
Στην άρση της μονιμότητας στον ΟΣΕ, που γίνεται για πρώτη φορά στο Δημόσιο, αλλά και στην εξέλιξη των σιδηροδρομικών έργων, αναφέρθηκε το πρωί της Τετάρτης, 27 Αυγούστου 2025, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης.
mononews.gr
Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ, ο κ. Κυρανάκης είπε ότι στον ΟΣΕ έγιναν απολύσεις ατόμων λόγω παράβασης καθήκοντος, όπως επίσης απολύσει έγιναν και σε ανάδοχη εταιρεία. Ωστόσο, όπως επεσήμανε οι καλοί υπάλληλοι θα επιβραβεύονται, ενώ όσοι παραμελούν/παραβιάζουν τα καθήκοντά τους, θα υπόκεινται σε αυστηρές ποινές, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
Όπως δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, τα σιδηροδρομικά έργα προχωρούν με γοργούς ρυθμούς στη Θεσσαλία για την αποκατάσταση των ζημιών λόγω της κακοκαιρίας Daniel «εντός χρονοδιαγράμματος και μάλιστα λίγο μπροστά από το χρονοδιάγραμμα, κάτι πρωτοφανές για δημόσιο έργο», συμπληρώνοντας ότι σε 11 μήνες, δηλαδή τον Αύγουστο του 2026 το τμήμα των 100χλμ που επλήγη θα έχει αποκατασταθεί πλήρως και θα έχει όλα τα συστήματα ασφαλείας σε διπλή γραμμή σε όλο το μήκος της γραμμής Αθήνα – Θεσσαλονίκη.
Ακολούθως, ο κ. Κυρανάκης τόνισε ότι όπου δεν έχουν ολοκληρωθεί τα έργα δε σημαίνει ότι δεν υπάρχει ασφάλεια. «Ασφάλεια υπάρχει όταν τηρούνται όλοι οι κανόνες», είπε.
Τον Σεπτέμβριο ξεκινά η εκπαίδευση των μηχανοδηγών
Στις επιτυχίες της προόδου των σιδηροδρομικών έργων, ο κ. Κυρανάκης ανέφερε και την ολοκλήρωση του ECTS on board, το σύστημα αυτόματης πέδησης, που είναι ενσωματωμένο στις αμαξοστοιχίες. Τα συστήματα είναι εγκατεστημένα και λειτουργικά σε 100 αμαξοστοιχίες, ενώ τον Σεπτέμβριο ξεκινά επισήμως και η εκπαίδευση των μηχανοδηγών στα νέα συστήματα ασφαλείας. «Έξι τύποι αμαξοστοιχιών στο Αθήνα – Θεσσαλονίκη δοκιμάστηκαν και ολοκληρώθηκαν τον Αύγουστο. Τον Σεπτέμβρη ξεκινούν οι εκπαιδεύσεις των μηχανοδηγών. Αυτό σημαίνει ότι ο κάθε μηχανοδηγός με το σύστημα που έχει πάνω στην αμαξοστοιχία να μπορεί να προσαρμόζει ρυθμίσεις, ώστε το τρένο να σταματά αυτόματα όταν υπάρχει η παραβίαση ενός κανόνα».
Επίσης ο κ. Κυρανάκης, μίλησε και για την εγκατάσταση του νέου συστήματος γεωεντοπισμού στο Κέντρο Τηλεδιοίκησης Αχαρνών στο ΣΚΑ που ολοκληρώθηκε στα τέλη Ιουλίου. «Τώρα θα εγκατασταθούν οι πομποί και ο λοιπός εξοπλισμός για δορυφορική σύνδεση σε όλες τις αμαξοστοιχίες οι οποίες κυκλοφορούν σε όλο το δίκτυο, όχι μόνο στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Άρα, δε θα έχουμε πλέον τυφλά τρένα. Αυτόματα θα έρχεται ειδοποίηση αν δύο τρένα μπουν στην ίδια γραμμή. Να μην ξαναζήσουμε ποτέ Τέμπη σε αυτή τη χώρα», είπε ο κ. Κυρανάκης, τονίζοντας ότι όλα αυτά είναι επιπλέον δικλείδες ασφαλείας και πίσω από όλα αυτά βρίσκεται και ο ανθρώπινος παράγοντας.
Σε εξέλιξη οι εργασίες για το railway.gov.gr
Πηγές που γνωρίζουν το θέμα, μιλώντας στο mononews.gr ανέφεραν ότι με γοργούς ρυθμούς προχωρούν και οι εργασίες για το railway.gov.gr, της καινοτόμου πλατφόρμας, που θα δώσει ορατότητα στην ασφάλεια.
Όπως εξηγούν οι πηγές, το σύστημα θα πρέπει να εγκατασταθεί πρώτα σε όλα τα κέντρα εποπτείας και στη συνέχεια αφού ολοκληρωθούν όλες οι απαραίτητες εργασίες θα δοθεί στη δημοσιότητα. Ωστόσο, το χρονοδιάγραμμα της παράδοσης θα ξεκαθαρίσει τον προσεχή Σεπτέμβριο.
