκτυο πέντε γραμμών υψηλής ταχύτητας που εξυπηρετούν 39 πόλεις σε μήκος περίπου 22.000 χλμ., με τρένα που ενδεχομένως να φτάνουν τα 300-400 χλμ./ώρα .

Ένα Πανευρωπαϊκό Σχέδιο

Το Starline παρουσιάζεται ως κάτι περισσότερο από μια απλή πρόταση για σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας. Οι σχεδιαστές του το πλαισιώνουν ως ένα «ευρωπαϊκό μετρό», προσφέροντας συχνές, εξαιρετικά γρήγορες και τυποποιημένες διασυνοριακές συνδέσεις σε όλη την ήπειρο. Μειώνοντας την εξάρτηση από τα αεροπορικά ταξίδια, το έργο επιδιώκει να υποστηρίξει τους κλιματικούς στόχους της Ευρώπης, παρέχοντας παράλληλα στους ταξιδιώτες μια βιώσιμη και ανταγωνιστική εναλλακτική λύση.

Το σχέδιο δίνει έμφαση στον σχεδιασμό με επίκεντρο τον επιβάτη. Αναγνωρίζοντας ότι τα ταξίδια θα μπορούσαν να καλύψουν πολύ μεγάλες αποστάσεις, οι εσωτερικοί χώροι των τρένων οραματίζονται με γνώμονα την ευελιξία. Οι πιθανές διατάξεις θα περιλαμβάνουν οικογενειακά διαμερίσματα, ειδικούς χώρους εργασίας και κοινωνικούς χώρους, επιτρέποντας στην υπηρεσία να φιλοξενήσει διαφορετικά είδη ταξιδιών. Αυτή η εστίαση στην προσαρμοστικότητα στοχεύει να διακρίνει το Starline από τους υπάρχοντες φορείς εκμετάλλευσης υψηλής ταχύτητας και να διευρύνει την ελκυστικότητά του στις τουριστικές και επιχειρηματικές αγορές.

Τα περιβαλλοντικά οφέλη αποτελούν βασικό μέρος της πρωτοβουλίας. Μετατοπίζοντας τους επιβάτες από πτήσεις μικρών αποστάσεων σε τρένα υψηλής ταχύτητας, η Starline θα μπορούσε να συμβάλει στις στρατηγικές μείωσης των εκπομπών άνθρακα της Ευρώπης. Οι υποστηρικτές υποστηρίζουν ότι η αντικατάσταση των πτήσεων με τρένο σε κύριες διαδρομές - όπως η Μαδρίτη-Βουδαπέστη ή η Ρώμη-Μόναχο - θα μείωνε τις εκπομπές, προσφέροντας παράλληλα ανταγωνιστικούς χρόνους ταξιδιού.

Σταθμοί και Κόμβοι

Ένα από τα πιο ξεχωριστά χαρακτηριστικά του σχεδίου είναι η δημιουργία νέων σταθμών έξω από τα κέντρα των πρωτευουσών. Αντί να τροφοδοτούν τους υπάρχοντες κεντρικούς σιδηροδρομικούς κόμβους, οι γραμμές Starline θα τερματίζουν σε ειδικά κατασκευασμένες εγκαταστάσεις που βρίσκονται στα περίχωρα της πόλης. Αυτοί οι σταθμοί θεωρούνται κάτι περισσότερο από κόμβοι μεταφορών: θα φιλοξενούν πολιτιστικούς χώρους, εστιατόρια, εγκαταστάσεις αναψυχής και χώρους εκδηλώσεων, αποτελώντας από μόνοι τους πολυλειτουργικούς προορισμούς.

