Σάββατο 2 Αυγούστου 2025

Μετρό: Ανάταξη 22 συρμών για να αποφευχθεί άλλο ένα καλοκαίρι με τρένα χωρίς κλιματισμό το 2026



Στην ανάταξη 22 παλαιότερων συρμών του μετρό (γραμμές 2 και 3) και του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου (Γραμμή 1) αναμένεται να προχωρήσει η ΣΤΑΣΥ εντός του 2026.

ethnos.gr

 Το εγχείρημα συζητείται ήδη εδώ και πάνω από ένα χρόνο χωρίς ωστόσο να λαμβάνεται η απόφαση να χρηματοδοτηθεί με αποτέλεσμα το επιβατικό κοινό της Αθήνας να εξακολουθεί να επιβιβάζεται σε συρμούς - «φούρνους» ακόμα και σε περιόδους ακραίου καύσωνα. Υπενθυμίζεται ότι έως και σήμερα οι 20 από τους 52 συρμούς του μετρό δεν διαθέτουν κλιματισμό.

Ωστόσο, τώρα φαίνεται ότι προκρίνεται ως η μοναδική λύση προκειμένου να αποκτήσουν οι εν λόγω συρμοί σύστημα ψύξης, αλλά και να κερδίσουν αρκετά χρόνια ζωής ακόμα στις ράγες δεδομένου ότι ηλικιακά οι πρώτοι συρμοί του μετρό έχουν αγγίξει την 25ετία. Άλλωστε και ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης σε τηλεοπτικές του δηλώσεις την Παρασκευή δεσμεύτηκε ότι το καλοκαίρι που διανύουμε θα είναι το τελευταίο που οι επιβάτες μετακινούνται με συρμούς χωρίς κλιματισμό.

«Είναι μία πολύ κακή κατάσταση, η οποία δεσμεύομαι προσωπικά ότι αυτό είναι το τελευταίο καλοκαίρι που τη βιώνουμε», ανέφερε ο κ. Κυρανάκης ερωτηθείς σχετικά. Να σημειωθεί ότι πέρυσι το κόστος της εγκατάστασης κλιματισμού στους συρμούς των Γραμμών 2 και 3 είχε εκτιμηθεί ανά όχημα σε περίπου 275.000 ευρώ με τη συνολική δαπάνη να ξεπερνά τα 39,5 εκ. ευρώ.

Και την ανάταξη, πάντως, των υφιστάμενων συρμών φαίνεται ότι θα κληθούν να την ...πληρώσουν οι επιβάτες με πρόσθετη ταλαιπωρία καθώς - όπως είναι αναμενόμενο - οι συρμοί που θα ανακατασκευαστούν, θα αποσυρθούν και θα λείψουν από την κυκλοφορία, η οποία ούτως ή άλλως τα τελευταία χρόνια εκτελείται με ελάχιστες ή καθόλου εφεδρείες.

Στους στόχους του υπουργείου εκτός της ανάταξης αυτών των συρμών συγκαταλέγεται η προμήθεια και 7 καινούριων διρευματικών για το μετρό ώστε να μπορεί να εξυπηρετηθεί και η Γραμμή 3 που συνδέει το Αεροδρόμιο της Αθήνας και «αγκομαχά» καθημερινά ιδιαίτερα μετά την προσθήκη των 6 τελευταίων σταθμών της επέκτασης προς Πειραιά χωρίς την αγορά ούτε ενός καινούριου τρένου. Ταυτόχρονα μετά κόπων, βασάνων και ...προστίμων που επιβάλλει η ΣΤΑΣΥ στην ανάδοχο εταιρεία προχωρά και η ανάταξη 14 από τους παλαιότερους συρμούς του ηλεκτρικού, η οποία αν και έχει συμβασιοποιηθεί εδώ και 2,5 χρόνια δεν έχει αποδώσει έως σήμερα κανένα ολοκληρωμένο τρένο με τη συνολική παράδοση να έχει μετατεθεί πλέον για το 2027. Το γεγονός αυτό μάλιστα κάνει το project του νέου προγράμματος ανατάξεων μέσα σε ένα χρόνο από τώρα να φαντάζει εξαιρετικά δύσκολο.

Ο νέος διαγωνισμός για την ανακατασκευή περισσότερων συρμών

Στο μεταξύ τις προηγούμενες ημέρες η ΣΤΑΣΥ δημοσίευσε πρόσκληση υποβολής προσφορών για τη σύνταξη τεχνικών προδιαγραφών που αφορούν την αναβάθμιση 12 συρμών Σειράς Ι του μετρό, οι οποίοι αγοράστηκαν το 2000 και δεν διαθέτουν κλιματισμό εκ κατασκευής και 10 συρμών της 10ης παραλαβής της Γραμμής 1, οι οποίοι διαθέτουν σύστημα κλιματισμού αλλά παρωχημένο, με τη σχετική δαπάνη να ανέρχεται στα 37.200 ευρώ με ΦΠΑ.

Το έργο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός πέντε μηνών από την ημερομηνία ανάθεσης, ενώ οι τεχνικές προδιαγραφές θα καλύπτουν την πλήρη αναβάθμιση των εν λόγω συρμών, με σκοπό την τεχνολογική ανανέωση, τη βελτίωση της ασφάλειας και της λειτουργικότητας, αλλά και την παράταση της επιχειρησιακής ζωής τους.

