Σε επόμενη φάση θα ενταχθούν στο δίκτυο η Γέφυρα και ο Άγιος Αθανάσιος - Σπάει ο κοινός διαγωνισμός με τη σιδηροδρομική σύνδεση του έκτου προβλήτα για να προχωρήσει πιο γρήγορα ο προαστιακός
Τάσος Τασιούλας
voria.gr
Με την κοινή ανακοίνωση των υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και Υποδομών και Μεταφορών για τον προαστιακό σιδηρόδρομο της δυτικής Θεσσαλονίκης έγινε κατανοητό ότι το συγκεκριμένο έργο μπαίνει σε προτεραιότητα υλοποίησης από την κυβέρνηση, ωστόσο μια σειρά από ερωτήματα παραμένουν και γεννιούνται και καινούργια.
Ο διαγωνισμός (με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου) ήταν κοινός για τη σιδηροδρομική σύνδεση του έκτου προβλήτα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και για τον προαστιακό σιδηρόδρομο της δυτικής Θεσσαλονίκης, με κοινό προϋπολογισμό 66,34 εκατ. ευρώ.
Κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι (και πέρασαν ουκ ολίγα χρόνια καθυστερήσεων αν συνυπολογίσει κάποιος ότι ο διαγωνισμός άρχισε το 2022) και τελικά υπήρχε η προσδοκία τα δυο έργα να αποκτήσουν κοινό ανάδοχο κάπου στο πρώτο εξάμηνο του 2026. Από τους τοπικούς φορείς υπήρξε μια σημαντική παρέμβαση, προκειμένου να μπορέσει να προχωρήσει κατά προτεραιότητα ο προαστιακός σε σχέση με το έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμανιού, καθώς πρόκειται για πιο «εύκολο» έργο το οποίο μπορεί να ολοκληρωθεί σύντομα και πάντως συντομότερα από το άλλο. Οι τοπικοί φορείς εισακούστηκαν από την κυβέρνηση και τελικώς είχαμε σχετικές ανακοινώσεις στην περίοδο της ΔΕΘ, οι οποίες εξειδικεύτηκαν στη σχετική ανακοίνωση των δύο υπουργείων.
Θυμίζω ότι η δέσμευση της κυβέρνησης ήταν να προτεραιοποιηθεί η υλοποίηση του προαστιακού και μάλιστα ανακοινώθηκε ότι η πρώτη σύνδεση με τη Σίνδο θα λειτουργήσει μέχρι το τέλος του έτους, ενώ υπήρξαν και επίσημες δηλώσεις ότι ο προαστιακός τελικά θα φτάσει μέχρι τη Γέφυρα και τον Άγιο Αθανάσιο κι όχι όπως αρχικώς είχε ειπωθεί ότι το τρένο θα φτάνει μέχρι Αγχίαλο.
Τι μάθαμε από την ανακοίνωση;
-Ότι τα δυο έργα θα προχωρήσουν ανεξάρτητα. Ή τουλάχιστον αυτό καταλαβαίνει κάποιος, διότι δεν γίνεται καμιά αναφορά σχετικά με το έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης του έκτου προβλήτα που ήταν -επαναλαμβάνω- σε κοινό διαγωνισμό με τον προαστιακό.
-Ότι το έργο του προαστιακού εντάσσεται στο τομεακό πρόγραμμα του υπουργείου Μεταφορών με δικό του προϋπολογισμό 15 εκατ. ευρώ.
-Ότι το νέο δίκτυο θα περιλαμβάνει επτά σιδηροδρομικές στάσεις: Σίνδος, Αγχίαλος, Διαβατά, Κορδελιό, Επτανήσου, Μενεμένη και Ν.Σ. Σταθμός και θα αναπτυχθεί σε δύο κλάδους, έναν που θα φτάνει Σίνδο κι έναν που θα φτάνει Αγχίαλο.
-Ότι δικαιούχος του έργου (του προαστιακού) είναι οι «Σιδηρόδρομοι Ελλάδας Μ.Α.Ε.».