Αυτό το μοντέλο αποσκοπεί στη μείωση της συμφόρησης στα αστικά κέντρα, υποστηρίζοντας παράλληλα την περιφερειακή ανάπτυξη. Με την τοποθέτηση κόμβων εκτός των παραδοσιακών περιοχών του κέντρου της πόλης, το έργο θα μπορούσε επίσης να μειώσει το κόστος κατασκευής και να απλοποιήσει την ενσωμάτωση με την εφοδιαστική αλυσίδα εμπορευμάτων. Οι σταθμοί παρουσιάζονται ως πιθανοί καταλύτες για νέες οικονομικές ζώνες, ενώ παράλληλα ενισχύουν την ταξιδιωτική εμπειρία για τους επιβάτες.

Προτεινόμενες Διαδρομές και Εμβέλεια

Ένα σύστημα πέντε διαδρόμων μεγάλων αποστάσεων που θα καλύπτουν τη Δυτική, Κεντρική, Βόρεια και Ανατολική Ευρώπη. Αυτοί οι διάδρομοι θα εκτείνονται από το Δουβλίνο έως το Κίεβο και από τη Λισαβόνα έως το Ελσίνκι, συνδέοντας βασικές πρωτεύουσες με αναδυόμενους προορισμούς στην πορεία. Οι κύριοι κόμβοι θα περιλαμβάνουν πόλεις όπως το Παρίσι, το Βερολίνο, η Βιέννη και η Μαδρίτη, ενώ το δίκτυο θα εκτείνεται επίσης στα Τίρανα, το Κισινάου και το Λβιβ.


Οι αναφερόμενες διαδρομές είναι οι εξής:
Γραμμή Α (Νάπολη–Ελσίνκι): Περιλαμβάνει Ρώμη, Μιλάνο, Ζυρίχη, Μόναχο, Βιέννη, Πράγα, Βερολίνο, Βαρσοβία, Βίλνιους, Ρίγα, Ταλίν.
Γραμμή Β (Λισαβόνα–Κίεβο): Περιλαμβάνει Μαδρίτη, Μπορντό, Λυών, Μιλάνο, Ρώμη, Ζάγκρεμπ, Σαράγεβο, Τίρανα, Αθήνα, Σόφια, Βουκουρέστι, Κισινάου.
Γραμμή C (Μαδρίτη–Κωνσταντινούπολη): Περιλαμβάνει Βαρκελώνη, Μασσαλία, Λυών, Παρίσι, Λουξεμβούργο, Φρανκφούρτη, Βιέννη, Βουδαπέστη, Βελιγράδι, Σόφια.
Γραμμή D (Δουβλίνο–Κίεβο): Περιλαμβάνει Λίβερπουλ, Λονδίνο, Παρίσι, Βρυξέλλες, Άμστερνταμ, Βερολίνο, Βαρσοβία, Λβιβ.
Γραμμή E (Μιλάνο–Όσλο): Περιλαμβάνει Ζυρίχη, Μόναχο, Φρανκφούρτη, Βερολίνο, Αμβούργο, Κοπεγχάγη, Στοκχόλμη.
Προκλήσεις και ευκαιρίες

Η απουσία χρονοδιαγράμματος υπογραμμίζει την κλίμακα του εγχειρήματος. Μετά την πρώτη ανακοίνωση , ένα διηπειρωτικό σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας θα απαιτούσε πρωτοφανείς επενδύσεις, πολύπλοκο συντονισμό μεταξύ των εθνικών κυβερνήσεων και ευθυγράμμιση με την πολιτική μεταφορών της ΕΕ. Οι διαφορές στις υποδομές - όπως το εύρος των τροχιών και τα συστήματα σηματοδότησης - θα πρέπει επίσης να εναρμονιστούν, παράλληλα με τους νέους κανονισμούς για την έκδοση διεθνών εισιτηρίων και την ασφάλεια.

