
Στην κατεύθυνση ενίσχυσης των μέσων μαζικής μεταφοράς και της αστικής κινητικότητας κινείται το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σύμφωνα με όσα δήλωσε πρόσφατα ο αναπληρωτής υπουργός, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, σε συνέντευξή του στο OPEN.
eleftherostypos.gr
Στο επίκεντρο βρίσκεται η πρόταση για 24ωρη λειτουργία του Μετρό τα Σάββατα, αλλά και αντίστοιχη επέκταση της λειτουργίας του Τραμ στην παραλιακή ζώνη κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.
Ο κ. Κυρανάκης, έχει ζητήσει εδώ και τέσσερις εβδομάδες από τη ΣΤΑΣΥ – την εταιρεία που διαχειρίζεται το δίκτυο Μετρό και Τραμ – να μελετήσει τη βιωσιμότητα μιας τέτοιας επέκτασης του ωραρίου. Η εφαρμογή του μέτρου θα ξεκινήσει, εφόσον εγκριθεί, πιλοτικά τα Σάββατα, ενώ δεν αποκλείεται να επεκταθεί και στις Παρασκευές, ανάλογα με την ανταπόκριση του κοινού και τα επιχειρησιακά δεδομένα.
Η πρωτοβουλία αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο προσέλκυσης περισσότερων πολιτών στα δημόσια μέσα μεταφοράς, ιδιαίτερα τις βραδινές ώρες που η νυχτερινή διασκέδαση κορυφώνεται. Αντίστοιχα παραδείγματα υπάρχουν και σε άλλες ευρωπαϊκές μητροπόλεις, όπως το Βερολίνο και η Μαδρίτη, όπου η 24ωρη λειτουργία σε συγκεκριμένες γραμμές ενισχύει την ασφάλεια και μειώνει την ανάγκη για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ.
Συνδικάτο σταθμαρχών Πρώτη Γραμμή: Ανεύθυνη ενέργεια αν αποφασιστεί 24ωρη λειτουργία του Μετρό με τις υπάρχουσες συνθήκες
Ενδοιασμούς σχετικά με το ενδεχόμενο 24ωρης λειτουργίας του Μετρό της Αθήνας την ημέρα του Σαββάτου, υπό τις υπάρχουσες συνθήκες, διατηρεί το Συνδικάτο σταθμαρχών Πρώτη Γραμμή. Mε ανακοίνωσή τους οι σταθμάρχες διατυπώνουν κάποιους προβληματισμούς για τη πρόταση επέκτασης του ωραρίου, αναφέροντας παράλληλα πως πρακτικά δεν τους επηρεάζει δεδομένου ότι εργάζονται ήδη στο δίκτυο 24 ώρες το 24ωρο.
Η ανακοίνωση
Πληροφορηθήκαμε από τον Τύπο πως το Υπουργείο Μεταφορών έχει ζητήσει μελέτη βιωσιμότητας από τη ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε., έτσι ώστε το δίκτυο να λειτουργεί επί 24ωρης βάσης την ημέρα του Σαββάτου.
Απ’ ό,τι πληροφορούμαστε από το ίδιο άρθρο, η κίνηση αυτή αποσκοπεί στην καταπολέμηση του φαινομένου αύξησης των τροχαίων ατυχημάτων που έχει παρατηρηθεί μέσα από στατιστικά που υπήρξαν για το 2024.
Ως Σταθμάρχες, ήδη εργαζόμαστε αδιαλείπτως στο δίκτυο 24 ώρες το 24ωρο. Άρα η παραπάνω πρόταση αν υλοποιηθεί, δεν αλλάζει τη φύση των προγραμμάτων εργασίας μας, πράγμα που σημαίνει πως ως κλάδος που βρίσκεται ήδη στο δίκτυο καθημερινά καθόλη τη διάρκεια του 24ώρου, δεν μπορεί παρά να ακολουθήσει οποιαδήποτε απόφαση.
