Τετάρτη 4 Ιουνίου 2025

Οι σιδηροδρομικές εταιρείες πρέπει να σταματήσουν να ποινικοποιούν τα «αθώα λάθη», αναφέρει έκθεση


Σαμ Γουίλιαμσον

Οι επιβάτες τρένων υφίστανται άδικες κυρώσεις για μικρά και συχνά πραγματικά λάθη κατά την αγορά εισιτηρίων, σύμφωνα με έρευνα.

Το Γραφείο Σιδηροδρόμων και Οδών (ORR) δήλωσε ότι το σύστημα κομίστρων της Βρετανίας είναι «πολύπλοκο» και ότι οι σιδηροδρομικές εταιρείες πρέπει να σταματήσουν να λαμβάνουν «δυσανάλογα μέτρα» κατά των ταξιδιωτών.

bbc.com

Ο 22χρονος Σαμ Γουίλιαμσον νόμιζε ότι είχε εξασφαλίσει έκπτωση 1,90 λιρών σε εισιτήριο χρησιμοποιώντας την κάρτα τρένου του νεαρού άνδρα του, αλλά απειλήθηκε με δικαστική αγωγή - η οποία τώρα καταργήθηκε - καθώς η έκπτωση δεν ίσχυε πριν από τις 10 π.μ. τις καθημερινές εκτός Ιουλίου και Αυγούστου.

Η Rail Delivery Group, η οποία εκπροσωπεί τις σιδηροδρομικές εταιρείες, δήλωσε ότι η φοροδιαφυγή κοστίζει στον κλάδο 400 εκατομμύρια λίρες ετησίως, αλλά αναγνώρισε ότι ο κλάδος πρέπει να είναι «πιο συνεπής».

Η έρευνα της ORR εξέτασε τον τρόπο με τον οποίο ο σιδηροδρομικός κλάδος χειρίζεται τη φοροδιαφυγή μετά την δίωξη επιβατών για μικρά χρηματικά ποσά.

Το ORR ανέφερε μια υπόθεση, η οποία τελικά αποσύρθηκε όταν ένας τοπικός πολιτικός εξέτασε τα ζητήματα, όπου ένας επιβάτης απειλήθηκε με δικαστική αγωγή επειδή επέλεξε κατά λάθος έκπτωση σε σιδηροδρομική κάρτα 16-25 ενώ κατείχε σιδηροδρομική κάρτα 26-30. Και οι δύο δίνουν την ίδια έκπτωση.

Η έκθεση διαπίστωσε επίσης ότι οι επιβάτες που είχαν ξεχάσει την κάρτα τρένου τους συχνά τιμωρούνταν, αν και ανέφερε ότι ήταν δύσκολο για το προσωπικό των σιδηροδρόμων να διακρίνει τα γνήσια λάθη από εκείνους που επέλεξαν να πληρώσουν σκόπιμα λιγότερο.

Ο υπουργός Σιδηροδρόμων, Λόρδος Πίτερ Χέντι, δήλωσε ότι οι «αθέμιτες διώξεις» τιμωρούν αθώους επιβάτες.

Πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση σχεδιάζει να αντιμετωπίσει την αποφυγή εισιτηρίων απλοποιώντας την έκδοση εισιτηρίων και αναπτύσσοντας σχέδια για έναν κρατικό σιδηροδρομικό φορέα, τον Great British Railway.

Ο Σαμ είπε ότι το «μικροσκοπικό» λάθος του «θα μεταφραζόταν σε ποινική δίωξη, ενδεχομένως, ή σε εκατοντάδες [λίρες] σε πρόστιμα, οπότε θα μπορούσα να καταλήξω με ποινικό μητρώο».

Περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο τον έπιασαν έξω ως «ελαφρώς περίπλοκο», προσθέτοντας «δεν μπορούμε να περιμένουμε από έναν τακτικό μετακινούμενο να γνωρίζει κάτι τέτοιο σε τακτική βάση».

Η εισφοροδιαφυγή «δύσκολη η αντιμετώπιση»

Η διευθύντρια στρατηγικής της ORR, Στέφανι Τόμπιν, δήλωσε ότι το νομικό πλαίσιο και η επιβολή της έκδοσης εισιτηρίων είναι «ολοένα και πιο περίπλοκα και φαίνεται να έχουν ως γνώμονα τη βιομηχανία, αφήνοντας ορισμένους επιβάτες που κάνουν αθώα λάθη ευάλωτους σε δυσανάλογα αποτελέσματα».

Ωστόσο, πρόσθεσε ότι «η διαφυγή εισιτηρίων παραμένει ένα σημαντικό πρόβλημα και θα πρέπει να ληφθούν αυστηρά μέτρα εναντίον όσων σκόπιμα επιδιώκουν να εξαπατήσουν τον σιδηρόδρομο».

Η έρευνα ανέφερε ότι η αποφυγή των ναύλων γίνεται κάτι συνηθισμένο «μεταξύ ορισμένων ομάδων επιβατών» και ότι γίνεται «ολοένα και πιο δύσκολο να αντιμετωπιστεί».

Ο Ρόμπερτ Νίσμπετ, εκπρόσωπος του Rail Delivery Group, ο οποίος εκπροσωπεί τον σιδηροδρομικό κλάδο, δήλωσε ότι η φοροδιαφυγή αφαιρεί χρήματα από το σιδηροδρομικό σύστημα, τα οποία διαφορετικά θα μπορούσαν να επενδυθούν σε βελτιώσεις.

Πρόσθεσε: «Θα μπορούσαμε να είμαστε καλύτεροι, ως κλάδος, θα μπορούσαμε να είμαστε πιο σαφέστεροι, θα μπορούσαμε να είμαστε πιο συνεπείς σε όλη τη χώρα».

«Δεν τα καταφέρνουμε πάντα σωστά, το αναγνωρίζουμε, πρέπει να γινόμαστε καλύτεροι».