
-Κύριε Τερεζάκη, διαβάζοντας το έγγραφο που υπογράφετε, συμπεραίνει κανείς πως έχει τελειώσει το ζήτημα της υπογειοποίησης της σιδηροδρομικής γραμμής στην Πάτρα. Είναι αρνητική η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να την χρηματοδοτήσει.
Κοιτάξτε. Εγώ δεν έχω δεδομένα χρηματοδότησης αυτή τη στιγμή. Αυτό είναι κυβερνητικό θέμα. Εγώ όμως, έχω χρέος να προσπαθήσω να αναβαθμίσω τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο της Πάτρας, άσχετα με τις υπογειοποιήσεις. Επειδή τον τελευταίο καιρό, μια σειρά δημοσιεύματα που δεν έχουν άδικο, αναφέρουν ένα σωρό προβλήματα που έχει ο μετρικός Προαστιακός της Πάτρας, εξετάζω την περίπτωση να πάρω χρήματα, να κάνω μια μελέτη για να κανονικοποιήσω τη γραμμή. Να γίνει πολεοδομική αναβάθμιση σε όλο το μήκος αυτού του Προαστιακού, να φύγει αυτό το χάλι και η βρωμιά που είναι στον Αγιο Διονύση, στον Αγιο Ανδρέα, ενδιάμεσα από το Ρίο μέχρι την Πάτρα, με καινούργιο τροχαίο υλικό, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, να αναβαθμίσω τον Προαστιακό της Πάτρας.
-Μιλάμε για εκ βάθρων αναβάθμιση, όπως καταλαβαίνω.
Αν είναι, να κάνουμε σωστή δουλειά. Αφού μπορεί να μας δώσει λεφτά η Ευρωπαϊκή Ενωση για περιφερειακά προγράμματα τέτοιου είδους, με πολεοδομική αναβάθμιση, γιατί να μην κάνω μία μελέτη; Να δω αν γίνεται και να φτιάξω κάτι καλύτερο για την Πάτρα.
– Αυτό είναι πολύ ωραίο και πάρα πολύ καλό. Εγώ όμως, διαβάζοντας αυτό το έγγραφο αίτημα, καταλαβαίνω ότι η υπογειοποίηση της γραμμής είναι τελειωμένη για την Πάτρα, τουλάχιστον σε επίπεδο χρηματοδότησης από την ΕΕ. Αντιλαμβάνομαι ότι η νέα διπλή ηλεκτροκίνητη σιδηροδρομική γραμμή θα σταματάει στο Ρίο και από εκεί μέχρι το νέο λιμάνι θα εξυπηρετεί η αναβαθμισμένη γραμμή του Προαστιακού.
Η πρόθεσή μου δεν είναι να τελειώνω στο Ρίο. Αλλά, η μελέτη αυτή που είδατε στην ανακοίνωση που κάνω, εστιάζεται στην αναβάθμιση του Προαστιακού της Πάτρας. Παράλληλα, εξετάζουμε λύσεις οι οποίες μπορούν να φέρουν το τρένο στην Πάτρα από την Αθήνα. Να υπάρχει μια σύνδεση με την Πάτρα, με έναν τρόπο ο οποίος θα μπορεί ίσως να ξεπεράσει το πρόβλημα της υπογειοποίησης.
-Προετοιμάζεστε για όλα τα ενδεχόμενα από ό,τι αντιλαμβάνομαι.
Ακριβώς. Και το κυριότερο, επειδή βλέπω ότι ο Προαστιακός εξυπηρετεί μεγάλη περίμετρο γύρω από την Πάτρα, πολλούς εργαζόμενους που είναι στο Νοσοκομείο του Ρίου, στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στην Κάτω Αχαγιά, σε όλη αυτή την περιοχή, θεώρησα ότι είναι καθήκον μου να ψάξω να βρω κάτι καλύτερο, για να εξυπηρετήσω τον κόσμο αυτό. Για το παραμέσα (σ.σ. υπογειοποίηση της γραμμής), εγώ δεν έχω αυτή τη στιγμή κάποιο σχέδιο. Το παραμέσα είναι ένα δευτερεύον θέμα, μετά την αναβάθμιση του Προαστιακού της Πάτρας, εάν μπορεί να υπάρχει κάποια λύση η οποία μπορεί να συζητηθεί με τους παράγοντες της Πάτρας. Γιατί παράγοντας της Πάτρας δεν είναι μόνο δήμαρχος. Είναι και η Περιφέρεια, είναι άλλοι δήμοι που θέλουν και αυτοί να έχουν εξυπηρέτηση, είναι ο λιμένας της Πάτρας, είναι η Βιομηχανική Περιοχή της Πάτρας. Είναι μια πολυπαραγοντική απαίτηση, που θεωρώ ότι σε δεύτερο στάδιο πρέπει να την εξετάσω και να δω αν μπορούν να υπάρχουν κάποιες άλλες λύσεις, να τις θέσω υπόψη όλων των ενδιαφερομένων. Αλλά το κύριο, το πρώτο που θέλω εγώ, είναι ο Προαστιακός της Πάτρας. Πρέπει να τον αναβαθμίσω, το θεωρώ χρέος μου. Η σημερινή είναι μία λύση ανάγκης. Καλώς έγινε, δεν λέω το αντίθετο, εξυπηρετεί κάποιο κόσμο, αλλά εμένα αυτό δεν μου φτάνει. Σε αυτό θέλω να ανεβάσω το επίπεδο.
