Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2025

Σκουριασμένη φιλοδοξία: Ο σιδηρόδρομος του Ιράκ σε παρακμή λόγω εγκατάλειψης



Το σιδηροδρομικό δίκτυο του Ιράκ, κάποτε μια ζωτική αρτηρία που συνέδεε τη χώρα με τους γείτονές της και την Ευρώπη, σήμερα αποτελεί μόνο μια σκιά του παρελθόντος του. Νομοθέτες και ειδικοί στις μεταφορές προειδοποιούν ότι δεκαετίες παραμέλησης, κακοδιαχείρισης και κακού σχεδιασμού έχουν οδηγήσει το σύστημα σε βαθιά παρακμή.

shafaq.com

Το Υπουργείο Μεταφορών, ωστόσο, επιμένει ότι γράφει ένα νέο κεφάλαιο με συνεχιζόμενα έργα αποκατάστασης και φιλόδοξα έργα στο πλαίσιο του προγράμματος Development Road ύψους 17 δισεκατομμυρίων δολαρίων — ένα σχέδιο που θα μπορούσε να μετατρέψει το Ιράκ σε κόμβο διαμετακόμισης μεταξύ του Κόλπου και της Ευρώπης .

Χαμένη Κληρονομιά

Ο σταθμός al-Alawi-Shaljiyah της Βαγδάτης, που θεωρούνταν για καιρό περιφερειακή πύλη, βρίσκεται πλέον σε ερείπωση μετά από χρόνια εγκατάλειψης. Ο ειδικός στις μεταφορές Basel al-Khafaji θυμάται τη χρυσή εποχή του δικτύου τη δεκαετία του 1960, όταν τα ιρακινά τρένα συνέδεαν τα νότια λιμάνια όπως το Umm Qasr και το al-Maqal με τη Βαγδάτη, πριν συνεχίσουν βόρεια μέσω Baiji και Mosul, διασχίζοντας την Turkiye και από εκεί στην Ευρώπη.

«Εκείνη την εποχή, οι Ιρακινοί ταξιδιώτες μπορούσαν να φτάσουν στην Τουρκία με τρένο και να συνεχίσουν τα ταξίδια τους μέσω των ευρωπαϊκών δικτύων μέχρι τον προορισμό τους», αφηγήθηκε ο αλ-Καφάτζι στο Shafaq News.

Η αντίθεση με το σήμερα είναι έντονη. Οι κύριες γραμμές έχουν παραμείνει ανέγγιχτες για περισσότερο από μισό αιώνα, τα τρένα δεν φτάνουν πλέον σε βασικούς σταθμούς όπως το Μπαϊτζί, και το ταξίδι Βαγδάτη-Βασόρα διαρκεί πλέον περισσότερες από 12 ώρες - ένα ταξίδι που τα σύγχρονα σιδηροδρομικά συστήματα στο εξωτερικό καλύπτουν σε πολύ μικρότερο χρόνο. Συγκριτικά, ο σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας της Τουρκίας συνδέει την Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη, που απέχουν περίπου 500 χιλιόμετρα μεταξύ τους, σε λιγότερο από πέντε ώρες.

Η παρακμή του Ιράκ αντικατοπτρίζεται και στους αριθμούς. Τη δεκαετία του 1970, οι Κρατικοί Σιδηρόδρομοι του Ιράκ λειτουργούσαν περισσότερα από 2.000 χιλιόμετρα σιδηροδρομικών γραμμών, μεταφέροντας εκατομμύρια επιβάτες και τόνους εμπορευμάτων κάθε χρόνο. Σήμερα, λιγότεροι από 200.000 επιβάτες επιβιβάζονται στα ιρακινά τρένα ετησίως.

Για τον αλ-Καφάτζι, το πρόβλημα δεν είναι μόνο οικονομικό: «Είναι η απουσία οράματος στο εσωτερικό του υπουργείου Μεταφορών και η συσσώρευση διοικητικών και πολεοδομικών αποτυχιών». Αυτές οι αποτυχίες, υποστήριξε, επιδείνωσαν την κυκλοφοριακή συμφόρηση στις αστικές περιοχές και στέρησαν από τη χώρα αυτό που θα μπορούσε να αποτελέσει μια αξιόπιστη εναλλακτική λύση στις οδικές μεταφορές.

Κενές Υποσχέσεις

Μέλη της Επιτροπής Μεταφορών του κοινοβουλίου συμμερίζονται την ίδια απογοήτευση. Το μέλος της επιτροπής, Ακίλ αλ-Φατλαουί, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι δεν τήρησε τις υποσχέσεις για αναμόρφωση του τομέα.