Σύμφωνα με την ΣΤΑΣΥ, η αναβάθμιση 12 Συρμών Σειράς Ι του μετρό θα περιλαμβάνει γενικές επισκευές και βελτιώσεις συστημάτων, καθώς επίσης και προσθήκη εξοπλισμού όπως:

Σύστημα κλιματισμού στον χώρο επιβατών
Κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης
Οθόνες ενημέρωσης και συστήματα πληροφόρησης
Ηχομόνωση
Καταγραφικά συμβάντων
Νέο σύστημα έλξης με κινητήρες Εναλλασσόμενου Ρεύματος
Εκσυγχρονισμένος ηλεκτρολογικός και μηχανολογικός εξοπλισμός

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην αναβάθμιση της λειτουργικής ασφάλειας και στη βελτίωση της εμπειρίας μετακίνησης για το επιβατικό κοινό. Αντίστοιχα η αναβάθμιση των 10 Συρμών της 10ης Παραλαβής του ηλεκτρικού θα περιλαμβάνει αντικατάσταση παρωχημένων συστημάτων, προσθήκη σύγχρονου εξοπλισμού και γενική επισκευή. Οι τεχνικές προδιαγραφές θα στηριχθούν σε υφιστάμενα εγχειρίδια, σχέδια, τεκμηρίωση προηγούμενων παραλαβών (όπως η σύμβαση των 14 συρμών 8ης παραλαβής που βρίσκεται σε εξέλιξη), και πρότυπα που θα διαθέσει η ΣΤΑΣΥ. Ο οικονομικός φορέας θα συνεργαστεί στενά με τις υπηρεσίες της ΣΤΑΣΥ για την εξειδίκευση των απαιτήσεων λειτουργίας και συντήρησης, ενώ θα υποστηρίξει και την εκτίμηση του προϋπολογισμού της μελλοντικής αναβάθμισης. Στην πρώτη φάση του έργου θα γίνει αξιολόγηση της υπάρχουσας τεκμηρίωσης και προκαταρκτικά σχόλια από τη ΣΤΑΣΥ, ενώ η δεύτερη φάση αφορά την πλήρη σύνταξη του τεύχους τεχνικών προδιαγραφών, τον καθορισμό νέων τεχνικών παραμέτρων όπου απαιτείται, την εκτίμηση του προϋπολογισμού και την τελική οριστικοποίηση του κειμένου με βάση τα σχόλια της ΣΤΑΣΥ. Ο ανάδοχος φορέας δεν θα περιοριστεί μόνο στη σύνταξη των τεχνικών προδιαγραφών αλλά θα προσφέρει και υποστήριξη για την εκτίμηση του συνολικού προϋπολογισμού των έργων αναβάθμισης, βασιζόμενος στα προηγούμενα αντίστοιχα έργα (κυρίως της 8ης παραλαβής).

Το φθινόπωρο τα νεότερα για καινούριους συρμούς

Σε ό,τι αφορά την προμήθεια νέων συρμών, υπουργείο Μεταφορών και ΣΤΑΣΥ έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους για χρηματοδότηση στο νέο Κλιματικό Ταμείο, το οποίο ανακοινώθηκε πρόσφατα. Εντός του προσεχούς φθινοπώρου θα γνωρίζουμε εάν θα δοθεί η έγκριση των αναγκαίων πόρων του προγράμματος από την Ευρωπαική Επιτροπή προκειμένου να πάρει μπρος και ο σχετικός διαγωνισμός, ώστε να αρχίσει να μετρά αντίστροφα και ο χρόνος παράδοσης των καινούριων συρμών, ο οποίος σε καμία περίπτωση δεν θα είναι μικρότερος της τριετίας.

Κατά συνέπεια οι ελπίδες για πιο ...δροσερές μετακινήσεις μετατίθενται κυρίως στις ανακατασκευές υφιστάμενων συρμών. Σε ό,τι αφορά τους 14 συρμούς, για τους οποίους «τρέχει» η σχετική σύμβαση, το πρώτο πρότυπο βαγόνι, που θα αποτελέσει βάση για την ανακατασκευή των υπολοίπων, παραδόθηκε με μεγάλη καθυστέρηση πριν λίγες εβδομάδες, όταν συμβατικά έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί τον Ιούλιο του 2024. Οι λειτουργικές δοκιμές του πρώτου ολόκληρου ανακαινισμένου συρμού αναμένεται να έχουν περαιωθεί τον Φεβρουάριο του 2026, ακυρώνοντας στην πράξη τον αρχικό στόχο ολοκλήρωσης του έργου έως το τέλος του 2025. Νέος στόχος είναι πλέον η παράδοση ενός συρμού ανά μήνα από τον Φεβρουάριο του 2026 και μετά, με τη συνολική ανακαίνιση να εκτείνεται πλέον έως το 2027.

Οι αλλεπάλληλες καθυστερήσεις οδήγησαν ήδη στην επιβολή δύο προστίμων ύψους 92.000 ευρώ προς την ανάδοχο εταιρεία CAF από τη ΣΤΑ.ΣΥ., με το τρίτο να ...ετοιμάζεται, ενώ πρόσφατα υπεγράφη τροποποιημένη σύμβαση που αυξάνει το συνολικό κόστος του έργου από τα 65,49 εκατ. ευρώ στα 71,7 εκατ. ευρώ. Το έργο εντάχθηκε στο νέο ΕΣΠΑ, ωστόσο τα χρονοδιαγράμματα που αναφέρονται στη συμφωνία έχουν ήδη παρέλθει.

Ο κ. Κυρανάκης, πάντως, ανέφερε χθες ότι με την παράδοση των ανακατασκευασμένων συρμών, θα επεκταθεί και στη Γραμμή 1 η 24ωρη λειτουργία τα Σάββατα, η οποία θα θεσμοθετηθεί στις γραμμές 2 και 3 από τις 13 Σεπτεμβρίου, όπως ανακοίνωσε.