-Για τι επίπεδο έργου μιλάμε χρηματοδοτικά;
Συζητάμε για πόρους οι οποίοι μπορεί να εξασφαλιστούν αυτή στιγμή, γύρω στα 300 με 350 εκατομμύρια μαζί με το τροχαίο υλικό. Μιλάμε για ένα έργο ανάπλασης όλης της Πάτρας (σ.σ. αναφέρεται στην περιοχή που διατρέχει η γραμμή), να αλλάξουμε τη μορφή της. Εννοούμε ότι πρέπει να γίνει μία σοβαρή πολεοδομική παρέμβαση στον Αγιο Διονύση. Δεν μπορεί μέσα στο κέντρο της Πάτρας να υπάρχει ένας χώρος σαν τον Αγιο Διονύση που είναι ένας σωρός από χόρτα με εστίες μόλυνσης. Πρέπει να αναβαθμιστεί η περιοχή αυτή. Εγώ θεωρώ ότι εκεί δίπλα που θα λειτουργήσει ο σταθμός του Υπεραστικού ΚΤΕΛ, πρέπει να έρθει και να δέσει με τον Προαστιακό.
-Σχεδιάζετε να φτιάξετε σταθμό στον Αγιο Διονύσιο;
Προφανώς, θα πρέπει να γίνει κάποιος σταθμός και κάποιο πάρκινγκ το οποίο να προσφέρει στους κατοίκους τις δυνατότητες να πάνε και να αφήσουν το αυτοκίνητό τους, να πάρουν το ΚΤΕΛ ή να πάρουν το τρένο και να πάνε στον προορισμό τους. Εγώ δεν δέχομαι τη σημερινή εικόνα της μιζέριας. Ξέρετε, εγώ έχω μεγαλώσει στην Πάτρα. Εκεί, δίπλα στο Μηχανοστάσιο του Αγίου Διονυσίου ήταν το σπίτι μου, όπου έμενα με τους γονείς μου, κάτω από τον υδατόπυργο. Είναι, πώς να σας το πω… είναι ένα χρέος μου απέναντι στην κοινωνία της Πάτρας. Να τους προσφέρω κάτι, ό,τι μπορώ καλύτερο.
-Να υποθέσω ότι το σχέδιο αναβάθμισης του Προαστιακού φτάνει μέχρι την Κάτω Αχαγιά;
Μέχρι την Κάτω Αχαγιά. Και προφανώς αν γίνει και η γραμμή από το Αίγιο μέχρι το Ρίο, να επεκτείνω τον Προαστιακό και μέχρι το Αίγιο. Γιατί και το Αίγιο ουσιαστικά έχει μεγάλη ροπή κυκλοφορίας, με κόσμο που πάει και έρχεται στην Πάτρα.
– Αρα μιλάμε για ριζική αναβάθμιση του Προαστιακού. Να υποθέσω ότι θα επεκταθεί μέχρι τον Αραξο στο αεροδρόμιο;
Προς το παρόν μέχρι την Κάτω Αχαγιά. Και μπορούμε μετά να συζητήσουμε την επέκταση της γραμμής αυτής, ακόμη και μέχρι τον Πύργο. Αλλά προς το παρόν θέλω να είμαι λίγο συγκρατημένος. Να φτιάξω πρώτα το Ρίο – Κάτω Αχαγιά που το δουλεύει όλη η Πάτρα και κινείται.
-Αυτά, τα έχετε συζητήσει με τον δήμαρχο;