Οι Σταθμάρχες βρίσκονται στους σταθμούς ούτως η άλλως λοιπόν.
Θα θέλαμε όμως να επισημάνουμε κάποιες συνισταμένες, οι οποίες θα πρέπει να ληφθούν πάρα πολύ σοβαρά από την πολιτική ηγεσία και κατ’ επέκταση από τη Διοίκηση της ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε. και αυτές δεν έχουν να κάνουν με φιλοσοφικές ανησυχίες, αλλά με γεγονότα τα οποία δεν μπορούν να αμφισβητηθούν από κανένα.
Έτσι λοιπόν μια 24ωρη λειτουργία του δικτύου (έστω το Σάββατο όπως προτείνεται για αρχή), δεν αποτελεί απλά μια ανώδυνη παράταση κυκλοφορίας για να προλάβουμε τα τροχαία ατυχήματα στην άσφαλτο.
Η 24ωρη λειτουργία ενέχει πάρα πολλούς κινδύνους με κυριότερο την έκπτωση στην ασφάλεια.
Ήδη τη στιγμή που συντάσσεται το παρόν, η επέκταση του ωραρίου λειτουργίας των Γραμμών 2 και 3 του Μετρό, γίνεται χωρίς αστυνόμευση.
Όχι πως το υπόλοιπο της ημέρας το Σχέδιο Αριάδνη αποδίδει καρπούς και παρέχει ασφάλεια στους πολίτες, αλλά έστω υφίσταται κάποια σποραδική αστυνόμευση σε κάποια σημεία του δικτύου.
Τις Παρασκευές και τα Σάββατα λοιπόν, μετά τις δώδεκα τα μεσάνυχτα δεν υπάρχει τίποτα, καθώς αποχωρούν οι αστυνομικοί που στελεχώνουν το Σχέδιο Αριάδνη (έστω και αυτοί οι ελάχιστοι που το στελεχώνουν).
Άρα 24ωρη λειτουργία χωρίς αστυνόμευση, μπορεί να προλαμβάνει τα τροχαία (που και αυτό εξετάζεται καθώς αποτελεί μάλλον στην καλύτερη ευχολόγιο και όχι εμπεριστατωμένη άποψη), αλλά θέτει σε κίνδυνο μεγαλύτερο ποσοστό πολιτών από την παραβατικότητα που λαμβάνει χώρα στο δίκτυο, ειδικά τις βραδινές ώρες. Πάμε να διορθώσουμε κάτι και χαλάμε κάτι άλλο λοιπόν.
Και επειδή η πολιτεία έχει δείξει ξεκάθαρα πόσο λαμβάνει υπόψη της τις εκκλήσεις μας για σωστή αστυνόμευση του δικτύου, μπορούμε να προσκομίσουμε στον όποιο ενδιαφερόμενο τις επιστολές μας και τα δελτία τύπου τα τελευταία 4 χρόνια, μέσα από τα οποία ζητούμε εναγωνίως, τη σωστότερη και πυκνότερη αστυνόμευση των σταθμών, αλλά χωρίς καμία ανταπόκριση.
Λάβαμε μόνο μια βαρύγδουπη δήλωση πως αρκετά μεγάλη δύναμη κάποιων χιλιάδων αστυνομικών που βρίσκονται σε διατεταγμένη υπηρεσία φύλαξης σημαντικών προσώπων και «στόχων», θα γυρίσει να ενισχύσει τα αστυνομικά τμήματα και το Σχέδιο Αριάδνη.
Δυστυχώς όμως όλα ξεχάστηκαν με συνοπτικές διαδικασίες. Άρα μιλάμε για τουλάχιστον ανεύθυνη ενέργεια αν αποφασιστεί 24ωρη λειτουργία με τις υπάρχουσες συνθήκες αστυνόμευσης.