Με το railway.gov.gr, την ενοποιημένη ψηφιακή πλατφόρμα κυκλοφορίας και δεδομένων, οι πολίτες θα μπορούν κάθε ώρα και ανά πάσα στιγμή να βλέπουν πώς κινείται ο σιδηρόδρομος σε όλο το μήκος του δικτύου, που αγγίζει τα 2.000 χλμ. Επιπλέον, η πλατφόρμα παρέχει και στις αρχές μία σειρά πληροφοριών μέσω επιμέρους εφαρμογών:
-του Ψηφιακού Μητρώου Σιδηροδρομικών Δεδομένων
-του Συστήματος ακριβούς γεωεντοπισμού αμαξοστοιχιών με ακρίβεια έως 5cm
-της Εφαρμογής καταγραφής εντολών και παραβάσεων
Παράλληλα, υπενθυμίζεται ότι με το νέο νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση του σιδηροδρόμου καθίσταται υποχρεωτική η υποδομή που να υποστηρίζει τα νέα συστήματα. Το νέο θεσμικό πλαίσιο καθιστά υποχρεωτική την εγκατάσταση δύο προηγμένων δεκτών GNSS σε κάθε μηχανή τρένου, καθώς και δορυφορικής σύνδεσης στο διαδίκτυο.
Χάρη στη χρήση του συστήματος Hellenic Positioning System (HEPOS), το στίγμα κάθε συρμού θα μεταδίδεται ανά λίγα δευτερόλεπτα με ακρίβεια έως και 5 εκατοστών. Όταν τα τρένα κινούνται μέσα σε σήραγγες, οι περισσότερες από 1500 κάμερες ασφαλείας που έχουν εγκατασταθεί σε σήραγγες και άλλα καίρια σημεία του δικτύου, που θα επιτηρούνται συνεχώς μέσω ειδικού λογισμικού, θα καταγράφουν τις κινήσεις των τρένων. Κάμερες ασφαλείας θα εγκατασταθούν και στο πρώτο βαγόνι κάθε αμαξοστοιχίας που χρησιμοποιεί το σιδηροδρομικό δίκτυο, όπως επίσης και σε κάθε καμπίνα μηχανοδηγού, στους χώρους εργασίας των σταθμαρχών, καθώς και σε κάθε κρίσιμη για την ασφάλεια υποδομή.
Κάμερες στο εμπρόσθιο μέρος κάθε συρμού. Οι εικόνες και τα δεδομένα που παρουσιάζονται είναι ενδεικτικά και χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για σκοπούς επίδειξης της εφαρμογής. Πηγή: Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών

Η εν λόγω εφαρμογή δημιουργεί για πρώτη φορά ψηφιακό αποτύπωμα ευθύνης με τεκμηριωμένα δεδομένα με timestamps, εφόσον καταγράφει όλες τις εντολές, παραβάσεις και ειδοποιήσεις ανά ρόλο (μηχανοδηγός, σταθμάρχης, κλειδούχος).
Επιπρόσθετα, θα αποθηκεύονται όλα τα δεδομένα και θα γίνεται ψηφιακή καταγραφή εντολών και παραβάσεων. Έτσι, με τη δημιουργία οπτικού υλικού και των ψηφιακών αρχείων, θα γίνονται άμεσες παρεμβάσεις για την αποτροπή κινδύνων, όπως επίσης και για την άμεση συντήρηση των δικτύου, όπου αυτό απαιτείται.
Έρχεται νέος διαγωνισμός για 100 νέα Αυτόματα Συστήματα Ισόπεδων Διαβάσεων
Σχετικά με τις ισόπεδες διαβάσεις ο κ. Κυρανάκης εξήγησε ότι στόχος της κυβέρνησης είναι οι πολυσύχναστες διαβάσεις από ισόπεδες θα γίνουν ανισόπεδες.
Σύμφωνα με τον κυβερνητικό προγραμματισμό προβλέπεται η υλοποίηση για 100 νέα Αυτόματα Συστήματα Ισόπεδων Διαβάσεων. Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται να δημοσιευτεί ο νέος διαγωνισμός, με ορίζοντα υλοποίησης του έργου το πρώτο εξάμηνο του 2026.
Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι οι 100 ΑΣΙΔ, θα έχουν εκσυγχρονισμένα ηλεκτρονικά συστήματα , με την παρακολούθησή τους να καλύπτεται και με κάμερες συνδεδεμένες με τα δύο κέντρα παρακολούθησης των Διαβάσεων στη Θεσσαλονίκη και στην Αλεξανδρούπολη.
Το συνολικό κόστος του έργου, μαζί και με το μικρότερο διαγωνισμό, που σχετίζεται με την προμήθεια μπαρών Αυτόματων Συστημάτων Ισόπεδων Διαβάσεων (ΑΣΙΔ) με σύμβαση διάρκειας τριών μηνών, αγγίζει τα 30 εκατομμύρια ευρώ.