«Η κυβέρνηση αρχικά έδειξε ενδιαφέρον για στρατηγικά σιδηροδρομικά έργα όταν ανέλαβε τα καθήκοντά της, αλλά ποτέ δεν το μετέφερε σε δράση», σχολίασε ο αλ-Φατλαουί στο Shafaq News, επισημαίνοντας τη γραμμή Καρμπάλα-Νατζάφ ως χαμένη ευκαιρία και τονίζοντας ότι το έργο θα μπορούσε να εξυπηρετήσει εκατομμύρια προσκυνητές ετησίως, συμπεριλαμβανομένων περισσότερων από 20 εκατομμυρίων που ταξιδεύουν στην Καρμπάλα μόνο για το Αρμπάιν . Αντ' αυτού, εγκαταλείφθηκε, μαζί με τα σχέδια για την αποκατάσταση των συνδέσεων μεταξύ της Βαγδάτης και άλλων επαρχιών.

Ο Αλ-Φατλαουί σημείωσε ότι έργα μακροπρόθεσμης αξίας παραγκωνίστηκαν υπέρ «βραχυπρόθεσμων έργων με εκλογικά κίνητρα, όπως η κατασκευή γεφυρών, τα οποία συνήθως ολοκληρώνονται πριν από τις εκλογές», περιγράφοντας την παραμέληση των σιδηροδρομικών έργων ως «στρατηγικό λάθος» που σπατάλησε ευκαιρίες για την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας, τη βελτίωση των υπηρεσιών και τη μείωση των βαρέων τροχαίων ατυχημάτων στο Ιράκ.

Επιπλέον, το Υπουργείο Υγείας καταγράφει περισσότερους από 7.000 θανάτους από τροχαία ατυχήματα κάθε χρόνο, ένας αριθμός που πιστεύει ότι θα μειωνόταν απότομα εάν οι Ιρακινοί είχαν την επιλογή να ταξιδεύουν με τρένο και άλλες μορφές δημόσιων συγκοινωνιών.

Γυρίζοντας τη Σελίδα

Το Υπουργείο Μεταφορών υποστηρίζει ότι η πρόοδος βρίσκεται σε εξέλιξη. Στο επίκεντρο των σχεδίων του βρίσκεται ο Δρόμος Ανάπτυξης — ένας διάδρομος 1.200 χιλιομέτρων σιδηροδρομικών και αυτοκινητοδρόμων που εκτείνεται από το λιμάνι al-Faw στη Βασόρα έως την Turkiye. Οι αξιωματούχοι προβλέπουν ότι θα μπορούσε να χειριστεί 22 εκατομμύρια τόνους φορτίου ετησίως και να δημιουργήσει δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας.

«Το έργο στοχεύει στον εκσυγχρονισμό των υποδομών που καταρρέουν και στην αντιμετώπιση χρόνιων προβλημάτων, όπως οι καταπατήσεις των σιδηροδρομικών γραμμών», εξήγησε ο εκπρόσωπος του υπουργείου, Μάιθαμ αλ-Σάφι, στο Shafaq News.

Σύμφωνα με τον αλ-Σάφι, το υπουργείο έχει ήδη επανεκκινήσει 12 γραμμές σε όλο το κεντρικό, νότιο και βόρειο Ιράκ, συμπεριλαμβανομένων διαδρομών που έχουν υποστεί ζημιές από πολέμους και επιθέσεις μαχητών. Αυτές περιλαμβάνουν τις γραμμές Βαγδάτης-Φαλούτζα, Φαλούτζα-αλ-Άνμπαρ, Βαγδάτη-Σαλαδίν, Σαλαδιν-Τικρίτ και Βαγδάτη-αλ-Μουσαγιμπ, μαζί με λιμενικές συνδέσεις όπως η Ουμ Κασρ.

Συνεχίζονται επίσης οι συνομιλίες με την Παγκόσμια Τράπεζα για την αποκατάσταση της ιστορικής γραμμής που εκτείνεται από τη Βασόρα μέσω της Βαγδάτης και της Μοσούλης μέχρι τα τουρκικά σύνορα, η οποία αποτελεί μέρος της πρώτης φάσης του Αναπτυξιακού Δρόμου.

Άλλα έργα προχωρούν επίσης. Η γραμμή Βασόρα-Σαλάμτσε, μια διαδρομή 36 χλμ. που συνδέει το Ιράκ με το Ιράν, αναμένεται να εξυπηρετεί περισσότερους από 5 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως βάσει σύμβασης που υπεγράφη με την ισπανική εταιρεία Imathia. Το υπουργείο προετοιμάζει επίσης μια υπερυψωμένη σιδηροδρομική γραμμή 85 χλμ. μεταξύ Καρμπάλα και Νατζάφ για να διευκολύνει τα ταξίδια των θρησκευτικών επισκεπτών.