Τρίτη 23 Σεπτεμβρίου 2025

Μια σιδηροδρομική σήραγγα σχεδόν ένα μίλι κάτω από τις Άλπεις θα μεταμορφώσει τα ταξίδια από την καρδιά της Ευρώπης στην Ιταλία



Ένα υδραυλικό γεωτρύπανο άνοιξε μια σήραγγα που συνδέει την Αυστρία με την Ιταλία, 1.400 μέτρα (σχεδόν 4.600 πόδια) κάτω από τις Άλπεις την Πέμπτη, σηματοδοτώντας ένα σημαντικό ορόσημο σε μια σειρά φιλόδοξων έργων της Ευρωπαϊκής Ένωσης που θα επιταχύνουν τα ταξίδια με επιβατικά τρένα μεταξύ των μητροπολιτικών κέντρων και θα μετατοπίσουν τα εμπορεύματα από τους δρόμους στις σιδηροδρομικές γραμμές.

fortune.com

Η Ιταλίδα πρωθυπουργός Τζόρτζια Μελόνι και ο Αυστριακός καγκελάριος Κρίστιαν Στόκερ ήταν παρόντες στην τελετή αποπεράτωσης του τελευταίου μέτρου βράχου για τα εγκαίνια της πρώτης σήραγγας κάτω από το πέρασμα Μπρένερ, έναν βασικό κόμβο σε ένα σιδηροδρομικό έργο της ΕΕ που κάποια μέρα θα εκτείνεται από το Ελσίνκι στο Παλέρμο.

«Τελικά, δεν υπάρχει έργο που να είναι πολύ μεγάλο για να υλοποιηθεί, δεν υπάρχει έργο που να είναι πολύ μεγάλο για να στοιχηματίσουμε», δήλωσε ο Μελόνι σε μια τελετή.

Η βασική σήραγγα Brenner, η οποία θα είναι η μακρύτερη υπόγεια σιδηροδρομική σήραγγα στον κόσμο όταν ολοκληρωθεί, συγκαταλέγεται στα τέσσερα βασικά έργα υποδομής που υπόσχονται να αναδιαμορφώσουν τον τρόπο με τον οποίο οι Ιταλοί ταξιδεύουν και μεταφέρουν εμπορεύματα έως τις αρχές της δεκαετίας του 2030, φέρνοντας παράλληλα την Ευρώπη πιο κοντά.

Οι σήραγγες θα μειώσουν τον χρόνο ταξιδιού μεταξύ Βερόνας και Μονάχου κατά περισσότερο από μισή σε 2,5 ώρες, μεταξύ Μιλάνου και Παρισιού κατά τουλάχιστον 30% σε 4,5 ώρες και θα θέσουν τη Γένοβα της Λιγουρίας σε απόσταση μετακίνησης από την πρωτεύουσα των οικονομικών και της μόδας της Ιταλίας — αναδιαμορφώνοντας σημαντικά τον χάρτη των μεταφορών στην Ευρώπη.

Το πιο τολμηρό και πιο αμφιλεγόμενο έργο από όλα, η πρόσφατα εγκριθείσα γέφυρα των Στενών της Μεσσήνης , θα συνδέσει επιτέλους την ηπειρωτική Ιταλία με τη Σικελία — ένα έργο που οραματίστηκαν για πρώτη φορά οι αρχαίοι Ρωμαίοι και καθυστέρησαν πολύ οι σύγχρονοι Ιταλοί.

Τα έργα κατασκευής σηράγγων και γεφυρών σηματοδοτούν την πρώτη σημαντική αναβάθμιση του ιταλικού σιδηροδρομικού συστήματος από την έναρξη λειτουργίας της σιδηροδρομικής γραμμής υψηλής ταχύτητας Ρώμης-Μιλάνου το 2008. Μείωσαν δραστικά τον χρόνο ταξιδιού μεταξύ των οικονομικών και πολιτικών κέντρων της Ιταλίας, ουσιαστικά καταστρέφοντας την κάποτε επικερδή αεροπορική γραμμή Ρώμης-Μιλάνου. Η σιδηροδρομική γραμμή μπορεί πλέον να διανυθεί σε μόλις τρεις ώρες.

Τα τρέχοντα έργα στοχεύουν επίσης στη μείωση της κυκλοφορίας φορτηγών στους αυτοκινητόδρομους — με τον μεγαλύτερο αντίκτυπο να αναμένεται στο πέρασμα Brenner, το οποίο διασχίζουν περισσότερα από 2,5 εκατομμύρια φορτηγά ετησίως, καθιστώντας το μία από τις πιο πολυσύχναστες αλπικές διαδρομές της Ευρώπης και μια κρίσιμη σύνδεση βορρά-νότου, που φέρνει ιταλικά εξαρτήματα αυτοκινήτων και μικρά μηχανήματα προς βορρά. Η βασική σήραγγα Brenner στοχεύει να μετατοπίσει έως και το ήμισυ της βαριάς οδικής κυκλοφορίας προς τις σιδηροδρομικές γραμμές.

Οι αξιωματούχοι εξήραν επίσης τα περιβαλλοντικά οφέλη στην τελετή της Πέμπτης.

Με τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, «η ποιότητα του αέρα θα βελτιωθεί, ο θόρυβος θα μειωθεί και οι εκπομπές CO2 θα μειωθούν», δήλωσε ο Απόστολος Τζιτζικώστας, Ευρωπαίος Επίτροπος για τις βιώσιμες μεταφορές και τον τουρισμό.

Ενώ παράλληλα επιδιώκει αυτά τα μεγάλα έργα, το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ιταλίας έχει άλλα 40 στρατηγικά έργα σε εξέλιξη, πολλά από τα οποία χρηματοδοτούνται με 25 δισεκατομμύρια ευρώ (σχεδόν 30 δισεκατομμύρια δολάρια) από τα κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ανάκαμψη από την πανδημία. Σε αυτά περιλαμβάνεται μια γραμμή υψηλής ταχύτητας μεταξύ Νάπολης και Μπάρι, αμέσως μετά την ιταλική άρση του νόμου.


Αυτά είναι τα τέσσερα μεγάλα έργα υποδομής που θα φέρουν πιο κοντά τα ιταλικά και τα ευρωπαϊκά κέντρα:

Σήραγγα Βάσης Μπρένερ

Η σήραγγα Brenner Base, η οποία θα είναι η μακρύτερη υπόγεια σιδηροδρομική σήραγγα στον κόσμο, θα έχει μήκος 55 χιλιόμετρα (34 μίλια) μεταξύ της Τούλφες στην Αυστρία και της Φορτέτσα στην Ιταλία, εκτείνοντας σε 64 χιλιόμετρα (σχεδόν 40 μίλια) μαζί με τις υπάρχουσες σήραγγες από την Τούλφες στο Ίνσμπρουκ.

Το έργο, το οποίο εκτιμάται ότι θα κοστίσει περίπου 8,8 δισεκατομμύρια ευρώ (σχεδόν 10,5 δισεκατομμύρια δολάρια), αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2031, με το πρώτο τρένο να θα το διασχίζει το 2032. Το έργο, που ξεκίνησε το 2007, συγχρηματοδοτείται από την Ιταλία, την Αυστρία και την ΕΕ.