Σε συνδυασμό με τα παραπάνω, αν προσθέσουμε και το θέμα της συντήρησης και της γήρανσης του εξοπλισμού (το βασικό δίκτυο του Μετρό μετρά ήδη 25 χρόνια λειτουργίας), τότε μιλάμε για ένα εκρηκτικό μείγμα ανευθυνότητας αν εφαρμοστεί η πρόταση της πολιτείας.
Τα περιστατικά με τους συρμούς που παρουσιάζουν βλάβες και ακινητοποιούνται είναι όχι απλά πολλά, αλλά πλέον και συχνότατα. Η έλλειψη συρμών είναι κάτι που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί από κανένα και μάλιστα η συσσώρευση επιβατών στις αποβάθρες λόγω μεγάλων χρονοαποστάσεων το μαρτυρά. Δεν χρειάζεται καμία μελέτη περί αυτού. Είναι ξεκάθαρο τοις πάσι. Πάμε λοιπόν σε ένα «άρρωστο» και γηρασμένο δίκτυο, να το επιβαρύνουμε ακόμη περισσότερο με μεγαλύτερη καταπόνηση.
Και μαζί με τα προαναφερθέντα, έρχονται οι καθημερινές τραγελαφικές αστοχίες σε Ηλεκτρονικό Εισιτήριο και την υποστήριξη που διατίθεται για αυτό. Η Αθήνα δεν είναι η μόνη πόλη με τεράστιο τουρισμό.
Υπάρχουν πόλεις με πολύ μεγαλύτερο αριθμό τουριστών από την Αθήνα (Παρίσι, Τόκιο, Ρώμη, Μαδρίτη, Λονδίνο κλπ), οι οποίες μεταφέρουν τους τουρίστες χωρίς 24ωρη λειτουργία το Σάββατο. Εκτιμούμε πως και σε αυτές τις πόλεις υπάρχουν τροχαία ατυχήματα και προβλήματα αλκοολισμού που τα προκαλούν. Εκεί βέβαια υπάρχει αστυνόμευση, πυκνά δρομολόγια και σωστή υποστήριξη στα θέματα συναλλαγών με το επιβατικό κοινό. Άρα και το αφήγημα για την καλύτερη εξυπηρέτηση των τουριστών δεν στέκει.
Αρκεί μια αυτοψία σε ένα σταθμό για να καταλάβει κανείς τον εμπαιγμό των τουριστών με το Ηλεκτρονικό Εισιτήριο και τις αστοχίες του. Η δε εισιτηριοδιαφυγή πλέον έχει φτάσει και αυτή σε τεράστια επίπεδα καθώς (ειδικά τις βραδινές ώρες λειτουργίας) τα ποσοστά είναι απογοητευτικά. Και τα απόνερα αυτών των συμπεριφορών έχουν ως αντίκτυπο τα οικονομικά της ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε. τα οποία δεν είναι και σε τόσο καλή κατάσταση.
Η 24ωρη λειτουργία του δικτύου, αν εφαρμοστεί με τις παραπάνω συνθήκες, πρόκειται για τεράστια απερισκεψία που στόχο έχει τον εντυπωσιασμό και όχι την ουσία. Είμαστε στη διάθεση του εκάστοτε να παραθέσουμε τις απόψεις μας, με εμπεριστατωμένο λόγο. Άλλωστε εμείς οι Σταθμάρχες όπως προαναφέραμε, βρισκόμαστε ήδη στους σταθμούς επί 24ωρης βάσης και καθημερινά.
Για εμάς δεν αλλάζει κάτι όσον αφορά τα ωράρια απασχόλησης. Αλλά το να αλλάξουμε τη φύση της εργασίας μας προς το χειρότερο και να αντικαταστήσουμε την αστυνομία, δεν θα το δεχθούμε. Και ας αναλογιστεί ο πολίτης αν θα νιώθει ασφάλεια στο δίκτυο, όταν αυτό θα είναι ξέφραγο αμπέλι.