Η χρηματοδότηση αποτελεί ένα ακόμη εμπόδιο. Η κατασκευή χιλιάδων χιλιομέτρων σιδηροδρομικών γραμμών και νέων σταθμών εκτός πόλης θα συνεπαγόταν κόστος που θα υπερέβαινε κατά πολύ τα υπάρχοντα έργα υψηλής ταχύτητας. Ενώ το Starline εισάγεται ως ιδιωτικό σχέδιο, η υλοποίησή του θα εξαρτηθεί από την ευρεία πολιτική δέσμευση, τη δημόσια χρηματοδότηση και τις πιθανές συνεισφορές από τα ταμεία μεταφορών και πράσινων επενδύσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ταυτόχρονα, το έργο αναδεικνύει ευκαιρίες για οικονομική ανάπτυξη. Νέοι κόμβοι μεταφορών θα μπορούσαν να τονώσουν την ανάπτυξη σε προαστιακές και περιφερειακές περιοχές, ενώ ταχύτερες διασυνοριακές συνδέσεις θα μπορούσαν να υποστηρίξουν τον τουρισμό και την επιχειρηματική κινητικότητα. Η ιδέα ευθυγραμμίζεται με τους ευρύτερους ευρωπαϊκούς στόχους για τη βελτίωση των σιδηροδρομικών υποδομών και την προώθηση βιώσιμων εναλλακτικών λύσεων αντί των αερομεταφορών.

Πιθανός αντίκτυπος στα ταξίδια

Εάν υλοποιηθεί το Starline, ο αντίκτυπος στα ευρωπαϊκά ταξίδια θα μπορούσε να είναι μετασχηματιστικός. Οι σιδηρόδρομοι υψηλής ταχύτητας θα μπορούσαν να μειώσουν τους χρόνους ταξιδιού μεταξύ των μεγάλων πόλεων σε λίγες μόνο ώρες, ενθαρρύνοντας τα ταξίδια πολλαπλών προορισμών και αναδιαμορφώνοντας τα τουριστικά πρότυπα. Συνδυάζοντας καθιερωμένους κόμβους όπως το Παρίσι και το Βερολίνο με αναδυόμενους προορισμούς, το δίκτυο θα μπορούσε να κατανείμει τις ροές των επισκεπτών πιο ομοιόμορφα και να μειώσει την πίεση στα υπερπλήρη κέντρα των πόλεων.

Ταξιδιωτικός οδηγός

Οι αεροπορικές εταιρείες θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν νέο ανταγωνισμό, ιδίως σε διαδρομές κάτω των 1.000 χλμ., όπου οι σιδηρόδρομοι έχουν το ισχυρότερο πλεονέκτημα έναντι των αερομεταφορών. Για τους επιβάτες, η υπηρεσία θα προσφέρει μεγαλύτερη άνεση και λιγότερες εκπομπές, ενώ για τις κυβερνήσεις θα συμβάλει στην επίτευξη των στόχων μείωσης του άνθρακα. Αυτοί οι συνδυασμένοι παράγοντες καθιστούν την Starline τόσο μια λύση μεταφορών όσο και μια στρατηγική για το κλίμα.

Προς το παρόν, το Starline παραμένει περισσότερο ένα όραμα παρά ένα σχέδιο κατασκευής. Ωστόσο, η αποκάλυψή του υπογραμμίζει την επιθυμία για φιλόδοξα, διασυνοριακά έργα υποδομών στην Ευρώπη. Με τον σχεδιασμό ενός «μετρό» σε ολόκληρη την ήπειρο, η 21η Ευρώπη πυροδότησε συζήτηση σχετικά με το πώς θα μπορούσε να μοιάζει η μελλοντική κινητικότητα εάν η βιωσιμότητα και η συνδεσιμότητα δοθεί προτεραιότητα σε σχέση με τα παραδοσιακά σύνορα και τα κατακερματισμένα συστήματα.

Παραμένει αβέβαιο το κατά πόσον το σχέδιο θα προχωρήσει σε συγκεκριμένη πολιτική και κατασκευή. Ωστόσο, η έμφαση που δίνει στις σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας μεγάλων αποστάσεων, στην ολοκληρωμένη εμπειρία των επιβατών και στους νέους οικονομικούς κόμβους διασφαλίζει ότι η Starline θα συνεχίσει να τροφοδοτεί τις συζητήσεις σχετικά με το μέλλον των ευρωπαϊκών ταξιδιών και μεταφορών.