
Φανταστείτε να διασχίζετε την Ευρώπη με σχεδόν 300 χλμ./ώρα — παρακάμπτοντας τις ουρές στα αεροδρόμια, αποφεύγοντας την κυκλοφοριακή συμφόρηση στους αυτοκινητόδρομους και φτάνοντας από κέντρο πόλης σε κέντρο με άνεση. Ένα τολμηρό νέο έργο σιδηροδρομικών γραμμών υψηλής ταχύτητας επιδιώκει να κάνει αυτό το όνειρο πραγματικότητα.
glassalmanac.com
Πέρα από τα αεροπλάνα και τους αυτοκινητόδρομους
Ενώ τα αεροπορικά ταξίδια εξακολουθούν να κυριαρχούν στις διαδρομές μεγάλων αποστάσεων σε όλη την Ευρώπη, υπάρχει αυξανόμενη δυναμική για εναλλακτικές λύσεις που είναι πιο οικολογικές και πιο βολικές. Οι σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας επεκτείνονται και προτείνονται νέες συνδέσεις — γραμμές που θα μπορούσαν να ανταγωνιστούν τα αεροπορικά ταξίδια όχι μόνο σε ταχύτητα αλλά και σε συνολική απόδοση από πόρτα σε πόρτα.
Τι κάνει αυτό το έργο τόσο διαφορετικό;
Οι υπηρεσίες υψηλής ταχύτητας φτάνουν συνήθως τα 250–320 χλμ./ώρα στην Ευρώπη.¹ Αυτό σημαίνει ότι διαδρομές όπως το Παρίσι-Βερολίνο ή το Άμστερνταμ-Μιλάνο θα μπορούσαν, κατ' αρχήν, να ολοκληρωθούν σε λιγότερο από πέντε ώρες — συχνά ταχύτερα από το αντίστοιχο ταξίδι με αεροπλάνο, εφόσον ληφθούν υπόψη οι μετεπιβιβάσεις, η ασφάλεια και οι καθυστερήσεις.
Αυτό το σχεδιαζόμενο δίκτυο επιδιώκει όχι μόνο την ακατέργαστη ταχύτητα, αλλά και καλύτερη συνδεσιμότητα —γεφυρώνοντας τα κενά μεταξύ των υφιστάμενων διαδρόμων υψηλής ταχύτητας και επιτρέποντας την απρόσκοπτη διασυνοριακή μετακίνηση. Εάν εκτελεστεί σωστά, θα μπορούσε να αλλάξει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο οι Ευρωπαίοι μετακινούνται.
Ένας πιο πράσινος τρόπος να πάτε
Ίσως η πιο πειστική επιχειρηματολογία είναι η περιβαλλοντική. Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος αναφέρει ότι τα ταξίδια με τρένο εκπέμπουν περίπου 33 g CO₂ ανά επιβάτη-χιλιόμετρο , έναντι ~160 g CO₂/pkm για τα αεροπορικά ταξίδια (από το πηγάδι μέχρι τον τροχό, εξαιρουμένων των υποδομών)². Αυτό αντιστοιχεί σε μείωση των εκπομπών κατά περίπου 80-85% επιλέγοντας το τρένο έναντι του αεροπλάνου.³
Σύμφωνα με την Πράσινη Συμφωνία και τη Στρατηγική Βιώσιμης Κινητικότητας της ΕΕ, η μετατόπιση των μετακινήσεων από τις αεροπορικές στις σιδηροδρομικές μεταφορές αποτελεί βασικό μοχλό για την απαλλαγή των επιβατικών μεταφορών από τις ανθρακούχες εκπομπές.
![]() |
Ευκολότερο από το να πετάς — Και πιο άνετο επίσης
Τα αεροδρόμια φέρνουν ουρές, καθυστερήσεις στους ελέγχους και μετεπιβιβάσεις. Τα τρένα προσφέρουν μια πιο ομαλή εμπειρία επιβίβασης, πιο γενναιόδωρο επιτρεπόμενο όριο αποσκευών και άφιξη στο κέντρο της πόλης (όχι μεγάλες διαδρομές με λεωφορείο). Πολλές διαδρομές υψηλής ταχύτητας παρέχουν επιπλέον χώρο για τα πόδια, ειδικές ζώνες ησυχίας και Wi-Fi εντός του αεροσκάφους—ιδανικό για χαλάρωση ή εργασία καθ' οδόν.
Τι σημαίνει αυτό για το μέλλον των ευρωπαϊκών ταξιδιών
Εάν το έργο κερδίσει ευρεία υποστήριξη και χρηματοδότηση, θα μπορούσε να αναδιαμορφώσει την ισορροπία της κινητικότητας στην Ευρώπη. Οι αποδράσεις το Σαββατοκύριακο σε γειτονικές χώρες, τα διασυνοριακά επαγγελματικά ταξίδια ή ακόμη και οι μετακινήσεις σε πολλές χώρες θα μπορούσαν να γίνουν πιο πρακτικές με τρένο.
Ενώ οι πτήσεις δεν θα εξαφανιστούν, οι σιδηρόδρομοι υψηλής ταχύτητας αναμένεται να διαβρώσουν τμήματα της αγοράς αεροπορίας μικρών αποστάσεων —ιδίως διαδρομές κάτω των 1.000 χλμ. περίπου, όπου οι σιδηρόδρομοι αποδεικνύονται ήδη ανταγωνιστικοί.⁴
Έτοιμοι για μια νέα εποχή ταξιδιών;
Είτε ταξιδεύετε συχνά είτε φοβάστε τις διαδικασίες του αεροδρομίου, αξίζει να παρακολουθήσετε αυτό το έργο. Προαναγγέλλει κάτι περισσότερο από απλώς νέες υποδομές - σηματοδοτεί έναν επαναπροσδιορισμό των ίδιων των ευρωπαϊκών ταξιδιών.
Η Ευρώπη ανοίγει τις ράγες. Το μέλλον των ταξιδιών μπορεί απλώς να γίνει ταχύτερο, καθαρότερο και εκπληκτικά χαλαρωτικό.