Όπως γίνεται αντιληπτό, μάθαμε κάποια πράγματα, προκύπτουν όμως και κάποιες ουσιαστικές απορίες. Όπως για παράδειγμα ποια είναι η τύχη του άλλου έργου της σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμανιού και γενικώς του διαγωνισμού που είναι σε εξέλιξη και προφανώς με το ένα από τα δύο έργα να προχωράει ανεξάρτητα, αλλάζουν τα δεδομένα. Από τον προϋπολογισμό μέχρι και τα διαδικαστικά ζητήματα. Όπως για παράδειγμα γιατί δεν γίνεται καμιά αναφορά στις δυο στάσεις σε Γέφυρα και Άγιο Αθανάσιο, οι οποίες σημειώνεται ότι αναφέρονται ακόμα και στην επίσημη ιστοσελίδα των έργων και μελετών της κυβέρνησης (erga.gov.gr) και μάλιστα ρητώς. Όπως για παράδειγμα αν οι διαδικασίες που θα απαιτηθούν στο εξής από τη ριζική αλλαγή θα συντομεύσουν ή θα μεγαλώσουν τον χρόνο υλοποίησης του έργου του προαστιακού και αντιστοίχως του έργου της σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμανιού, το οποίο είναι σαφώς πιο «δύσκολο» έργο και σέρνεται επί πολλά χρόνια, αλλά η χρησιμότητα και σπουδαιότητά του δεν αμφισβητείται.
Image

Η Voria.gr απευθύνθηκε στους αρμόδιους του υπουργείου Μεταφορών, οι οποίοι έδωσαν σχετικές διευκρινίσεις στα ερωτήματα, ειδικά για τον προαστιακό, που είναι άλλωστε και έργο προτεραιότητας για την κυβέρνηση.
Πρώτον οι στάσεις σε Γέφυρα και Άγιο Αθανάσιο δεν περιλαμβάνονται, λέει το υπουργείο, σε αυτήν τη φάση, διότι σχεδιάζεται να γίνει προσάρτηση των δύο σταθμών σε επόμενη φάση και αφού ολοκληρωθεί το πρώτο δίκτυο με τις συνδέσεις της Σίνδου και της Αγχιάλου. Από το υπουργείο επισημαίνουν ότι η δέσμευση για τη σύνδεση των δύο άλλων σταθμών (με τους οποίους καλύπτεται στο σύνολό του και ο δήμος Χαλκηδόνος) ισχύει και δεν έχει αλλάξει το παραμικρό.
Δεύτερον απαντούν ότι ο αρχικός διαγωνισμός με τα δυο έργα «σπάει» και ανεξαρτητοποιείται ο προαστιακός, προκειμένου να προχωρήσει πιο γρήγορα, ως έργο που μπορεί να ολοκληρωθεί μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα σε σχέση με τη σιδηροδρομική σύνδεση του έκτου προβλήτα του λιμανιού. Στόχος της κυβέρνησης είναι να υπάρξει ανάδοχος τον επόμενο μήνα κι εφόσον δεν υπάρξουν ενστάσεις που θα καθυστερήσουν τις διαδικασίες, τότε είναι εφικτό να έχουμε εργοτάξια για τον προαστιακό μέχρι τον Φεβρουάριο.
Τρίτον ο διαγωνισμός για τη σιδηροδρομική σύνδεση του έκτου προβλήτα θα συνεχιστεί με τις όποιες διαφοροποιήσεις προκύπτουν από τη μείωση του αντικειμένου που είναι σημαντική λόγω της εξαίρεσης του προαστιακού από τη σχετική εργολαβία.
Τέταρτον ότι με αυτή τη μέθοδο που επιλέχθηκε υπάρχει διακριτός προϋπολογισμός για τον προαστιακό, είναι έργο ανεξάρτητο και μπορεί να προχωρήσει στη βάση ανεξάρτητων χρονοδιαγραμμάτων (σ.σ. χωρίς να εξαρτάται από τις διαθέσεις και τις ικανότητες ενός αναδόχου κοινού για δυο έργα) και επιπρόσθετα μπορεί να προχωρήσει με μεγάλη ταχύτητα.